KOBİ kredilerinin yıldızı sonbaharda parlayacak
KOBİ kredilerinde talep canlanabilir
<ımg class="yeniImg" border="0" src="https://image.hurimg.com/i/hurriyet/75/0x0/66cf53a9601c04688fbd79ed.jpg">
KOBİ’lerin yatırım iştahının arttığını belirten Yapı Kredi KOBİ ve Tarım Bankacılığı Grup Direktörü Aslı Düzenli, ilk altı ayda sektör ortalamalarından daha hızlı büyüdüklerini söyledi
ımg>Yapı Kredi KOBİ ve Tarım Bankacılığı Grup Direktörü Aslı Düzenli, KOBİ kredilerinde talebin, yılın son çeyreğinde diğer üç çeyreğe göre daha canlı olmasını bekliyor. dunya.com'dan Ece Ceyhun'un haberine göre; Daha fazla yatırım kredisi talebiyle de karşılaştıklarını kaydeden Düzenli, özellikle orta ve büyük segmentteki KOBİ’lerin yavaş yavaş yatırım için düğmeye bastığını anlatıyor. Yatırım anlamında da özelikle inşaat ve toptan-perakende ticaret sektörlerinin ön planda olduğunu vurguluyor.
Bu yılın ilk çeyreğinde artan küresel belirsizlikler, Merkez Bankası’nın faiz artırımı, Fed’in muslukları nasıl kısacağı ve en önemlisi faiz artışına ne zaman başlayacağı, yerel seçimler derken ekonomide daha çok ‘bekle- gör’ havası hakimdi. Özellikle yerel seçimlerin ardından kredi talebinin daha canlı olduğu görüldü. Yapı Kredi KOBİ ve Tarım Bankacılığı Grup Direktörü Aslı Düzenli, “KOBİ’lerin yılın ilk çeyreğinde genelde işletme sermayesi ihtiyacına yönelik taleplerini gördük. Seçimden önce bekle-gör havası hakimdi. İkinci çeyrekte sadece işletme sermayesi finansmanı talebi çeşitlenerek yatırım finansmanı için de kredi talebi de beraberinde gelmeye başladı. Ötelenen, ‘bir bekleyelim, bakalım’ denilen yatırımlar için kredi talebi gördük. Miktarsal olarak çok büyük rakamlardan bahsetmesek de talep anlamında yaşanan farklılık önemliydi. Temmuz ve ağustosta Ramazan ve yaz aylarının geleneksel trendinin yaşandığı nispeten daha yavaş bir dönem geçirdik. Ama eylülden itibaren kredi talebindeki hızlanmanın yavaşlamadan devam etmesini bekliyoruz. Sokağa çıktığımızda artık daha fazla ‘yatırım’ konuşmaya başladık” dedi.
Üretime dönük makine yatırımı yapıyorlar
Büyümenin de en çok hissedildiği tarafın ticari segment olduğunu da anlatan Düzenli “KOBİ’lerde de hızlanmayı gördük ama daha yavaş hissedildi. Mikro ölçekli işletmelerde seyir daha yatay ama özellikle orta boy işletmelerde yatırım planlarını görüyoruz. Kullandırılan kredilere baktığımızda inşaat ve toptan ticaret sektörlerinin ön plana çıktığını görüyoruz. BDDK raporuna göre 2014 Haziran sonu itibarıyla krediler içinde inşaat sektörünün payı %7,1, toptan ticaret sektörünün payı ise %6,8 olarak gerçekleşmiş” dedi. Düzenli, KOBİ segmentinde yatırım eğiliminin doğal olarak mikro değil daha orta-büyük ölçekteki şirketler tarafında ve üretim ağırlıklı sektörlerden makine yatırımı olarak gördükleri bilgisini de verdi. Düzenli, yeni yatırım kredisi taleplerinde sektör olarak toptan- perakende ticaret ve inşaatın daha ön planda olduğunu kaydetti.
İlk yarıda kredilerini yüzde 18 büyüttü
Aslı Düzenli, Yapı Kredi için bu yıl KOBİ tarafında kredide sektörden daha hızlı büyüme, yeni müşteri kazanımı ve mevcut müşteride derinleşme hedefi ile hareket ettiklerini anlatarak ‘Çalışması Kolay Banka’ olma vizyonu ile pek çok ürün ve süreçte yenileme yaptıklarını ve yapmaya devam edeceklerini anlattı. Düzenli, KOBİ kredilerinde ilk yarıda sektörün yüzde 11, Yapı Kredi’nin ise yüzde 18 büyüdüğünü ve sektörde KOBİ kredilerinin toplam kredilerden aldığı payın yüzde 26’dan yüzde 27’ye yükseldiğine işaret etti. Yapı Kredi’nin bilançosunda KOBİ segmenti müşterilerine kullandırılan kredilerinin payı yüzde 16’lara gelirken bu yaklaşık 17 milyar TL’nin üzerinde bir hacme işaret ediyor. Aslı Düzenli, bu yıl sektörden daha hızlı büyüme ve pazar payı kazanımı hedefl ediklerini anlatırken 2015 içinde aynı stratejinin korunacağını belirtti.
70 yılda 1.2 milyon KOBİ’ye dokundu
70’inci yılını deviren Yapı Kredi’nin bu süre içerisinde sadece 1.2 milyon KOBİ müşterisine dokunduğunu da belirten Düzenli, “Aktif çalıştığımız müşteri sayısı ise 735 bine geldi. Bu sayının içinde de aktif tarım müşterisi sayısı 100 bine yaklaştı. İlk 6 aylık dönemde, geçen yılın üzerinde, 35 bin yeni müşteri ekledik. 735 bin müşterinin ana bankası olmak için çalışmaya çalıyoruz. İlk hedef 800 bin aktif müşteriye ulaşmak. Muhtemelen bu yılın sonu, gelecek yılın başında bu rakama ulaşırız. Ondan sonra da daha orta – uzun vadeli hedef 1 milyon müşteridir. Bu yıl bizim için yeni müşteri kazanmak ve aktif müşteri sayımızı artırmak önemliydi” açıklamasını yaptı. Aslı Düzenli, iş süreçlerini pek çok aşamada yenilediklerini ve KOBİ bankacılığında hız ve kolaylık sağlamaya odaklandıklarını anlatırken 1 ay önce uygulamaya aldıkları kararı da buna örnek olarak gösterdi. KOBİ müşteri oranı yüksek 140 şubenin belirlenerek söz konusu şubelerde işlem ve hizmet önceliği sağladıklarını da anlatan Düzenli, “Yaklaşık 1 ay önce başladık. Bu şubelerde KOBİ’ler için bekleme süresini kısalttık. KOBİ müşterisi için çok kanaldan ve birbirini tamamlayacak şekilde hizmet verebilmek üzerine çalışıyoruz. Tüm hizmet modelini hız ve kolaylık özelinde ve tüm eksenleri düşünerek geliştiriyoruz” diye konuştu.
Tarım bankacılığında da hızlı gidiyor
Aslı Düzenli, Yapı Kredi olarak KOBİ segmentinin çatısı altında hizmet verdikleri tarım bankacılığı alanında da büyüme planları yaptıklarını da vurguladı. Yapı Kredi’nin hali hazırdaki 250 şubesinin tarım yoğun merkezlerde olduğuna da işaret eden Düzenli, “Türkiye’de tarım sektörü yılın ilk yarısında yüzde 9 büyürken biz tarım kredilerinde yüzde 24 büyüdük. Çiftçimizi, tarlasında, evinde ziyaret ediyoruz. Burada da hedefimiz KOBİ bankacılığındaki ana stratejimizle uyumlu. Tarımda da sektöre verdiğimiz desteği artırarak önümüzdeki yıl da sektörün üzerinde büyüme kaydetmek istiyoruz” dedi.
Paket sayısını 5’e yükseltti 170 bin müşteriye ulaştı
“Geçtiğimiz aylarda, yoğun ve orta yoğunlukta bankacılık işlemlerine sahip müşterilerimizin kullanımında olan Çam ve Sedir paketlerimize ek olarak farklı ihtiyaçlara yönelik Defne, Palmiye ve Nar paketlerimizi de hizmete sunduk” diyen Aslı Düzenli “170 bin paket müşterimiz oldu” dedi. Verilen hizmetin net olarak ortaya konulduğu ‘paket’lerde müşteri memnuniyetinin dolayısıyla da müşteri sadakatinin çok yüksek olduğunu da anlatan Düzenli, şöyle devam etti: “Turizm işletmeleri için hazırladığımız Palmiye Paketi ile müşterilerimiz “Ödemesi Kolay ve Esnek Ödemeli” turizm kredisinde özel fiyatlama ve döviz POS’ta avantajlı fiyat olanaklarından yararlanıyorlar. Tarım sektörü müşterilerimiz için hazırladığımız Nar Paketi ile de tarım işletmeleri tarım kredilerinde ayrıcalıklı fiyatlama avantajına sahip oluyor. Defne Paketimiz ise, işlem yoğunluğu daha az olan müşterilerimiz için sunuyoruz. Bu paket sayesinde KOBİ’ler yıl boyunca bankacılık işlemlerinde ödeyecekleri miktarı bilmenin, ağırlıklı internet şubesinden işlemlerini yapabilecekleri, nakit destek kredisinden özel fiyatlarla yararlanmanın ve çek karnesi komisyonunda avantajlı fiyatların ayrıcalığını yaşıyor. Ayrıca Çam ve Sedir paketlerinde olduğu gibi bu paketler ile müşterilerimiz internet bankacılığında ücretsiz EFT ve havale, hesap işletim ücreti muafiyeti, ücretsiz hesap ekstresi ve servis önceliği gibi avantajlar elde ediyor.
Haftanın 2 günü Anadolu’da
Haftada 1.5-2 günümü sahada geçirmeye çalışıyorum” diyen Aslı Düzenli, “Mümkün olduğu kadar Doğu'ya gitmeye çalışıyorum. Batman, Nizip, Nusaybin… Türkiye’nin her noktasına ulaşmaya çalışıyorum. Biz KOBİ bankacılığının lokalde yapılması gerektiğini düşünüyoruz. Bu yıl bölge yapılarımızı daha da güçlendirdik. Satış ve pazarlama tarafında bölgelerin yetkilerini artırdık. Artık kredilerin çok büyük kısmı bölgede çözülüyor. Lokal bilginin önemine çok inanıyoruz. İstihbarat ekiplerini de sahaya indiriyoruz” şeklinde konuştu.
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN