Öğretmen Dikti, Komando Sattı ve Koton Doğdu
Gülden Yılmaz, bir öğretmen, eğitim enstitüsü mezunu. Eşi Yılmaz Yılmaz ise deniz subayı üstelik SAS Komandosu. 1988’e dek herbiri işiyle meşgul olan Yılmaz çiftinin hayatını değiştiren olay, evin dişi kuşunun yaz tatilini boşa geçirmeme düşüncesiyle, meslektaşıyla Kuzguncuk’ta ihraç fazlası mallar satan mağaza açmasına rastlıyor.
“O yıllarda ihraç fazlası altın çağını yaşıyordu. Biz de ihraç fazlası malları bir araya getirerek kombinler oluşturuyor, hatta defolu malları akşamları elimizde dikerek tamir ediyorduk” diyen Gülden Yılmaz, yaz sonunda ortağının ticaretin
çok riskli olacağı düşüncesiyle mesleğine geri döndüğünü, kendisinin ise tam tersini yaparak öğretmenliği bıraktığını anlatıyor. Bu arada ihraç fazlası mallarının, iddialı markalardan oluştuğunu ve bu nedenle müşterileri arasında işadamlarından sanatçılara dek bir çok renkli simanın bulunduğunu söyleyen Yılmaz, iki yıl sonra bir başka arkadaş ortağıyla Beşiktaş’ta ikinci mağazalarını açtıklarını belirtiyor. Fakat bu ortakla da daha sonraki süreçte yollar ayrılır. Zaten Koton’un doğuşunun üçüncü yılında, Yılmaz Yılmaz da eşine yardım etmek amacıyla kendi işini bırakmıştır.Sonrasında Kadıköy ve Bakırköy şubeleri açılır. Tabi bu sırada mağazalarda, ihracat fazlasının yanı sıra, fason üretim ile kendi koleksiyonları da yer almaya başlamıştır.
Koton Mağazaları’ndaki esas hareketliliğin ise sadece dört senelik bir geçmişe sahip olduğunu belirten Mağazalar Danışmanı Mustafa Kolcu, bu süreç içinde Beyoğlu, Bağdat Caddesi, Migros Beylikdüzü ve Profilo şubelerinin devreye girdiğini kaydediyor. Şimdiki hedef yakalanan trende hiç ara vermeden 2003 yılına dek mağaza sayısını 50’ye çıkarmak. Bu amaçla franchising vermeye başlayan ve ilk franchising mağazalarının 29 Eylül’de Çorlu’da açıldığını söyleyen Kolcu, franchisingi seçiş nedenlerini ise “Mağaza konsepti dışında şubelerimizin stok idaresini bile biz üstleniyoruz. Hangi şubemizde hangi ürünün satılıp satılmadığını bilgisayardan kontrol ederek şubelerarası haftalık takaslarla ürünü hiç bekletmiyoruz. Herşeyi biz yaptığımız için standartlaşmaya yöneldik” şeklinde açıklıyor.
İLK FRANCHİSİNG ÇORLU’YA;
Franchising için geçen seneden beri hazırlık yapan Koton’un önümüzdeki dönemde ekim sonunda İzmir’de iki tane, nisanda ise Kayseri ve Antalya’da birer mağazası daha hizmete girecek. Planlarını her sene 6-7 mağaza açmak üzerine şekillendirdiklerini ifade eden Kolcu, tekstildeki dalgalanmalardan gerek markanın, gerekse yatırımcının, etkilenmesinin minimuma indirilmesi için planlı olmanın zorunluluk olduğu inancında. Franchisee adayına her konuda yardımcı oldukları için ondan tek beklentilerinin, ‘iyi hizmet’ olduğunu vurgulayan Kolcu, talep çıkması halinde kendi mağazalarını bile franchisee adaylarına devrebileceklerini eklemeden geçemiyor.
