Avrupa Şampiyonları Türkiye’den Çakıyor
Bauhaus Kozyatağı, Avrupa’nın en büyük cirosunu yapıyor.. Pratiker, Avrupa’nın en büyük marketini açıyor. Diğerleri de atakta.
Son dönemin en hızlı gelişen alanlarından biri kuşkusuz yapı marketleri. Yapılan araştırmalar sektörün toplam cirosunun 750 milyon marka ulaştığını gösteriyor. Aynı araştırma bu rakamın 2005 yılına kadar 5 milyar marka çıkacağını tahmin ediyor. Hal böyle olunca sektörde faaliyet gösteren güçlü firmalar, bu büyükve gelişmekte olan pazardan daha fazla pay alabilmek için yoğun bir rekabet içine girmiş durumdalar. Örneğin 11 ülkede faaliyet gösteren Alman Bauhaus , Avrupa’da en çok ciroyu İstanbul Kozyatağı’ndakimarketinden sağlıyor. Bir diğer örnek ise Praktiker’den Şirket yakında ümraniye’de Avrupa’nın en büyük Praktiker marketini açmaya hazırlanıyor. Aynı hareketlilik Mr. Bricolage, Koçtaş ve Tekzen için de geçerli.Gelişmeler bununlasınırlı değil tabii ki. Bu büyük pastadan pay alabilmek için Türkiye’ye gelmeye hazırlanan ünlü yapı market zincirleri de var. Henüz kesin bir açıklama yapılmasa da , Alman Obi ve Fransız Castoroma’nın Türkiye’ye gelmeye hazırlandığı konuşuluyo. İşte son dönemin en gözde alanlarından biri olan yapı market sektöründe faaliyet gösteren 5 büyük şirketin hedefleri..
EN KARLI MARKET TÜRKİYE’DE;
Alman yapı market pazarının kurucusu olan Bauhaus , halen Türkiye’de iki marketle faaliyet gösteriyor. İstanbul Kozyatağı ve Beylikdüzü marketleri , metrekare büyüklükleri göz önüne alındığındaalanında Türkiye’nin en büyük iki marketi. Yaklaşık 12 biner metrekare kapalı alan üzerine kurulu Kozyatağı ve Beylikdüzü şubeleri, market başına günde – bir haftalık ortalama baz alındığında – 10 bin müşteriye hizmet veriyor. Bu arada yeri gelmişken hemen belirtelim , Kozyatağı Bauhaus , gerek karlılık gerekse ciro açısından Avrupa’nın en başarılı marketi durumunda. Sözü Bauhaus Türkiye Genel Müdürü Erol Yelmer’e bırakalım; “Orta Avrupa’daki pazarın doygun hale gelmiş olması, marketlerin artık kendi şubeleriyle rekabet eder hale gelmesi ve büyük metrekarelere kısıtlamalar getirilmesi eski Doğu Bloku ülkeleriyle Türkiye’yi de cazip hale getirdi. Bauhaus Kozyatağı , Avrupa’nın 11 ülkesindeki 172 yapı market arasında gerek ciro gerekse karlılıktabirincilik koltuğuna oturmuş durumda. 1999 yılında bu mağazamızda 10 milyon adet koli mal sattık. Bu da yaklaşık 30 bin adet TIR dolusu mal anlamına geliyor. Şimdi yeni hedefimiz, Avrupa birinciliği için çekişmenin Kozyatağı ve Beylikdüzü arasında geçmesi”
Bauhaus, Önümüzdeki 5 yıl içinde her yıl asgari iki market açarak , 2005 yılına kadar 12 markete ulaşmayı hedefliyor. Bu hedef çevçevesinde , önümüzdeki yıl biri istanbul diğeri de Bursa’da olmak üzere iki yeni market açacak. Ardından da İzmir , Ankara, Mersin ve tekrar İstanbul’da birer marketin açılışı gündeme gelecek. Bauhaus’un 12 Ekim’de açılan Beylikdüzü marketini gezenlerin gözünden marketin hemen yanındaki “Çiçek dünyası” kaçmamıştır herhalde. Daha önce Kozyatağı marketinin içinde bir bölüm olan Çiçek Dünyası, müşterilerin yoğun talebi üzerineayrı bir işletme hüviyetine kavuştu. 1800 metrekaresi açık, 950 metrekaresi kapalı olmak üzere 1 bin 750 metrekare üzerinde faaliyet gösterenÇiçek Dünyası, günlük çiçeklerden sulama ekipmanlarına kadar geniş bir ürün yelpazesiyle müşterilerine hizmet veriyor.
İLK İKİ KATLI YAPI MARKET;
Türkiye’ye 1997 yılında gelen Praktiker cephesinde de hareketli günler yaşanıyor. 1978 yılında Lüksemburgda kurulan Praktiker’in yedi ülkede 300’ü aşkın mağazası bulunuyor. İlk marketini Mart 1998’de Ankara Bilkent’te açan Praktiker ikinci mareketini ise bu yılında Nisan ayında İstanbul Kartal’da faaliyete geçirdi. Şirket, çok kısa süre sonra İstanbul Ümraniye’de dördüncü marketini açmaya hazırlanıyor. Bu marketin en önemli özelliği ise iki kat üzerinde kurulacak olan yapı market, aynı zamanda Türkiye’nin ilk iki katlı marketi olma özelliğine sahip.
