Deri sektörü ihracat için uzak kıtalara dümen kırdı
Deri sektörün yeni rotası Amerika ve Güneydoğu Asya
<ımg class="yeniImg" border="0" src="https://image.hurimg.com/i/hurriyet/75/0x0/66cf4d34601c04688fbd4ec0.jpg">
Çevre ülkelerde yaşanan siyasi karışıklıklar ve iç savaşlar nedeniyle ihracatta yüzde 2.7 kayıp yaşayan deri sektörü, Amerika ve Güneydoğu Asya gibi uzak pazarlara yöneldi
ımg>Rusya-Ukrayna krizi, Avrupa Birliği’nin ambargoları, IŞİD terörü gibi dış etkenlerden dolayı Türkiye deri ve deri ürünleri ihracatı 2014 Ocak-Kasım döneminde bir önceki yıla göre yüzde 2.7 düşüş yaşadı. dunya.com'dan Taylan Büyükşahin'in haberine göre; İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) Başkanı Mustafa Şenocak, “Çevremizdeki ülkelerde yaşananlar sektörümüzü etkiledi. Irak’a ağırlıklı olarak ayakkabı satışımızda artış vardı. Ancak IŞİD olayı ile büyük bir düşüş yaşandı. Hammadde fiyatları en az yüzde 50 düştü. İhracatımız bu nedenle de rakamsal olarak düştü fakat adet olarak arttı” dedi.
Yeni rotamız Güneydoğu Asya ülkeleri ve Kanada
Krizlerden etkilenmemek için yeni pazarlara yöneleceklerini ifade eden Şenocak, Türk deri sektörünün ihracatta yeni rota hedefinin ABD, Güneydoğu Asya ülkeleri, Japonya ve Kanada olduğunu söyledi. Bu bölgelerden mutlaka daha çok pay alınması gerektiğini vurgulayan Şenocak, sözlerine şöyle devam etti: “ABD ve Japonya pazarlarından istenilen payı alamıyoruz. Dünyanın 21 milyar dolarlık en büyük ayakkabı alıcısı ABD. Bizim ihracatımız yüzde 2. Çok düşük bir pay. Bundan 10-15 yıl önce ABD’ye ticari fuarlara gidilmiş. Ama zor pazar algısı oluşmuş. Ticari sistemlerine ayak uyduramamışız. Japonya, Kore ülkelerine ticari heyetler gitmiş. Buralar için de zor pazar algısı oluşmuş. Ancak şimdi ülkeler değişti, pazarlar değişti. Zamanında bu ülkelere farklı stratejilerle gidilmiş olabilir. Belki de ön incelemeler iyi yapılmadı. Bu ülkelere ihracatımızı artırmak için 15 kişilik ticari heyetler oluşturacağız. Önce bu heyeti senede 2 kez eğitimden geçirerek, gidilecek ülkelerle ilgili bilgilendireceğiz. Yerel ajanslarla anlaşarak o ülkelerde birebir görüşmeler yapacağız. Ülkelerin pazarları, ürün gamları hakkında bilgiler verdikten ve yerinde gördükten sonra oralara satabileceğimiz ürünleri tespit edeceğiz.”
‘Çin, artık rakip değil pazar’
Geçen yıl Çin’e 15 kişilik bir ticaret heyeti ile gittiklerini belirten Şenocak, Çin’de 3 büyük şehri gezdiklerini kaydetti. Şenocak “Giden heyetin Çin’in zor pazar olduğu algısı tamamen değişti. Çin artık bizim için rakip değil pazar. Şu anda Çin’de bazı Türk firmalarının zincir mağazalar kurdular. Toptan showroom merkezleri açtılar. Deri ve deri mamulleri satıyorlar” diye konuştu.
Çin’de maliyetler arttığı için üretimin Vietnam, Bangladeş ve Kamboçya gibi ülkelere kaydığını anlatan Şenocak, “Çin ile ilgili diğer ülkelerin problemleri var. Vietnam’da Çin dışında olan ülkelerle yapılacak ticarete devlet daha sıcak bakıyor. Bizim malımız Çin’e göre çok daha kaliteli. Çin ve Japonya’da Türk malı algısı çok iyi düzeyde” dedi.
Otomotiv sektörü deri fiyatlarını etkiledi
İDMİB Başkan Yardımcısı Güven Karaca, küçükbaş hayvan deri fiyatlarındaki büyük düşüşün büyükbaş hayvan deri fiyatlarında yaşanmadığını, bunun da nedeninin otomotiv sektörü olduğunu şu sözlerle ifade etti: “Büyükbaş hayvan derisini ayakkabı ve çantada kullanıyoruz. Aynı deriyi otomotiv sektörü koltuk imalatında kullanmaya başladı. Orta ve üst segment pek çok otomobilde artık deri koltuklar standart. Dolayısıyla arz talep dengesinde büyükbaş hayvan derisi fiyatlarında bir düşüş yaşanmıyor. İhtiyaç var ve fiyatlar düşmüyor. Türkiye’de otomotiv sektörü için üretim yapacak birkaç firma var. Çok güçlü değiller. Ancak bu sektörü geliştirmeye çalışan firmalar var.”
Rusya kaybını AB ülkeleri dengeledi
Rusya’ya 2013 Ocak-Kasım ayları arasında 438.5 milyon dolar ihracat yapılırken, 2014’ün aynı döneminde ise 366 milyon dolarlık deri ve deri mamulleri ihracatı gerçekleşti. Rusya pazarında yüzde 16.5 gerilemenin olduğunu ifade eden Şenocak, “2015’te Rusya pazarı yukarı doğru gidecek diye düşünmüyoruz. Bu hareket 2016’da da olacaktır” dedi. Bu yıl Rusya pazarında yaşanan yüzde 16’lık ihracat kaybının diğer ülkelerdeki artışlarla dengelendiğini kaydeden Şenaocak, “Rusya’daki düşüşü diğer ülkelerdeki artışlarla dengeledik. AB ülkelerinde ciddi artışlar oldu. Geçen yıla göre yapılan ihracatta Vietnam’da yüzde 214, İngiltere’de yüzde 22, İtalya’da yüzde 18 İspanya’da yüzde 33, Yunanistan’da yüzde 42 oranında artış yaşadık” diye konuştu.
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN