Zeytinyağında tehlike çanları

26.12.2014 - 10:24 | Son Güncelleme :

Canikli, Zeytinyağı fiyatı 20 TL'ye kadar çıkabilir.

<ımg class="yeniImg" border="0" src="https://image.hurimg.com/i/hurriyet/75/0x0/66cf4cb4601c04688fbd4b22.jpg">

TÜRKİYE'de, zeytinyağı üretim rekoltesinin İspanya ve İtalya gibi ülkelerdeki gibi beklenenin altında kalması, fiyat artışlarını da beraberinde getirdi. Önemli zeytinyağı firmalarından Zeytin İskelesi Genel Müdürü Fatih Cenikli, yağın litre fiyatının 20 TL'ye kadar çıkabileceğini açıkladı. Çözüm yolunu da anlatan Cenikli, Yüksek fiyat, zeytinyağı kullanmaya başlayan yeni tüceticiyi başka kullanımlara kaydırabilir. Bu durum da Türkiye'yi, hedeflediği dünya ikinciliğinden uzaklaştırabilir. Sorunun tek çözüm yolu, tüm dünyada olduğu gibi kamusal destek dedi

İtalya'da yaşanan kuraklık zeytin üretimini de olumsuz yönde etkiledi. Önemli zeytinyağı üretecilerinden İspanya'da da, benzer sorunlarının yaşandığı belirtildi.

DHA'dan Taylan Yıldırım'ın haberine göre:  Bu iki ülkedeki olumsuz gelişmelerin yanı sıra Türkiye'de de, rekoltenin şu anada kadar elde edilen bilgilere göre, beklenenin altında kalacağı açıklandı.

LİTRE FİYATI 20 TL'YE KADAR ÇIKABİLİR

Türkiye'nin önemli zeytinyağı firmalarından Zeytin İskelesi Genel Müdürü Fatih Cenikli yaşanan olumsuzlukları doğrulayıp, bugün 12- 15 lira araında değişen fiyatlarda önümüzdeki yıl önemli artışlar olacağını, yağın litre fiyatının 20 TL'ye kadar çıkabileceğini söyledi. Türkiye'de bazı çevrelerin 210 bin ton olarak açıkladığı rekoltenin çok altında kalacağını anlatan Cenikli şöyle konuştu:

Ülkemizde rekolte tahmini 190 bin tondu. Hatta 210 bin ton olabileceği de söylendi. Ama bugüne kadar elde edilen bilgiler, bu rakama ulaşılamayacağını gösteriyor. Türkiye'de rekolte kaybı var. İspanya'da, İtalya'da rekolte kaybı var. Türkiye'de beklenenden az zeytinyağı üretilecek. Zeytinyağı üretici fiyatları yüzde 25 arttı. Üreticiye de hak vermek lazım. Ürünü elde ettiğinde o maliyetini karşılayacak fiyat beklentisine giriyor. Sanayide hammadde artıyor. Dolayısıyla raf fiyatı artıyor. İhracatçı rekabet edemiyor. İç piyasadaki fiyatlar artınca da tüketici pahalı tüketim yapıyor.

FİYAT ARTIŞI TÜKETİMİ AZALTABİLİR

Türkiye'deki zeytinyağı kullanımının kişi başı 5 litreye çıkartılmak istendiğini de ifade eden Fatih Cenikli şunları söyledi:

Türkiye'de son yıllarda az da olsa zeytinyağı fiyatlarında artış oluyor ama, bunun yanında zeytinyağı tüketimi de artıyordu. Bu sevindirici bir gelişme, bu neyi gösteriyor. İç piyasada bizim bilinçli bir zeytinyağı tüketicimiz var. 2 litre civarında olan yıllık tüketim 5 litreye çıksın diye hedefimiz var. Ancak yeni zeytinyağı kullanmaya başlayan tüketiciler, fiyat artışından dolayı diğer ürünlere kayabilir. Bu sektör açısından Türkiye, büyük değil ama önemli bir oyuncu olarak görülüyor. Çünkü hep üretimini satıyor. Şimdi orada da sıkıntı var. Rekolte düştüğü zaman bunun sonucunda ihracat zor yapılabilir. İç piyasada başka ürünlere kayma olabilir.

MERDİVEN ALTINI ÖZENDİRİR

Fiyat artışının merdiven altı tehlikeyi de beraberinde getireceğini anlatan Fatih Cenikli, Fiyat artışından merdiven altı dediğimiz alan büyür. Çember orada genişler. Büyük ihracatçı, başka ülkelerden ihracat yapıyor. Bu kısa vadede kolay çözüm olabilir, ama uzun vadede bu ülkedeki üreticiye zarar verir. Türkiye'nin önünde zeytinyağı üretimi için dünya ikinciliği ibir gibi hedefi var. Bu hedefe ulaşmayı engeller dedi.

TEK ŞART KAMUSAL DESTEK

Yaşanan bu sıkıntılardan kurtulmak için tek bir şart olduğunu savunan Cenikli sözlerini şöyle sürdürdü:

Tek çözüm var. Kamusal destek. Zeytine destek olunmalı. Dünyanın her yerinde tarım ürünleri destekleniyor. Ülkelerde sadece zeytin değil, her türlü tarım ürünü kamusal destekle ayakta kalıp büyüyor. Bizim bütün mevuzatımız AB standartlarına uygun ama üretici primlerinin, AB seviyesine çekilmesi şart. Zeytine prim verilirse, üretici hem zeytini üretecek, hem de primi alacak. Fiyat endişesine kapılmayacak. Hammadde bulabilecek. Raf fiyatları hep istikrarlı olacak. Dünyayla rekabet edebilecek hale gelecek. Kamusal destek gelmeli. Bunun yönetimi değişebilir. Ucuz akaryakıt bunlardan birisi. İhracatcıların da desteklerinin arttırılması ve çeşitlenmesi gerekir. Sunumu yaparsak Türkiye'de markalı ihracat büyümeye başlar. O büyürse ihracatı markalı yapmaya başlarsak, bu ülkede üretilen katma değer artar. O katma değerde bu ülkede kalır. Gelecekte gıda savaşlarının olacağı düşünülüyor. Tarımın her alanında kamusal desteklerinin artırılması zorunluluk.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4338 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,3571 Değişim: 0,34%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.835,21 Değişim: 0,03%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
  • PİYASALAR
  • ENDEKSLER
Sembol Son %
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.