Praktiker’in faaliyet gösterdiği ülkede Pazar lideri olma hedefini taşıdığını belirten Praktiker, Yapı Marketleri A.Ş. Genel müdürü Babür Söğütlü, beş büyük yapı mareket zinciri göz önüne alındığında Pazar paylarının yüzde 35.-40 civarında olduğunu söylüyor. Sözü Söğütlü’e bırakıyoruz. “Her yıl en az iki market açmayı hedefliyoruz. Şu an için yatırım yapmaya düşündüğümüz iki kent İzmir ve Konya. Marketlerimizin yerlerini incelediğinizdesiz de mutlaka görmüşsünüzdür. Praktiker’in en önemliözelliği Türkiye’nin farklı bölgelerine dağılmış olması. Diğer rakipler gibi bir iki bölgede sıkışmış değiliz. İzmir ve Konya’nın açılmasıyla daha da genişleyeceğiz.”
2005’TE 12 MR. BRICOLAGE;
Transtürk Holdıng’in perakendesektöründeki ilk yatırımı olan Fransızların ünlü yapı market zinciri Mr. Bricolage, halen biri Bakü’de olmak üzere toplam 4 marketler faaliyet gösteriyor. İlk şubesini temmuz 1996’da İstanbul Güneşli’de faaliyete geçiren şirket, ikinci mağazasını 1997’nin son günlerinde Bakü’de , üçüncü mağazısını Ekim 1998’de Adana Carrefour’un yanında , dördüncü mağazasını Kasım 1998’de İstanbul İdealtepe’de hizmete açtı. Mr. Bricolage’ın her mağazası günde ortalama 3 bin 500 kişi ziyaret ediyor. Mr. Bricolage’ın diğer yapı marketlerinden en önemli farkının müşterinin gözü önünde fazla stok yığmadan erişebileceği raf yükseklerini koruyarak raf yüksekliklerini koruyarak daha tarzı çalışma olduğunu belirten, Mr. BricolageGenel Müdürü Mustafa Kurfeyz, 2001 yılı ciro hedeflerinin 35 milyon dolar olduğunu söylüyor. Söz Kurfeyz’de ; “2005 yılının sonuna kadar mağaza sayımızı 12’ye çıkarmayı hedefliyoruz. Mağazalarımızı ağırlıklı olarak İstanbul, Ankara ve İzmir’de açacağız. Yapı marketçiliği Türkiye’nin en gelişmeye açık alanlarından biri. Biz de açacağımız marketlerle bu büyük pazardan en iyi şekilde yer alacağız.”
EVLİLİKTE GELEN ATAK;
Koç Grubunun en eski şirketi olan Koçtaş, bu yıl gerçekleştirdiği evlilikle bir anda sektöründe tüm dikkatleri üzerine toplamayı başardı. Avrupa’nın önde gelen yapı marketleri zinciri B&Q ile evlenen Koçtaş, bu evliliğin ardından 5 yılda Türkiye genelinde 30 mağaza açmayı hedefliyor. Avrupa’nın birinci, dünyanın ise üçüncü büyük yapı market zinciri olan B&Q ile yapılan anlaşmanın ardından taraflar yüzde 50’şer hisseye sahip oldular. Bugün Koçtaş’ın Türkiye genelinde 5 mağazası bulunuyor. Bu mağazaların ikisi İzmir’de, diğerleri ise Antalya, Adana ve Bodrum’da. Şirketin şu an en önemli projesi İstanbul ya da Ankara’da 30-40 milyon dolarlık bir yatırımla açmayı düşündüğü 10 bin metrekarelik dev bir mağaza. Evliliğin kamuoyuna duyurulduğu toplantıda konuşan Mustafa Koç ortaklığa iddialı başlamak istediklerini , bu yüzden de rakipleri gibi 2-3 küçük mağaza açmak yerine tek bir büyük mağaza açarak sektöre damga vurmak istediklerini vurgulamıştı. Koç, bu ortaklıkla büyük bir rekabet üstünlüğü elde ettiklerini de belirtmişti.
GİTTİ GÖTZEN, GELDİ TEKZEN;
Son olarak Tekzen cephesindeki gelişmelere bir göz atalım. Bilindiği gibi Türkiye’nin ilk uluslar arası yapı marketi Götzen adıyla 1995’te İstanbul Merter’de açılmıştı. Bu tabii tabela üstündeki isimdi. Kağıt üzerinde şirketin adı Tekzen’di. Tekfen ile yüzde 50-50 ortaklık üzerine kurulan ilk yapı marketin başarısı üzerine Götzen ikinci mağazasını yine İstanbul’da Ümraniye’de faaliyete geçirdi.Fakat bu sefer tamamı Götzen’e ait olarak. Kısa bir süre sonra ise İzmir ve Bursa’da birer şube açtı. Fakat bu esnada Almanya’da yaşanan ekonomik kriz , bu marketlerin birer birer kapanmasına neden oldu. Merter’deki şuba Tekfen ortaklığı sayesinde ayakta kalmayı başarırken , tamamını Götzen’in işlettiği Ümraniye, İzmir ve Bursa şubeleri Bursalı bir firma 3G’ye devredildi ve ardından da adları Stok olarak değiştirildi. Merter’deki Götzen hisselerinin tamamı Tekfen Sanayi Yatırım’a geçti ve şirket yoluna bundan böyle Tekzen ismiyle devam etmeye başladı. Tekzen’in bu gün Merter’deki marketinin İzmit ve Bursa 3G’Den geri alınarak faaliyetlerini sürdürüyor. 15 Kasım’da İzmir’de yeni bir market açacak olan Tekzen’in hedefi 2001 yılının sonuna kadar market sayısını 10’a çıkarmak. (PARA)
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN