Türkiye için şok tahmin!

01.07.2011 - 11:01 | Son Güncelleme :

OECD`nin `Bir Bakışta Devlet` raporuna göre; Türkiye`nin kritik bir sürece girdiği belirtildi

OECD`nin iki yılda bir yayınladığı Bir Bakışta Devlet <ımg hspace="10" vspace="5" align="right" src="https://image.hurimg.com/i/hurriyet/75/0x0/66cf85ed601c04688fbeab49.jpg">raporuna göre Türkiye`nin karapara finansmanında kritik bir sürece girdiği belirtildi. Eğer Türkiye gerekli düzenlemeleri yapmazsa kara listede yer alacak.

OECD`nin iki yılda bir yayınladığı Bir Bakışta Devlet raporunda Türkiye karapara ve terörün finansmanında sınıfta kaldı. Raporda; OECD Mali Eylem Görev Gücü`nün (FATF) Türkiye`yi, kara paranın aklanması ve terörizm finansmanını önlenmesine yönelik gerekli adımları atmamakla suçladığı belirtildi.

OECD bünyesinde görev yapan Mali Eylem Görev Gücü (FATF), uyardığı ve gerekli yasal düzenlemeleri yapması için 20 Haziran`a kadar süre verdiği Türkiye`yi `kara-gri listeye` aldı. Listede Türkiye dışında Suriye, Etiyopya, Bolivya gibi ülkeler yer alıyor. Bu listeye giren ülkeler OECD`nin sıkı takibine alınıyor. Eğer gerekli düzenlemeler olmazsa `kara listeye` alınıyor.

DÜNYA BORSALARINDAKİ SON DURUMU GÖRMEK İÇİN TIKLAYIN...

Kara listede sadece Kuzey Kore ve İran bulunuyor. FATF, 2007 yılında Türkiye`nin mevzuatındaki terörün finansmanı ile ilgili düzenlemelerin yetersiz olduğuna ve terörist malvarlıkları ile ilgili dondurma prosedürü konusunda düzenlemelerinin bulunmadığına dikkat çekti. Ayrıca Raporda, Türkiye`de ekonomideki devlet payının diğer OECD ülkeleriyle karşılaştırıldığında daha küçük olduğu, genel kamu harcamalarının GSYİH`nın yüzde 40`ından düşük olduğu belirtildi.

2006 bütçe fazlasından sonra kamunun 2007-2009 yılları arasında açık yaşadığı belirtilen raporda, şu ifadeler yer aldı:

- Türkiye Ekim 2009`da harcama artışını nominal GSYİH büyüme oranının altında tutan orta vadeli bir konsolidasyon stratejisi ilan etti. Bunu gelirleri artırıp, sağlıkta, kamu çalışanları ücretlerinde ve altyapıda maliyetleri kontrol ederek yapacaktı. Harcamaların üçte ikisi (GSYİH`nin yüzde 17.9`u) kamu mal ve hizmet temini için yapıldı. Üretim maliyetleri devlet kuruluşlarının kendi ürteimleriyle taşeronlar arasında hemen hemen eşit durumda.

- İşgücünün yüzde11`iyle Türkiye`de kamu istihdamı, OECD ortalamasının (yüzde 15) oldukça gerisinde, hatta OECD yelpazesinin aşağı ucunda. OECD`de oranlar kamu istihdamında yüzde 6.7 ile yüzde 29.3 arasında dağılıyor. Rakam 2000 yılından bu yana bir artışı ortaya koyuyor, çünkü 2000 yılında oran yüzde 9.4 idi. Türkiye aynı zamanda istihdamın en merkezi olduğu sistemlerden birini oluşturuyor. Kamu çalışanlarının yüzde 87.8`i merkezi düzeyde çalışıyor. 2000 yılında rakam yüzde 90.2 idi.

İşe almalarda merkezileşme eleştirisi İşe almalarda merkezileşme eleştirisi

Türkiye`de merkezi kamu yönetiminin İnsan Kaynakları Yönetimi karar alma sürecinde yüksek oranda merkezi karakter gösterdiği belirtilen raporda, İnsan kaynakları ilgili bakanlıkların tek başına sorumluluklarına verilmiyor. İnsan Kaynakları Yönetimi`nin iyileştirilmesi gerekiyor denildi.

OECD: Kamu ihale süreçleri saydamlaştırılmalı

- Bakanlıklar tarafından ayrı ayrı bağımsız olarak geliştirilen uygulama mekanizmaları, bölgeler ve yetkililer arasında uyumsuzluklara neden olmaktadır... Risk bazlı uygulama üzerine belirli bir politika yoktur.

- Bir internet sitesiyle birçok OECD ülkesi gibi Türkiye, iş âlemine ihale aramaları imkânı sunmakta ve kullanıcılarına site üzerinden, süreci de daha saydamlaştırarak ihale sonuçlarını öğrenme olanağı tanıyan az sayıdaki ülke arasında yer almaktadır.

- Bilgi Edinme Hakkı Yasası hükümetin bütçe belgeleri ve denetim raporlarını birçok OECD ülkesinde olduğu gibi proaktif olarak yayınlamasını gerektirmektedir. Bu bilgi genellikle bakanlıkların ya da kurumların internet sitesinde bulunuyor. Ancak, idari veri setleri açık veri olarak yayınlanmamaktadır. Türkiye devlet memurlarının ve maaşlarının yayınlandığı az sayıdaki OECD ülkesinden biridir ancak bu belli konumdaki memurlar için temin edilebiliyor.

- Artan mali baskılar vergi yönetiminde etkinliğin iyileştirilmesi üzerine artan bir dikkate yol açtı. Vergi toplamanın maliyeti zaman içinde azaldı. Türkiye`de devlette 100 birim gelir toplamanın yönetim maliyeti 2005-2007 arasında azaldı, daha sonra 2009`da bir kez daha yükseldi. GSYİH`da aldığı pay itibarıyla gelir idaresinin toplam harcaması OECD ortalamasından düşük.

- Hastaların hastanelerde tedavi için kaldıkları ortalama gün sayısı (ALOS) OECD ülkelerinde 2000-2008 yılları arasında bir gün azaldı. Ortalama aynı dönemde Türkiye`de de 5.4`ten 4.3 güne düştü, oran OECD ortalamasından bir buçuk kat daha düşük.

- Hem hükümet hem toplum artan eğitim düzeyinden yarar sağlıyor. Yüksek öğrenim olanaklarının sunulması bu kişilerin emek piyasasına girmesini kolaylaştırıyor, vergi gelirlerini artırıyor. Daha eğitimli ve istihdam edilen bir nüfus aynı zamanda kamunun sosyal yardım yükünü azaltıyor. 


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.002 TL        
EURO
1.001 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.