Sıkılmaya hazır sektör
Hammadde yetersizliğinden dolayı sıkıntı yaşayan meyve suyu sektörü, düşük gelir seviyesi ve bilgisizlik nedeniyle istediği büyüklüğe bir türlü ulaşamıyor.
Gelir seviyesinin düşüklüğü ve bilgi eksikliği nedeniyle sıkıntı içine giren meyve suyu sektöründe, yıllık meyve suyu tüketiminin ortalama 5 - 6 litre olduğu bildirildi. MEYED (Meyve Suları Endüstrisi Derneği)`in 2001 yılı ilk Danışma Kurulu toplantısında konuşan Prof.Dr Aziz Ekşi Türkiye`de meyve suyu tüketiminin artırılmasına yönelik çalışmaların artırılması gerektiğini söyledi. Sektörün Türkiye`de önemli bir potansiyele sahip olduğunu belirten Ekşi, sektörde meyve suyu, meyve nektarı ve meyveli içecek olarak üç ayrı kategoride ürün bulunduğunu söyledi. Ekşi, bu konuda tüketicileri bilinçlendirmek için bir kampanya başlatmayı düşündüklerini de ifade etti.
Türkiye`de 300 milyon litrelik bir meyve suyu pazarının olduğun söyleyen Ekşi, `Cappy` markasının pazarda lider olduğunu, daha sonra Dimes ve Aroma`nın geldiğini söyledi.
`İhracat yok denecek kadar az`
Türkiye`nin hazır meyve suyu ihracatının yok denecek kadar az olduğunu belirten Ekşi, esas olarak ihracatın yüzde 90`ını meyve konsantresinin oluşturduğunu ifade etti. İhracat oranlarının yıldan yıla değiştiğini belirten Ekşi, yılda ortalama 50 bin ton civarında ihracat yapıldığını söyledi. Ekşi, ihracatın yüzde 90`ını elma konsantresi, geri kalan yüzde 10`unun ise diğer meyve konsantrelerini kapsadığını ifade etti.
Sektörün temel sorununun hammadde yetersizliği olduğuna değinen Ekşi, dünya piyasalarında yer alabilmek için Türkiye meyve fiyatlarının biraz daha ucuzlatılması gerektiğini söyledi. Tüketim oranlarının sektör kapasitesini belirlediğini ifade eden Ekşi, tüketimi artırmanın yolu tanıtımdan geçiyor. Firmalar özellikle bu konu üzerinde önemle durmalıdır` dedi.