ÖTV matrahlarını güncelleme vakti

10.06.2024 - 09:51 | Son Güncelleme :
ÖTV matrahlarını güncelleme vakti | Genel Haberler

Çin’den gelen otomobiller son iki yılda pazardaki birçok dengeyi değiştirdi. Ölçek ekonomisiyle yüksek donanımlı araçları daha uygun fiyata satışa sunabilmeleri ve bu kez gerçekten kaliteyi artırmaları tüketicinin tüm önyargısını kırdı.

Taylan Özgür DİL / Hürriyet

Bu noktada özellikle Chery ve MG’ye hatta ‘Tiggo 8 Pro’ya ayrı bir parantez açmak gerek. Aynı sınıftaki otomobillerin fiyatı 2.3 milyon TL’den başlarken 1.8 milyon TL’ye yüksek donanımlı erişilebilir bir D segmenti SUV almak şüphesiz birçok vatandaşın tercihi oldu. Öyle ki, ilk 5 ayda satılan 38 bin adet Çinli aracın 11 bin 331 adedini Tiggo 8 Pro oluşturdu. Durum böyleyken Çin’den gelen otomobillerde gümrük vergisini yüzde 50’ye çıkarma kararı tepkiye neden oldu.

Haberin Devamı

KASIM 2022’DE KALDI

Ticaret Bakanlığı ilave vergi düzenlemesinin sebeplerini şu şekilde sıraladı: Yerli üretimin iç pazardaki düşen payının yükseltilmesi ve korunması, dış ticaret dengesine ilişkin gelişmeler ile cari açık hedefleri, yurt içinde yatırım ve üretimi teşvik. Türkiye’nin kendi sanayisini ve ekonomisini korumak için alınan bu yerinde karar uzun süredir bekleniyordu. Diğer yandan, hem vatandaşların otomobile kolay erişebilmesi hem de yerli üretimin desteklenmesi için uzun süredir beklenen bir karar daha var; son olarak Kasım 2022’de güncellenen ÖTV matrah limitleri... Bence bir sonraki adım önce tüketicinin rahatlaması sonra otomotiv sanayisi için matrahların güncellenmesi olmalı.

TÜRKİYE ARTIK ‘1 MİLYON’LUK PAZAR

2024 yılına başlarken otomotiv sektörünün çatı kuruluşları ve kimi markalar bu yıl pazarın yüzde 30-35 hatta daha üzerinde daralacağına dair öngörülerini paylaştı. Bu öngörülere göre seçimlerden sonra pazarın ritmi ciddi şekilde düşecek ve yıl 800 bin adet seviyesinde kapanacaktı. Bir noktada haklılardı bu fiyatlar, vergiler ve faizlerle araç satın almak neredeyse imkansız gibiydi. Özellikle mayıs ayı pazarın gidişatıyla ilgili önemli bir gösterge olacaktı. Ancak bu tahmiler tutmadı ve nisanda bayram nedeniyle daralan pazar mayıs ayında 100 bin adedi aşarak 2023’ün ardından 2024’te de ‘1 milyon’ adedi geçeceğini güçlü şekilde gösterdi.

Haberin Devamı

Haklarını vermek lazım. Sene başından bu yana tek iyimser tabloyu Stellantis yöneticileri çizdi. FIAT Marka Direktörü Altan Aytaç mart ayında Bloomberg yayınında, “Tüm yılı 1 milyon-1 milyon 100 bin seviyelerinde kapamanın aslında çok da pozitif olmayan realistik bir beklenti olduğunu düşünüyoruz” derken Citroen Genel Müdürü Selen Alkım, “Her şeye rağmen 1 milyonu aşarız” demişti. Hatta Opel Türkiye Genel Müdürü Yiğit Yantaç, “Mayıs ayı satışları 100 bini bulur” demişti. Özellikle mayıs itibarıyla Türkiye pazarına girmeye başlayan Stellantis ve Ford hafif ticarilerinden beklenti büyüktü. Beklenildiği gibi de oldu Mayıs’ta sadece 13 bin 737 adet HTA satışı Stellantis ve Ford’dan geldi.

Pandemiden sonra otomobile olan ihtiyacın ne kadar önemli olduğu ortaya çıkarken, pazarın artık 1 milyon adedin altına düşmeyeceğini düşünenlerdenim. Bu yıl ise satış tempsonu sürdüren etkenler sırasıyla şu şekilde sıralanıyor:

1. 300 bin adedi bulduğu söylenen biriken talep.

2. Hafif ticari araç müşterisinin bekleyen ihtiyaçları.

3. Yüksek turizm beklentileriyle filoların otomobil talebi.

4. Elinde yüksek stok bulunan markaların kampanyaları.

5. GSR II’ye takılan araçlara ilave kampanyalar yapılması.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.002 TL        
EURO
1.001 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.