Ayakkabıcılar İhracatla Büyüyecek
Kişi başına yılda iki ayakkabının satıldığı Türkiye pazarında umduğunu bulamayan ayakkabı sanayicileri, rotayı yurtdışına çevirdi. Avrupa ülkeleri ve ABD başta olmak üzere dünyanın pek çok noktasına satış yapan ayakkabı firmalarının hedefi yıllık 500 milyon dolarlık ihracat satış rakamına ulaşmak. Türkiye`de yılda 120 milyon çift ayakkabı satıldığını söyleyen Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı ve İTKİB İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Büyükekşi, terlik ve lastik ayakkabıyla birlikte bu rakamının 250 milyon çifte kadar çıktığını belirtti. Türkiye`nin ayakkabı üretim kapasitesinin fazlalığına dikkat çeken Büyükekşi, ihracat pazarına yönelinmesi gerektiğini açıkladı. Dünya ayakkabı pazarını İtalya, Çin, İspanya ve Portekiz`in elinde tuttuğunu vurgulayan Büyükekşi, Hedefimiz yıllık ihracatı 1.5 milyar dolara ulaşan Portekiz`i yakalamak diye konuştu. Büyükekşi, İtalya`nın yılda 7 milyar dolar, Çin`in ise 4 milyar dolar ihracat yaptığını ifade etti.
AYAKKABI FİYATLARI YÜKSEK;
Türkiye`nin en büyük ihracatını 1997 yılında 217 milyon dolar olarak yaptığını dile getiren Büyükekşi, Buna o yıl gerçekleşen 600 milyon dolarlık bavul ticaretini de katınca toplam ihracat 750-800 milyon dolara ulaştı dedi. Ancak üç yıl önce yakalanan bu başarının devam ettirilemediğine dikkat çeken Büyükekşi, resmi ayakkabı ihracatının geçen yıl 109 milyon dolara gerilediğini anlattı. Bu yılın ilk dokuz ayında ayakkabı ihracatında yüzde 10`luk bir artış olduğunu vurgulayan Büyükekşi, 1998`in yakalanmayacağını anlattı.
İhracat pazarında en büyük sıkıntının hammadde ve işçilik ücretinde yaşandığını belirten Büyükekşi, işçi ücretlerinin Uzakdoğu`da 40-50 dolar, Türkiye`de ise 400-500 dolar olduğunu anlattı. Türkiye`de ayakkabı satışlarının düşük olmasının en büyük nedeni fiyatların yüksekliği. 2000/2001 Sonbahar-Kış sezonunda ayakkabı fiyatları 25 milyon lira ile 70 milyon lira arasında değişiyor. Kinetix ve Flogart markalarının dağıtıcısı Sporer Pazarlama`nın Genel Müdürü Hüseyin Güçlü`ye göre yan sanayinin düzenli üretim yapmaması Türkiye`de ayakkabı fiyatlarını yükseltiyor. Son iki yılda deri sektöründe yaşanan krizin bu alanda faaliyet gösteren kuruluşların sayısını azalttığını belirten Güçlü, Daralmaya rağmen ayakkabı firmalarının satışlarında artış yaşanıyor dedi. (RADİKAL)
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN