E-Ticaret`te büyük bir patlama yaşanıyor

03.12.2013 - 15:46 | Son Güncelleme :

“Türkiye’de e-Ticaret” adlı raporuna göre e-ticarette büyük bir patlama yaşanıyor.

İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası’nın (İSMMMO) “Türkiye’de e-Ticaret” adlı raporuna göre internet ortamında yapılan online satın almalarda büyük bir patlama yaşanıyor.

Rapora göre 2013 yılı sonunda, yaklaşık 5 milyon kişi “online” ortamda 31 milyar liralık mal ve hizmet satın almış olacak. Bu kişiler, elektronik ticaret yoluyla her işlem başına ortalama yaklaşık 200 lira harcıyor. Rapora göre Türkiye’de e-ticaretin büyüklüğü ise önümüzdeki beş yılda üçe katlanacak.

“Türkiye’de e-Ticaret” adlı rapordaki; Bankalararası Kart Merkezi verileri ve Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) milli gelir rakamları üzerinden yapılan analizlere göre e-ticaretin Türkiye’de birkaç yıl sonra toplam hane halkı harcamaları içindeki payı ise ikiye katlanacak.

“Türkiye’de e-Ticaret” adlı raporu değerlendiren İSMMMO Başkanı Yahya Arıkan online ticaretin gelişmesinin kayıtlı ekonomi idealindeki Türkiye için önemli olduğunu söyledi. Online satın almaların milli gelir ve vergi gelirlerin artışında önümüzdeki yıllarda daha etkin bir rolü olacağını belirten Arıkan, “Dünyada ve Türkiye’de internet erişimi olan nüfus sayısındaki hızlı artış, mobil internet erişiminin giderek hızlanması ve ucuzlaması online harcamaları teşvik ediyor” diye konuştu. Arıkan, dünyada olduğu gibi, Türkiye’de de her geçen gün çeşitlendirilen ve daha güvenli hale getirilen ödeme sistemlerinin bir zamanlar hayal gibi görünen internet üzerinden alışveriş fikri desteklediğini ve dünyanın en hızlı büyüyen iş alanı haline getirdiğini vurguladı. Online ortamda satın almalara vergi desteği getirilmesinin önemine de dikkat çeken Arıkan, “Örneğin internet üzerinden bir kitap satın alındığında normal Katma Değer Vergisi yüzde 8 olan bu kültür ürünün KDV’si yüzde 18 olarak hesaplanıyor. Oysa tam tersi bir oranlama olması gerekir” diye konuştu.

EKONOMİYE “ONLİNE” DOPİNG

“Türkiye’de e-Ticaret” adlı rapora göre telefonla ve mektupla yapılan kredi kartı işlemleri ve verilen talimatlar hariç tutulduğunda 2013’ün ilk yarısında gerçekleşen online alışveriş 16 milyar liraya ulaşıyor. 2008’de 8,2, 2009’da 9,1, 2010’da 12,8 milyar lirayı bulan online kredi kartı harcamaları 2011’de 18,7 milyar liraya, 2012’de 25,1 milyar lira düzeyine yükselmiş durumda. 2013 yılının da tahmini olarak 31 milyar liralık online alışveriş hacmiyle kapanacağı tahmin ediliyor.

Dijital müşteri sayısı ve kişi başı harcamanın hızlandığı vurgulanan raporda Türkiye’nin 2012 itibariyle nüfusunun 75 milyon 627 bin kişi olduğu anımsatılarak, 15 yaş ve üstünde düzenli internet kullanan kişi sayısının 21,5 milyona ulaştığı belirtiliyor.

TÜİK verilerine göre bu kişilerin yüzde 21,8′i internetten çeşitli sıklıklarda mal veya hizmet satın alıyor ve bu kitle sayısal olarak 4 milyon 687 bin kişiye ulaşıyor.

“Türkiye’de e-Ticaret” raporundaki verilere göre, 2012 yılında ise internet üzerinden yapılan 133 milyon adet işlemde toplam 25,1 milyar liralık işlem gerçekleşti. Bu miktarlar internetten alışveriş yapan 4 milyon 687 bin kişilik nüfusla hesaplandığında kişi başına yılda ortalama 28 adet sipariş verildiği ve yine kişi başına yılda 5 bin 372 lira harcama gerçekleştirildiği görülüyor. Bu durumda internetten düzenli olarak alışveriş yapan her bir kullanıcının ayda 2,3 adet işlem gerçekleştirerek internet üzerinden ortalama 447 lira harcadığı ortaya çıkıyor.

Rapora göre e-ticarette dikkat çekici bir başka nokta ise kredi kartıyla yapılan online harcamaların offline kredi kartı harcamalarından daha hızlı büyümesi. Son beş yılın verilerine bakıldığında kredi kartlı işlemler içinde online harcamaların payı neredeyse iki katına çıkmış durumda.

2008 yılında kredi kartlarıyla yapılan toplam harcama 166,2 milyar lirayken internet üzerinden gerçekleştirilen 8,2 milyar liralık işlem bunun yüzde 4,98’i düzeyindeydi. 2013 sonunda ise toplam kredi kartı harcamaları tahmini olarak 375 milyar liraya, internetten yapılan harcamalar ise 31 milyar liraya ulaşacak. Böylece toplam kart harcamaları içinde e-ticaretin payı da yüzde 8,50’yi aşacak.

E-TİCARET HACMİ ÜÇE KATLANACAK

Raporda yapılan hesaplamaya göre online kredi kartı harcamaları 5 yılda yüzde 103,2 artarken, toplam kredi kartı harcamalarındaki artışın yüzde 31,8 düzeyinde olduğu vurgulanıyor. Geçmiş dört yılda kredi kartı harcamaları içinde online harcamaların büyüme payını baz alarak yapılan hesaplamalara göre 2013’te yüzde 8,59 olan online kredi kartı harcaması payı 2014’te yüzde 9,84’e yükselecek, 2018’e gelindiğinde ise yüzde 17’nin üzerine çıkacak.

Rapora göre e-ticaretin toplam hane halkı harcamaları içindeki payı, önümüzdeki yıllarda ciddi bir artış gösterecek. Hane halkı harcaması içinde bu oran 2012’de yüzde 2,54 olarak gerçekleşirken 2013’te yüzde 3,03’e, 2018’de yüzde 7,41’e ulaşacak. Paydaki bu artışla, önümüzdeki beş yıl içinde Türkiye’deki toplam e- ticaret hacmi üçe katlanacak.

Beklentiye göre e-ticaret, 2013’teki 31,2 milyar liralık düzeyinden yine bugünkü fiyatlarla 92,4 milyar liralık bir büyüklüğü ulaşacak.

Rapora göre e-ticaret sektöründeki bu hızlı büyüme potansiyeli önümüzdeki 4-5 yıl içinde bu alana yapılan yatırımların artacağını ve bu alandaki yabancı sermaye girişinin hızlanacağının da sinyalini veriyor.

E-TİCARETİN SEKTÖREL DAĞILIMI

Türkiye’de e-Ticaret adlı rapora göre, online ticaretin bir diğer özelliği ise bazı sektörlerde kartla gerçekleştirilen perakende satışlardaki payı yüzde 90’lara kadar çıkartması. Özellikle seyahat ve turizm harcamalarında satışların çok büyük bölümü internet üzerinden gerçekleştiriliyor. Havayolları sektörüne kredi kartıyla yapılan harcamaların yüzde 90’ı, seyahat acentelerine ödenen paranın ise yüzde 44’ü internet üzerinden gerçekleştiriliyor. Bu pay sigorta sektöründe yüzde 36’yı, hizmet sektörlerinde ise yüzde 30’u buluyor.

EN ÇOK HARCAMA GİYİM VE SPORA YAPILIYOR

Rapora göre, TÜİK’in gerçekleştirdiği Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması—2012 sonuçları da Türkiye’deki dijital müşterilerin satın alma alışkanlıkları hakkında çarpıcı bilgiler veriyor. Araştırmaya göre Türkiye’de sayıları 4,7 milyon kişiye ulaşan dijital müşterilerin neredeyse yarısı online mağazaları giyim ve spor malzemeleri satın almak için kullanıyor. Yaklaşık dörtte biri ise cep telefonu, kamera, DVD, TV gibi elektronik aletlerin siparişini verirken, kullanıcıların beşte biri de mobilya, beyaz eşya, oyuncak gibi ev eşyaları satın alıyor.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4333 Değişim: 0,29%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,3189 Değişim: 0,24%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.839,92 Değişim: 0,20%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
  • PİYASALAR
  • ENDEKSLER
Sembol Son %
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.