Botaş Genel Müdürü: Samsun-Ankara boru hattı TBMM tarafından onaylandı

12.01.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

Botaş Genel Müdürü Yardım: -Operasyonun Konuyla İlgili Olmayan Mavi Akım Projesi Ve Botaş İle İlişkilendirilmeye Çalışılması, Botaş`I Yıpratmaya Yönelik Girişimlerdir -Mavi Akım Projesi Hattının Yapım İhalesinin Hangi Türk Şirketine Verileceği Konusu, Türkiye Cumhuriyeti`Nin Bir Tercihi Şeklinde Olmamıştır


Botaş Genel Müdürü Gökhan Yardım, bir yolsuzluk operasyonu olan Beyaz Enerji Operasyonunun, konuyla ilgisi olmayan Mavi Akım Projesi ve BOTAŞ ile ilişkilendirilmeye çalışılmasını, Botaş`ı yıpratmaya yönelik girişimler olarak değerlendirdiklerini bildirdi. Yardım, yaptığı yazılı açıklamada, Mavi Akım projesinin iddiaların yeni yörüngesi haline getirilmeye çalışıldığını belirtti. Yardım, proje kapsamındaki Samsun-Ankara Boru hattının yapımının, uluslararası bir anlaşma olduğunu ve projenin TBMM tarafından da onaylandığını bildirdi. Gökhan Yardım, Mavi Akım projesi hattının yapım ihalesinin hangi Türk şirketine verileceği konusunun, Türkiye Cumhuriyeti`nin bir tercihi şeklinde olmadığını belirtti. Hükümetlerarası anlaşmanın 3. maddesinde Samsun-Ankara boru hattının Gazprom`un ana inşaat şirketi ile Türk şirketlerinden oluşacak bir konsorsiyum tarafından inşaa edileceği ibaresi bulunduğunu belirten Yardım, açıklamasını şöyle sürdürdü: Bunun amacı, Rusya`da iş yapan Türk müteahhitlerinin iş hacminin 9 milyar dolar olmasına karşın, Türkiye`de iş yapan Rus müteahhitlerinin iş hacminin 250 milyon dolar olması ve bu nedenle karşılıklı yatırımlardaki dengesizliği azaltabilmektir.

Bu madde uyarınca, Rao-Gazprom Türkiye topraklarında Samsun-Ankara arasındaki doğal gaz ana boru hattının proje ve inşaatını yürütecek ve Türk şirketlerinin de katılımı ile oluşturulacak konsorsiyumda görev alacak ana firmanın Zao-Stroytransgaz olduğunu Botaş`a bildirmiştir. Stroytransgaz, daha sonra hükümetlererası anlaşmanın gereği olarak Samsun-Ankara doğal gaz boru hattı projesini yürütecek konsorsiyumun yerli ortaklarının Turan Hazinedaroğlu İnşaat ve Ticaret A.Ş ve Öztaş İnşaat ve Ticaret A.Ş. olduğunu Botaş`a iletmiştir. Yani, Mavi Akım projesine ilişkin hattın yapım işinin Gazprom-Öztaş ve Hazinedaroğlu ortaklığına verilmesi, Türkiye Cumhuriyeti`nin bir seçimi değildir. Gazprom anlaşmadan doğan hakkını kullanmış ve ana inşaat şirketi Zao-Stroytransgaz`ın Türk ortakları olan Hazinedaroğlu ve Öztaş İnşaat ve Ticaret A.Ş.`nin isimlerini Botaş`a bildirmiştir.


AVANS ÖDEMELERİ:

Avans ödemesinin ise tüm boru hattı projelerinde sözleşmenin genel şartları (madde 37) uyarınca ödenmekte olduğunu belirten Yardım, toplam proje bedelinin (339 milyon 750 bin ABD doları) yüzde 15`ine karşılık gelen 50 milyon 965 bin 500 ABD dolarının, sözleşme gereği ve avans teminat mektubu karşılığında müteahhit konsorsiyuma ödendiğini belirtti. Yardım, açıklamasını şöyle sürdürdü: İlgili konsorsiyum ile inşaat anlaşması, ancak hattın fizibilite çalışmalarının tamamlanmasından sonra imzalanabileceğinden dolayı, fizibilite çalışmaları neticeleninceye kadar, 1998 yılı içinde güzergah ve hattın topografik çalışmalarının yapılabilmesi için OHS konsorsiyumu ile 16 Temmuz 1998 tarihinde avans teminat mektubu karşılığı 1.5 milyon dolar avans ödemesini içeren bir ön sözleşme imzalamıştır.

Daha sonra ihale bedelinin yüzde 15`ine eşit olan 50,9 milyon dolarlık avans ödemesi daha önce ödenmiş bulunan 1.5 milyon USD düşülerek 3 taksitte yapılmıştır. Söz konusu anlaşmanın imzalanması ve avansın ödenmesi, Gazprom`un Mavi Akım projesinin gerçekleşmemesi durumunda Botaş tarafından OHS`ye ödenmiş olan avansın alımları, doğal gaz alım satım anlaşmaları çerçevesinde mevcut batı hattından sevk edilen gaz bedellerinden mahsup edileceğine ilişkin teyidinden sonra yapılmıştır. Yardım ayrıca, iş makinalarının temininde de, aynı durumun söz konusu olduğunu belirterek, bu konuda da ön ödeme olarak sözleşme bedelinin yüzde 15`i tutarındaki bir meblağın teminat mektubu karşılığında avans adı altında tüm boru hattı projelerinde, sözleşmenin genel şartları (madde 37) uyarınca ödendiğini bildirdi.

Yardım, ödenen avans miktarının daha sonra gerçekleştirilen aylık hakedişlerden kesinti yapılarak geri alındığını kaydetti. Yardım, 2001 yılı içerisinde gaz almaya hazır hale gelecek olan Mavi Akım Boru hattı inşaatı hızla ilerlemekte olup boru hattının tüm kaynak aktiviteleri tamamlanmış, inşaatın son aktivitesi olan hidrostatik test aktivitesinin ise yüzde 50`si tamamlanmış bulunmaktadır. Bugüne kadar Mavi Akım Projesi boru hattı için, 260 milyon 7 bin 908 dolar harcama yapılmıştır dedi.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.233 Değişim: -1,73% Hacim : 92.159 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.171 19.11.2024 Yüksek 9.443
Açılış: 9.431
34,4538 Değişim: -0,08%
Düşük 34,3550 20.11.2024 Yüksek 34,5328
Açılış: 34,4818
36,5383 Değişim: -0,10%
Düşük 36,4889 20.11.2024 Yüksek 36,6645
Açılış: 36,5732
2.923,99 Değişim: 0,13%
Düşük 2.907,87 20.11.2024 Yüksek 2.930,41
Açılış: 2.920,16
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.