Telekom`un tekeli 2003`te sona eriyor

31.01.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

Telekomünikasyonda rekabet ortamı için yönetmelik taslağı hazır.

Telekomünikasyon sektöründe rekabet ortamını sağlamayı öngören ve Türk Telekom`un tekelini 2003 yılında sona erdirecek Telekomünikasyon Hizmeti Sunacak İşletmecilere Verilecek Yetki Belgeleri Hakkında Yönetmelik taslağı, Ulaştırma Bakanlığı`nın internetteki sitesinde yayınlandı.Türk Telekomünikasyon sektöründe telekomünikasyon hizmetlerinin sunulmasına ilişkin esas ve ilkeleri belirlemek amacıyla hazırlanan yönetmelik taslağına göre gerçek veya tüzel kişilerin kuracağı kişisel telekomünikasyon tesisinin altyapısı, Türk Telekom`un tekel hizmeti kapsamında bulunmuyor. Kişisel telekomünikasyon tesislerinin gayrimenkul sınırlarının dışına taşan bölümlerinin kurulmasının öncelikle Türk Telekom`dan talep edileceği belirtilen taslakta, Türk Telekom`un bu talebi kabul etmemesi veya talebi almasından itibaren 3 ay içerisinde faaliyete geçmemesi durumunda, ilgili telekomünikasyon altyapısının, söz konusu telekomünikasyon altyapısını kurmaya ilişkin yetki belgesi olan başka işletmecilerce hazırlanmasının serbest olduğu kaydediliyor.


Bakanlığın verdiği yetki belgesinin, esas olarak hizmetin gerektirdiği altyapının kurulması ve işletilmesini de içerdiği ifade edilen yönetmelik taslağında şöyle deniliyor:

Bir işletmecinin kurmak istediği telekomünikasyon altyapısı veya sistemi, kendi yetki belgesi kapsamında kurulmasına izin verilen telekomünikasyon altyapısından tamamen veya büyük ölçüde farklı ise bu işletmecinin de ilgili telekomünikasyon altyapısının kurulmasını öncelikle Türk Telekom`dan talep etmesi gereklidir. Ancak Türk Telekom, bu talebi kabul etmez veya talebi almasından itibaren 3 ay içerisinde ilgili talebi çalışır vaziyette karşılamazsa telekomünikasyon altyapısının, bu hususta yetki belgesi sahibi olan başka işletmeciler tarafından karşılanması serbesttir.

Görev sözleşmesi ya da imtiyaz sözleşmesi imzalanması, telekomünikasyon ruhsatı veya genel izin verilmesi, Bakanlığın yetkisindedir. Ancak, söz konusu yetki belgelerine ilişkin hazırlık çalışmalarının yürütülmesi açısından bakanlık, Telekomünikasyon Kurumu`nun görüşüne başvurur. Kurum da özellikle telekomünikasyon ruhsatları ve genel izinlerin hazırlanmasında teknik hususların uyumluluğunun sağlanması, sektörde rekabetin teşvik edilmesi ve uluslararası yetkilendirme biçimleri ile olabildiğince uyumun tesis edilmesi hedeflerine ulaşmak için gerekli bilgi, görüş, öneri ve tedbirleri bakanlığa sunar. İşletmeci, lisans konusu hizmetle ilgili olarak bakanlığın bilgisi dahilinde uluslararası kuruluşlara üye olabilir. Ancak, ülke çıkarları açısından alınacak kararlara bakanlığın izni olmadan katılamaz. İşletmeci, buna ait tüm sorumlulukları yerine getirmekle ve uluslararası anlaşmalara uymakla yükümlüdür.


İşletmeciler ile kullanıcılar arasındaki ilişkiler belirlendi:

Taslakta işletmecilerin, kullanıcıların hizmet taleplerini teknik veya fiziki imkansızlıklar gibi ciddi ve kabul edilebilir bir gerekçe olmadan reddedemeyeceği, daha çok sayıda kullanıcının haberleşmesini etkileyen arızaları öncelikle gidereceği, kullanıcılar arasında ayırım yapamayacağı, ancak acil durum ve güvenlikle ilgili kurum ve kuruluşlara arıza gidermede öncelik tanıyacağı, abonelik sözleşmelerinde tarafların hak ve sorumluluklarını açıkça belirteceği yer alıyor. İşletmeciler, her hizmet türüyle ilgili olarak hazırlanacak sözleşmeler için bakanlığın onayını alacak; abonman ve tesis işlemlerinde, tesis ve nakil taleplerinin sıraya konulmasında, arızaların giderilmesinde, kanun ve yönetmelikte belirtilen istisnalar dışında ayırım yapılamayacak.

