OSD`den Bakanlara Mektup

04.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :


-Otomotiv Sanayii Derneği (Osd) Hükümetin Gümrük Birliği Kapsamında Kullanılmış Araç Serbest Dolaşımında Taviz Vermemesini İstedi -Osd: Avrupa Çok Kısa Sürede Aşırı Değer Kaybetmesi Ve Artan Hurda Araçlar Nedeni İle Kullanılmış Motorlu Araçlara Daima Yeni Pazarlar Aramakta Ve Türkiye`Yi Önemli Bir Potansiyel Pazar Olarak Görmekte


İSTANBUL (A.A) - 04.12.2000 - Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), hükümetten, Avrupa Birliği ile ilişkilerde, Gümrük Birliği kapsamında kullanılmış motorlu taşıt araçlarının serbest dolaşımı konusunda taviz verilmemesini istedi. OSD Yönetim Kurulu Başkanı Ali İhsan İlkbahar ile Genel Sekreter Prof. Dr. Ercan Tezer imzasıyla Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Mesut Yılmaz başta olmak üzere konuyla ilgili bakanlıklar ve bağlı birimlere birer mektup gönderilerek, konunun, sektör açısından taşıdığı öneme dikkat çekildi. AB Komisyonu tarafından 8 Aralık tarihinde yapılacak Gümrük Birliği Ortak Komitesi toplantısında, özellikle kullanılmış motorlu taşıt araçlarının serbest dolaşımının yeniden gündeme getirileceğinin öğrenildiği kaydedilen mektupta, konunun daha önce de Komisyon tarafından sürekli olarak gündemde tutulmak istendiği vurgulandı. Mektupta, Kullanılmış motorlu araçların Avrupa`da çok kısa sürede aşırı değer kaybetmesi ve aşırı sayıda artan hurda araçlar nedeni ile AB, kullanılmış motorlu araçlara daima yeni pazarlar aramakta ve bu açıdan Türkiye`yi de önemli bir potansiyel pazar olarak görmektedir denildi.

-TARAFLARIN ORTAK ÇIKARLARI İLKESİNE AYKIRI-

Türk otomotiv pazarının bu yıl canlanmasıyla birlikte ithalatın pazar payının da büyük hızla arttığı vurgulanan mektupta, EURO`nun zayıflığının, EURO bölgesinden yapılan ithalatın yerli üretim karşısında üstünlük sağlamasına yol açtığı dile getirildi. AB ülkelerinin GB süreci içinde ithalat yoluyla pazarda çok yüksek oranda pay almaları yanında, bu kez kullanılmış motorlu taşıt araçlarının da serbest dolaşıma alınması isteği ile ortaya çıktıkları belirtilen mektupta, bu durumun, Türk otomotiv sanayiinin karşılaşacağı ciddi tehditler açısından, Ankara Anlaşması`nın temel ilkesi olan Tarafların Ortak Çıkarları ilkesine aykırı olduğu da vurgulandı. Türk hükümetinin sanayi mallarının serbest dolaşımını öngören Gümrük Birliği`nin 5. maddesine karşı yaptığı Serbest Bildirim ile kullanılmış motorlu taşıt araçlarının serbest dolaşımını kısıtlayacağını açık olarak ortaya koyduğu hatırlatılan mektupta, bu çerçevede 1996 yılından itibaren ithalat rejiminde gerekli olan tedbirlerin alınarak uygulamaya konulduğu bildirildi. Mektupta, Bu suretle Türkiye pazarında gerek sanayici gerek sektördeki ticaretle ilgili tüm kesimler için çok önemli bir tehlike oluşturan kullanılmış motorlu araçların Gümrük Birliği kapsamında serbest dolaşımı ve ticareti engellenmiş bulunmaktadır denildi.

-ULUSAL ÇIKARLAR KORUNMALI-

Pazardaki aşırı ithalat ve yoğun rekabet koşulları yanında ihracatta kur farkından doğan değer kayıplarına rağmen Türkiye`deki otomotiv sanayinin küreselleşme sürecindeki gelişmesine büyük bir gayretle devam ettiği ifade edilen mektupta, şu görüşlere yer verildi: Üretimde ulaşılan kalite süreci ve yüksek verimlilikle sağlanan maliyet üstünlüğü, Türkiye`yi küresel pazarlar için yeni bir üretim merkezi haline getirmiş bulunmaktadır. Bu kapsamda otomotiv sanayiinin Gümrük Birliği sürecininin yarattığı koşulları diğer sektörlere göre kendisinden beklenenden çok daha iyi değerlendirdiğini de gözden uzak tutmamak gerekmektedir. Olumsuz koşullara rağmen elde edilen gelişme hızı ve rekabet gücü ile küresel pazarlardaki başarıları bunun en önemli kanıtını oluşturmaktadır. Bu ivmenin aksatılmadan sürdürülmesi zorunludur. Türkiye`nin bildiriminin sadece otomobili değil, kullanılmış tüm motorlu araçları kapsadığı, bu bildirime karşı AB`nin bir itirazının da Ortaklık Konseyi Kararı`nda yer almadığına dikkat çekilen mektupta, Türkiye`nin kullanılmış araçlarla ilgili olarak ulusal çıkarlarını koruması gerektiği vurgulandı.

-ALMANYA İSTİYOR-

Türk otomotiv ana ve yan sanayiinin yüzde 85 oranında AB otomotiv sanayii ile tam entegrasyon içinde olduğuna dikkat çekilen mektupta, kullanılmış araçların serbest dolaşımının Türkiye`de yatırımı bulunan AB firmalarının çıkarlarının da aleyhinde olduğu anlatıldı. Mektupta, konunun Türkiye`nin çıkarları yanında, Ankara Anlaşması ile kurulan ortaklığın temel ilkelerine olan aykırlığı açısından da dikkate alınması ve Gümrük Birliği Kararı`nın ayrılmaz parçası olan Bildirim çerçevesinde herhangi bir tavizin verilmemesi istendi. Türkiye`deki ithal otomotiv pazarında önemli bir yere sahip olan Almanya`nın, elindeki kullanılmış araç stokunu eritmek amacıyla konuyu sürekli gündemde tuttuğu ve bu yönde bir karar için çalıştığı öğrenildi.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
998 TL        
DOLAR
999 TL        
EURO
1.006 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.