Türkiye, Ortadoğu'daki narenciye pazarını kaybetti

25.12.2014 - 14:33 | Son Güncelleme :

Karademir, Narenciye pazarı üretici ve ihracatçıyı zora soktu.

<ımg class="yeniImg" border="0" src="https://image.hurimg.com/i/hurriyet/75/0x0/66cf4cc8601c04688fbd4bb5.jpg">

ZİRAAT Mühendisleri Odası (ZMO) Adana Şube Başkanı Semih Karademir, Türkiye'nin son zamanlarda komşularıyla olan ilişkilerindeki olumsuzluklar nedeniyle Ortadoğu'daki narenciye pazarını kaybettiğini, bunun da üretici ve ihracatçıyı zora soktuğunu söyledi

dha.com.tr'den Akif Özdemir'in haberine göre: Narenciye üreticilerinin temel sıkıntılarını değerlendiren Semih Karademir, yaşanan tabloyu şöyle anlattı:

Bugün narenciyede 1,5 milyon tonluk bir ihracatımız ve ekonomiye 1 milyar dolarlık katkımız var. Narenciyenin büyük bir kısmını şu an ağırlıklı olarak yalnızca 2- 3 ülkeye ihraç edebiliyoruz. Bunlardan biri Rusya. Rusya'ya yaklaşık 500- 600 bin tonluk bir ihracatımız var. Komşu ülkelere olan ilişkimizin son dönemde kötü olmasından dolayı, Irak ve Suriye pazarını kaybetmiş durumdayız. Suriye pazarı bizim için Ortadoğu'ya açılan bir kapı olması nedeniyle büyük önem taşıyordu. Bugün Suriye'ye olan ilişkimiz ile Irak'taki IŞİD teröründen dolayı her iki ülkeden de Ortadoğu ile olan bağlantımız kopmuş durumda. Buralara gidecek TIR bulunamıyor. Bu durum da narenciye ihracatını geriletti.

'BAHÇEDE 35 KURUŞ, MANAVDA 3.5 LİRA'

Türkiye'de yıllık 3,5 milyon ton narenciye üretimi yapıldığını, bunun yüzde 70'inin Çukurova bölgesinde üretildiğini, yarısının ise portakal olduğunu belirten Karademir, şöyle devam etti:

En çok üretilen çeşit portakal grubu. Ürettiklerimizin yaklaşık yüzde 40'lık kısmını ihraç ediyoruz. Bu üretim bandında yüzde 40 biraz az görünüyor. Üretim aşamasında olan temel sıkıntılar var. Çeşitli sebeplerden dolayı ihraç edilemeyen ve iç pazarda, pazarlama sorunu yaşanmasından dolayı üretici hak ettiği fiyatı alamıyor. Portakal dalında kilosu 30- 35 kuruşa alıcı beklerken, tüketimin yoğun olduğu Ankara, İstanbul gibi bölgelerde 3.5 lirayı bulan fiyatlara satılıyor. Bu durumda üretici değil, aracısı para kazanıyor.

SOĞUK HAVA DEPOLARI ŞART

Üreticilerin, üretimden pazarlamaya kadar olan kısımda da mutlaka örgütlenmesi gerektiğini vurgulayan Karademir, ürünün soğuk hava depolarına nakli sıkıntısını anlatırken de şu önerilerde bulundu:

Türkiye'de üretilen portakalın büyük bir kısmı Adana, Mersin ve Antalya'dan sağlanıyor. Ürünlerin 15 Ocak'a kadar pazarlanması gerekiyor. 1 milyon 700 bin ton portakalı ihraç etme ve iç pazarda tüketme şansımız maalesef olmuyor. Bundan dolayı üreticilerin malları soğuk hava depolarında bir şekilde istifleyip, daha sonraki dönemde tüketime sunmalarını sağlanmalıdır. Bu depoların üreticilere devletin desteğiyle yaptırılması gerekmektedir. Eğer soğuk hava depolarımız olmuş olsa, bugün üreticiler ürünleri soğuk hava deposuna çeker, fiyatların uygun olduğu dönemde depodan çıkarır ve satışı gerçekleştirir. Böylece riski bir şekilde bertaraf etmiş olur.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4358 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,3766 Değişim: 0,40%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.839,42 Değişim: 0,18%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
  • PİYASALAR
  • ENDEKSLER
Sembol Son %
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.