GSM için verilen yetki belgesi diğer hizmetleri kapsamayacak:

GSM mobil hizmetlerini yürütmek için verilen yetki belgesinin, diğer telekomünikasyon hizmetlerini sunma hakkını sağlamayacağı belirtilen taslakta, GSM mobil hizmetinin, GSM iyi niyet anlaşması kapsamındaki tüm telekomünikasyon hizmetlerini kapsadığı, ülkelerin uygulamasına bırakılmış iyi niyet anlaşması kapsamı dışındaki telekomünikasyon hizmetlerinin, bakanlığın izniyle verilebileceği ifade ediliyor.

GSM işletmecisinin, sistemini kurma, işletme ve yetki belgesi verilen telekomünikasyon hizmetini yerine getirme ile ilgili tüm masraflardan sorumlu olduğu belirtilen taslakta, şu hususlara yer veriliyor:

İşletmeci, sistemini yetki belgesi kapsamı dahilinde ve süresi boyunca çalışır vaziyette muhafaza eder ve günde 24 saat, yılda 365 gün kesintisiz hizmet verir. Abone hizmet merkezleri açarak abone kayıt, pazarlama ve satış işlemleri yapabilir. GSM mobil telefon santralının ana telekomünikasyon şebekesine bağlanması için gerekli olan her türlü yazılım ve donanımı sağlamakla yükümlüdür. GSM iyi niyet anlaşması tarafından tanınmış her türlü terminal cihazlarının kendi sistemine bağlanmasına izin verir, onaysız terminal cihazları kullanılamaz.

İşletme usul ve esasları ile tarifelerini yayınlar ve bu bilgileri talep eden herkese verir. İşletmeciler, hizmetlerin tanıtılmasından, abonman işlemlerinden ve bu faaliyetlerin yürütülmesi için hizmet yerlerinin kurulmasından sorumludur. Abonelerin kullanacakları cihazların ithalatı, imalatı, satışı, ruhsat ve kullanma ücretlerine ilişkin işlemler, Telekomünikasyon Kurumu tarafından yürütülür. İşletmeci tarafından kullanılan tüm teçhizat, zaman zaman adapte edilebilecek olan ilgili ISO 9000 serisi standartlara uygun olacaktır.

Yurtiçinde faaliyet gösteren her işletmeci, kendi sisteminin yabancı GSM sistemleri ile haberleşmeye uygun olmasını sağlar. Ayrıca, her yerli işletmeci, yurtdışına çıkan abonelerinin yabancı GSM sistemlerini kullanma imkanına sahip olmasını temin eder, gerekli olan uluslararası dolaşım (roaming) anlaşmalarını yapar. Bu amaçla Türkiye`de gerekli olabilecek her türlü bilgisayar yazılımı ve donanımı, işletmeci tarafından temin edilir.``


Uydu işletmeciliği uydu data sistemleri üzerinden yapılacak:


Yönetmek taslağının, uydular aracılığıyla sayısal data servisi kurarak yurtiçi ve yurtdışındaki kullanıcılara data hizmeti vermek üzere uydu sistemlerinin kurulması ve işletilmesine ilişkin esasları belirleyen bölümü ise Türkiye`de kurulan uydu data sistemlerini kapsıyor.

Uydu data sistemleri üzerinden ses iletimi ve halkın doğrudan alıp izlemesi amacıyla radyo ve televizyon yayını yapılamayacağı kaydedilen bölümde, söz konusu sistemlerin, doğal afetlerde haberleşme amacıyla kullanılmak üzere bölge afet yönetim otoritesinin emrinde görevlendirilebileceği belirtiliyor.

Söz konusu hizmeti vermek isteyen kuruluşlarda aranan temel nitelikler ise şunlar:

Kurulmak istenen sistem için gerekli uzay kesimi kapasitesine sahip olmak veya bu kapasitenin başvuruda belirtilen kurulun süresi içinde yetkili uydu operatörlerinden sağlanacağını belgelemek

Uydu data haberleşmesi veya benzeri mikrodalga sistemlerinin kurulup işletilmesi konusunda yurtiçi veya yurtdışında en az 3 yıllık başarılı bir deneyime sahip olmak ve başvurulan servis için gerekli teknik altyapı, donanım ve personele sahip olduğunu belgelemek

Yurtiçi veya yurtdışında halen vermekte olduğu telekomünikasyon hizmetlerinin yürütülmesinde ilgili ülke yasalarına aykırı bir davranışı bulunmamak

Kurulacak her uydu yer istasyonu için ayrı ayrı uluslararası koordinasyon kontür haritaları (kapsama alanı haritaları) hazırlanması.

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.289 Değişim: -1,13% Hacim : 44.937 Mio.TL Son veri saati : 13:21
Düşük 9.263 19.11.2024 Yüksek 9.443
Açılış: 9.431
34,5981 Değişim: 0,16%
Düşük 34,4311 19.11.2024 Yüksek 34,7464
Açılış: 34,5438
36,5986 Değişim: -0,12%
Düşük 36,4470 19.11.2024 Yüksek 36,8101
Açılış: 36,6425
2.928,95 Değişim: 1,02%
Düşük 2.890,27 19.11.2024 Yüksek 2.931,76
Açılış: 2.899,29
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.