Seçmenin gözü ekonomide

13.04.2015 - 09:40 | Son Güncelleme :
Seçmenin gözü EKONOMİDE

Ipsos’un son araştırmasına göre vatandaşın yüzde 53’ü Türkiye’nin en önemli sorunu olarak ekonomik durum, işsizlik ve geçim sıkıntısını gösteriyor. Geçtiğimiz yıl yüzde 38 olan bu oran Haziran seçiminde iktidarın kilidini açacak anahtarın yine ekonomi olduğunu ortaya koyuyor. Zaten oluşturulan ekonomi kadroları da partilerin bunun bilincinde olduğunu gösteriyor

Seçimde her siyasi parti güçlü bir ekonomi kadrosunu vitrine çıkarıyor. Aslında bu biraz da vatandaşın neyi sorun olarak gördüğünden kaynaklı. Vatandaş cebinin derdinde, siyasi partiler de o cepten çıkacak ‘oy’un. Araştırma şirketi Ipsos’un ‘Türkiye Barometresi’ araştırmasının şubat-mart 2015 sonuçlarına göre Türkiye’de vatandaşa göre en önemli sorun yüzde 22 ile genel ekonominin durumu.

Haberin Devamı

hurriyet.com.tr'den Şebnem Turhan'ın haberine göre; Özellikle dolar kurunun rekor kırdığı dönemde yapılan araştırmada ikinci sorun olarak yüzde 21 oranla işsizlik geliyor. Geçim sıkıntısı da yüzde 10 oranla üçüncülükteki yerini alıyor. Tüm bunlar ekonomideki durum, işsizlik ve geçim sıkıntısı vatandaşın neredeyse yüzde 53’ünün birincil sorunu. Ipsos Türkiye Başkanı Vural Çakır ekonomi ile ilgili endişe algısı ve hassasiyetilerin çok yüksek olduğu bir aşamada bulunduğumuzu belirterek “Kur yükselmeleri, düşük seviyedeki büyüme ve bunların etrafında yürüyen tartışmalar da hassasiyetleri artırmış durumda. Muhtemelen önümüzdeki seçim döneminde yurttaş tercihleri üzerinde en etkili olabilecek unsur gündelik hayatı en çok ilgilendiren bu çerçeve olacak” diye konuştu.

SORUNLAR BÜYÜYOR

Ipsos 2010 yılından beri her iki ayda bir Türkiye Barometresi araştırmasını yayımlıyor. Karşılaştırma yapabilmek ve vatandaşın ekonomiyle ilgili düşüncelerinin seçmen yapısını nasıl etkilediğini görebilmek için hem kasım-aralık 2014 sonuçlarını, hem de 2011 genel seçimleri öncesinde yine mart 2011’de yayımlanan araştırma sonuçlarını ele almak gerekiyor. Öncelikle kasım-aralık 2014 sonuçlarıyla şubat-mart 2015’e bakalım. Kasım-aralık 2014’te vatandaşlar en önemli sorun olarak yüzde 21 ile yine işsizliği gösterdi. Ancak ekonominin durumu yüzde 8, geçim sıkıntısı ise yüzde 9 önemli sorun olarak bildirildi. Yani bu üç ekonomik durum göstergesinin toplam vatandaşlarca sorun olarak bulunma oranı yüzde 38 idi. Son araştırmada ise ekonominin durumu yüzde 22 ile zirvede. Bunu yüzde 21 ile işsizlik, yüzde 10 ile geçim sıkıntısı izliyor. Bu üçlü vatandaşın yüzde 53’ü tarafından Türkiye’nin en önemli sorunu olarak gösteriliyor. Neredeyse ekonomiyi sorun olarak görenlerin oranı yarı yarıya artmış. Bunda şubat-mart aylarında dolardaki rekorlar, büyümenin yavaşlaması ve işsizlikteki yükseliş etkili oldu.

Haberin Devamı

2011’DE BAKIŞ OLUMLU

Mart 2011 araştırması ise bambaşka bir sonuca işaret ediyor. Ipsos’un Türkiye Barometresi araştırması mart 2011 sonuçları vatandaşın hem memnuniyet hem de geleceğe yönelik beklenti algısının yükselişte olduğunu gösteriyordu. Özellikle sağlık, eğitim hükümetin en başarılı alanları olarak gösterilirken işsizlikle mücadele o günlerde de önemli sorun olarak tanımlanıyordu. Ekonomide büyüme sürecinin devam etmesi, 2010 yılı büyüme oranının yüzde 9’lar seviyesinde beklenmesi, enflasyonun ise tek haneli sayılar seviyesine inmesi ve vergi affı vatandaşın olumlu bakışını besliyordu. Mart 2011’de Ocak 2011’e göre tüm performans göstergelerinde vatandaşın notları yükselmişti. Hükümetin genel performans endeksi ocak 2011’de 92 seviyesindeyken martta 102’ye çıkmış. Ekonomi endeksi 86’dan 95’e 9 puan birden yükselmiş. İşsizlikle mücadele 69’dan 81’e fırlamış ki 12 puanlık bir iyileşmeye işaret etmiş. O dönemki barometrede 100’ün üstü vatandaşın olumlu bakışını gösterirken, 100’ün altı olumsuz bakışı ortaya koyuyordu.

Tüketim endeksi dip yaptı

TÜRKİYE Barometresi Mart 2015 sonuçlarında vatandaşın talebini, piyasadaki hareketi ve tüketim kalıplarını inceleyen Tüketim Endeksi Mart 2015’te 111 ile son 13 ayın en düşük seviyesine indi. Bu sonuç Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) Tüketici Güven Endeksi sonuçlarıyla da paralel. Tüketimi kısan vatandaş ekonomik aktivitedeki yavaşlamayı da gösteriyor. Piyasadaki durgunluk tüketimin hız kaybetmesinin sonucu. Mart 2011’de ise bu endeks 226 ile zirvedeydi. O dönem Ipsos uzmanları bu sonucu talebin yüksek ve piyasanın hızlı olması olarak yorumluyordu.

Haberin Devamı

Kasım-aralık 2014’ten şubat-mart 2015’e ne değişti?

Ekonomi
Kasım-aralık 8
Şubat-mart 22
İşsizlik
Kasım-aralık 21
Şubat-mart 21
Geçim sıkıntısı
Kasım-aralık 9
Şubat-mart 10
Terör
Kasım-aralık 12
Şubat-mart 8
Suriyeli sığınmacı
Kasım-aralık 11
Şubat-mart 7
Demokrasi
Kasım-aralık 4
Şubat-mart 6
Eğitim
Kasım-aralık 5
Şubat-mart 5


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.