Türkiye Volkswagen'e ilk davasını açtı

08.10.2015 - 12:31 | Son Güncelleme :
Türkiye Volkswagen'e ilk davasını açtı | Genel Haberler

Volkswagen AG şirketine, Türkiye'den de konuyla ilgili ilk dava açıldı.

ABD'de dizel araçlarda egzoz emisyonunu (zehirli gaz salınımı) düşüren bir yazılım kullandığının ortaya çıkmasıyla gündeme gelen Volkswagen AG şirketi aleyhine, Türkiye'de bu firmanın ürettiği araçlardan birini satın alan tüketici tarafından ilk kez iade ve araçların toplatılması davası açıldı. Davacı Tolga Canay'ın avukatı Soytekin Yonar tarafından İstanbul Tüketici Mahkemesi'ne sunulan dava dilekçesinde, davalı olarak Volkswagen AG, Doğuş Otomotiv Servis ve Ticaret AŞ ile otomobilin satın alındığı bayi olan Avek Otomotiv Servis San. ve Tic. AŞ gösterildi.

Haberin Devamı

##$$ILISKILIHABERWIDGET##$$

Dilekçede, Canay'ın, Volkswagen'in ürettiği Polo model dizel bir otomobili 27 Ekim 2011'de, 39 bin 663 lira bedelle satın aldığı belirtildi.

ABD'de Volkswagen'in dizel araçlarda egzoz emisyonunu düşüren bir yazılım kullandığının ortaya çıktığı anlatılan dilekçede, "Bu 'gizli yazılım' sayesinde, Volkswagen'in araçları, 'çevre dostu' gözükmekteydi. Oysa ICCT adlı uluslararası çevre vakfının yaptığı araştırma, gerçeğin böyle olmadığını ortaya çıkarmıştır. Aslında Volkswagen'in dizel araçları, kirlilik kontrol mekanizması devre dışındayken emisyon standartlarının 40 katı zararlı gaz salmaktaydı" denildi.

Firmanın araçlarına gizli bir yazılım yüklediği ve yazılımın aracın zararlı gaz testine girdiğini anlayarak, zararlı gaz salınımını minimuma indirdiği kaydedilen dilekçede, testten çıkan aracın testin bittiğini anlayabildiği ve gaz salınımının 40 kata kadar arttığı normal sürüş moduna geçişin sağlandığı ileri sürüldü.

'DAVACI, ARACININ DAHA FAZLA YAKIT TÜKETTİĞİNİ FARK ETTİ'

Davacı Canay'ın, bir süre sonra aracın teknik detaylarını gösteren broşür ve kullanma kılavuzunda gösterilen miktarlardan daha fazla yakıt harcadığını fark ettiği aktarılan dilekçede, "Ancak davacı, gerek servis yetkilileri gerek diğer kişiler tarafından, 'bu aracın teknik göstergelerini gösteren yakıt sarfiyatını sağlamanın İstanbul'da mümkün olmadığı' şeklinde bahanelerle ikna edilmeye çalışılmıştır. Ancak en son Amerika'da patlak veren olaylardan sonra, aracın, satın alırken kendisine verilen ve bildirilen sarfiyat oranlarında olmadığı, bunun da çeşitli yazılımlarla daha az gösterildiğini öğrenmiştir" ifadeleri yer aldı.

Haberin Devamı

Firma tanıtımlarında tüketicilerin araçla ilgili, "çevre dostu, doğayı koruyan, ekonomik, yakıt tasarrufu sağlayan, çok daha az CO2 üreten, CO2 emisyonu değerini en yüksek 92 g/km üreten, karma olarak 100 kilometrede 3,5 litre yakıt tüketen" ifadeleriyle cezbedildiği ve araçların satın alınmasına teşvik edildiği öne sürülen dilekçede, şu değerlendirmelerde bulunuldu:

"Bu şekildeki yoğun reklam ve tanıtım faaliyetleri neticesinde ve Volkswagen AG'nin üretimini yaptığı Doğuş Otomotiv'in ithalatçı firma olmasının ve araçların satışının Avek Otomotiv tarafından yapılıyor olmasının orta halli bir tüketici olan davacı nezdindeki olumlu etkisi ile piyasadaki itibar ve güvenilirliklerine, araç sektöründeki öncü niteliğindeki duayenlikleri ve hatta markalarının dahi tescilli olmasına, anlatılan araçta kendisine sunulan niteliklere, kataloglarda verilen verilere itibar eden ve aracın tanıtılan niteliklere sahip şekilde teslim edileceği kendisine vurgulanan davacı, davalıların bu yanıltıcı tanıtım ve yoğun propagandasının etkisi altında ikna olmuştur." 

'VOLKSWAGEN, DEĞERLERİN GERÇEĞİ YANSITMADIĞINI KABUL ETMİŞTİR'

Davalıların piyasadaki itibarlarına inançla satın alınan aracın, vaat ve taahhüt edilen teknik özellikleri taşımadığı için ayıplı sayılması gerektiği belirtilen dilekçede, davalılardan Volkswagen AG tarafından da yapılan açıklamada, "araçların zehirli gaz salınım, egzoz emisyon ölçümleri yapımı sırasında devreye giren ve bu salınımı düşüren bir program kullanıldığı ve bu değerlerin gerçeği yansıtmadığı" hususlarının kabul edildiği savunuldu.

Haberin Devamı

"Satışında, 'çevre dostu ve doğayı koruyan' nitelemesiyle satışı taahhüt edilen bir aracın, zehirli gaz salınımının, egzoz emisyon değerlerinin bu seviyede yüksek olması, isnat edilen olumlu özellikleri taşımadığını göstermektedir" denilen dilekçede, aracın egzoz emisyon değerlerinin gerçeği yansıtmamasının, aynı zamanda yakıt tüketimi değerlerinin de daha düşük lanse edilerek tüketiciyi aldatmasına sebep olduğu iddia edildi.

İmalatçı, yetkili dağıtıcı ve satıcıların davacıya karşı müştereken sorumlu oldukları, satılan araç ayıbının kasten, hileyle davacıdan gizlendiği öne sürülen dilekçede, "Tüketicilerin itimadını kazanan davalılar, tüm bu niteliklerini orta halli tüketiciyi yanıltma yönünde kullanarak ayıplı bir mal satmışlardır. Araçların egzoz emisyon, zehirli gaz salınım değerlerinin bir program vasıtasıyla düşürülmesi ve gizlenmesi ile beraberinde getirdiği ayıplar ile sattıkları aracı gizli ayıplı olarak teslim etmişlerdir. Ayıbın meydana gelmesinde birlikte ağır kusurları, hatta kasıtları mevcuttur. Katalogda gösterildiği değerlerde üretilmeyen araçların satışı ile ülkemizdeki yüksek araç talebine rağmen araçta değer kaybı yaşanmıştır" ifadesi yer buldu.

'ARAÇLARIN SATIŞININ DURDURULMASI TALEBİ'

Satın alınan araçta değer kaybı olduğu vurgulanan dilekçede, ayıp halinde tüketicinin seçimlik haklarının mevcut olduğu ve bunların 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun'un 4. maddesiyle koruma altına alındığı bildirildi.

Davacıyla diğer tüketicilerin de zarara uğramamaları ve bu ayıplı hizmetin varlığından haberdar olmaları için ayıplı malların satışının tedbiren durdurulması, toplatılması ve bu davada verilecek kararın ülke düzeyinde yayın yapan 3 gazetede yayımlanması talep edilen dilekçede, ayıplı aracın tespit edilmesi, iadesi, yerine ayıpsız aracın verilmesi ve ayıp nedeniyle araçta oluşan değer kaybının giderilmesi için şimdilik 5 bin lira tazminatın da faiziyle davacıya ödenmesi istendi.  

 


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.002 TL        
EURO
1.001 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.