Sepet Doluyor Kârlar Düşüyor
Faiz gelirleri düştü, rekabet arttı. Alışveriş sepeti daha ucuza doluyor ama perakendecilerin kârlılığı düşüyor.
Enflasyonun düşüş sürecine girmesiyle birlikte kârları da önceki yıllara göre azalan perakende kuruluşları yatırımdan vazgeçmiyor. Perakende kuruluşlarının dokuz aylık cirolarında önceki yıla göre artış görülürken, kârlarının azaldığı gözleniyor. Kârların azalmasına en büyük gerekçe olarak faiz ve repo gelirinin düşmesi gösteriliyor. Marketlere gelip alışveriş yapan kişi sayısında azalma olmamasına rağmen tüketicilerin fiyatı düşük ürünlere kayması ve yatırımların sürmesi kârların azalmasının bir başka nedeni. Bu arada kârlardaki azalmayla birlikte sektörde birleşmelerin ve satın almaların yoğunlaşacağı söyleniyor. Hisse senetleri borsada işlem gören dört perakende kuruluşu Migros, Tansaş, Gima ve Kipa, kârlarındaki azalmaya karşın gelececeye yatırım yapmayı sürdürüyor.
CİRO ARTIYOR;
Tansaş, bu yılın dokuz ayında 252 trilyon 266 milyar lira ciro yaptı. Buna kârşın aynı dönemde zararı 3 trilyon 878 milyar liraya yükseldi. Gima`nın cirosu ise ilk dokuz ayda 54 trilyondan 106 trilyona yükseldi. Zararı ise 846 milyar lira. İzmir`de üç mağazayla faaliyet gösteren Kipa da 54 trilyon 397 milyar ciro yaptı. Ama şirketin kârı 792 milyardan 511 milyar liraya geriledi. Kipa, 2000 yılını üç mağazayla kapatmayı ve 135 milyon dolar ciro yapmayı amaçlıyor. 2001 ciro hedefi ise 200 milyon dolar.
MİGROS REKORA KOŞUYOR;
Son üç yıldır haftada üç mağaza açarak büyüme rekoru kıran perakende sektörünün devi Migros, bu yıl sonunda toplam 470 mağazaya ulaşmayı amaçlıyor. Migros, şu anda 435 marketle faaliyet gösteriyor. Enflasyondaki düşüşe paralel olarak yatırımları azaltmadıklarını, işçilik ve nakliye masraflarını düşürmediklerini belirten Migros Genel Müdürü Oktay Irsıdar, bunun sonucunda kârlarda bir miktar azalma olduğunu ifade etti. Bu yılın dokuz ayında Migros`un cirosu 268 trilyondan 441 trilyona çıkmasına rağmen, kârı 15 trilyondan 11 trilyona düştü. Irsıdar`a göre Migros`un yıl sonu cirosu 1 milyar 150 milyon dolar ile 1 milyar 200 milyon dolar arasında değişecek. Alışveriş yapan kişi sayısında azalma olmadığını ifade eden Irsıdar, tüketicinin fiyatı düşük ürünlere kaydığını söyledi.
METRO SATIŞLARINI ARTTIRDI;
Perakende sektöründe Migros`tan sonra ikinciliği elinde tutan Metro Grosmarket bu yıl 500 milyon dolar ciro hedefliyor. Türkiye`de yaklaşık 10 yıldır faaliyet gösteren Alman perakende devi Metro Grosmarket, 500 milyon dolarlık ciroyu altı mağaza ile yapacak. Metro Grosmarket Genel Müdürü Hakan Ergin, geçen yıl aynı mağazalarla 400 milyon dolar ciro yaptıklarını, bu yıl da metrakare başına satışı artırdıkları ifade etti. Ergin, kârların yine de düşük olduğunu söyledi. Bakkal, büfe ve restoran gibi toptancılara yönelik hizmet veren Metro Grosmarket`te fiyatlar süpermarketlere göre daha uygun. Ergin, Metro`nun önümüzdeki yıl İstanbul ve Antalya`da yeni mağazalar açmaya hazırlandığının da altını çizdi. (SABAH)