Koleksiyonlarının tasarımından üretimine dek bütün aşamalarında kendi imzası bulunan Koton, iç piyasanın yanı sıra dış piyasa için de üretim yapıyor. Üretiminin yüzde 30’unu yurtdışına ihraç eden Koton, Avusturya,İsviçre, Almanya, Fransa ve İspanya’da önemli firmalara fason üretim yaparken, kendi adına yaptığı çalışmaları ise Almanya’da OLE markasıyla sürdürüyor. Koton markası ve mağazasıyla yer almak için ise 2001 sonunu hedef aldıklarını belirten Kolcu, şu anda bu konudaki çalışmaların devam ettiğini ifade ediyor.
Avcılar’daki imalat merkezini, deprem sonrasında maddi zararın fazla olmamasına karşın psikolojik sebeplerle Kağıthane’ye taşıyan Koton, yıllık 1,5 milyon parça üretim kapasitesine zaman zaman fason üretim yapan firmaların desteğini de ekliyor. Üretiminin yüzde 70’ini iç piyasaya ayıran Koton, mağazalarında 1 milyon adetlik yıllık satış rakamına ulaşırken, Çarşı Mağazaları için de Be:nim markasının koleksiyonunu hazırlıyor. “Franchisinge geçmeden önce corner olarak Çarşı Mağazaları’nın içerisinde yer alıyorduk. Şubeleşme çalışmalarına başladığımızda, franchisee’lerimize Çarşı Mağazaları rakip olmasın diye ayrılmak istediğimizde, Çarşı’dan Be:nim markasının tasarım ve koleksiyonunu hazırlama teklifi geldi,biz de kabul ettik” açıklamasını yapan Kolcu, Be:nim ile Koton’un tarzlarında çok küçük farkların bulunduğunu söylüyor.Hedef kitlesini modern, genç düşünen ve modayı takip eden 18-35 yaş arası bay ve bayanlar olarak tanımlayan Koton’un fiyat aralığı ise C1 ve D grubuna hitap ediyor. Bu arada taban kitlesini kaybetmeden, A ve AB hedef kitlesine ulaşmak için ara koleksiyonlar hazırlayan Koton’da ağırlıklı müşteri kitlesini bayanlar oluşturuyor. Bunun biraz da koleksiyonlarından kaynaklandığını ekleyen Kolcu, önümüzdeki dönemde Koton’daki koleksiyonunda bay giyim oranının en fazla yüzde 40’lara çıkma ihtimaline rağmen, ağırlığın her zaman için bayanlarda kalacağını ifade ediyor. Zaten bu yıl ki planda, franchising ile kendini baştan aşağıya yenileyen Koton’un imaj ve marka konumlandırması yönündeki çalışmalara ilk sırada yer verilmiş.
İŞİN İNCELİKLERİ;
Uygun yer: İzmir (2), Ankara (3), Eskişehir, Konya, Mersin, Adana, Gaziantep, İçel, Antalya, Samsun ve Trabzon öncelikli iller arasında.
İlk sermaye: 200-250 bin $ (dekor+ürün)
Gerekli nitelikler: En az 300-500 metrekarelik mağazalarda isim hakkı bedeli olarak 15 bin dolar alınırken, 500 metrekare ve üstü mağazalar için ise 20 bin dolar talep ediliyor. Dekorasyonun metrekare bedeli 200 dolar. 8-12 kişinin çalışması gereken mağazaların merkezi noktalarında açılmasına dikkat ediliyor. Eğitimle işin inceliklerinin öğretildiği Koton franchisee’larından istenen, işletmecilik anlayışına sahip olmaları.
Ciro hedefi: Kar marjı 1.82 olara belirlenmiş. Bir başka ifadeyle KDV dahil 100 birime alınan ürün, KDV dahil 182 birime satılabiliyor.
Başvuru telefonu: (0212) 321 28 60
Adres: Ayazma Yolu. No: 31 80360 (TREND)
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN