İşte Trafik`de Acı Bilanço
TBMM Trafik Güvenliği Araştırma Komisyonu`nun raporunda, son 15 yılda Türkiye`de trafik kazalarında 120 bin kişinin öldüğü, 1.5 milyon kişinin de yaralandığı vurgulandı. Bu süre içinde ailesi içinde bir yakının kaybı ya da sakat kalması nedeniyle 8 milyon kişi trafik teröründen etkilendi. Trafikte her yıl 10-12 bin yurttaşın can verdiği, ekonominin 8-9 milyar dolar zarara uğradığı da kaydedildi. Raporda ana başlıklar halinde şu tesbitler yapıldı:
DEPREMDEN FAZLA;
Terörde 15 yılda 30 bin, depremlerde ise 50 yılda 50 bin vatandaşımız ölmüştür.Trafik felaketinde kaybettiğimiz yurttaşlarımızın sayısı 10 yılda 100 bini aşmıştır. Trafikte telaffuz edilen bugünkü `resmi` istatistikler ne yazık ki gerçeği yansıtmamaktadır. Yalnızca kaza anındaki ölümlerin kaydı tutulabildiği için, yolda ve/veya hastanede yaşamını kaybedenler ile ülkemizin yüzde 80`inini oluşturan jandarma bölgelerindeki kazalarda kaybettiğimiz yurttaşlarımızın sayısı istatistiklerde yer almamaktadır.
8 MİLYON ARAÇ;
8 milyonu aşkın aracın dolaştığı, her yıl 500 bin dolayında yeni aracın trafiğe çıktığı ve yılda 1 milyon kişinin sürücü belgesi aldığı, kent içi yollar dışında 65 bin kilometreyiaşan karayollarında denetim ve esenliğin yalnızca trafik polislerince sağlanması zordur. Toplumca bir trafik güvenliği seferberliğine gidilmesi zorunludur.
90 İLE GİDİN;
90 km/saat yerine 100 km/saat hızla gidildiği takdirde fazladan ödenen yakıt bedelinin 132 trilyon, 110 km/saat hıza çıkıldığında ise bedel 191 trilyon liradır. Hız sınırlamasına uyulmasıyla yapılacak tasarrufla her yıl yüzlerce km bölünmüş yol veya demiryolu yapma olanağı vardır.
477 ÖLÜM NOKTASI;
1988 etütleri sonucu 477 noktada her yıl trafik kazası meydana geldmektedir. Bu noktalardan 289`unun acil çözüm bekleyen kara noktadır. Bir kilometre otoyol yapımı için gerekli bedel ile 3-5 km bölünmüş yol yapılacağı düşünüldüğünde, otoyol yapımı yerine bölünmüş yol yapımına öncelik verilmelidir. Park yeri bulunmayan inşaatlara inşaat ve iskan ruhsatı izni verilmemeledir.
HAPİS CEZASI;
Ölümlü ve ağır yaralanmalı trafik kazasına karışan ve kusurlu olan sürücülere verilecek hapis cezalarının tecilini ve para cezasına çevrilmesini önleyecek yasal düzenleme yapılmalıdır.
DEMİRYOLU;
Şehirlerarası ve şehiriçi ulaşımlarda raylı taşımacılığa mutlaka önem verilerek bundan sonraki bütçelerde raylı sistem yatırımlarına kaynak aktarılmasına özel önem verilmelidir.
SADECE TRAFİK DEĞİL;
Sadece trafik polisleri değil, Emniyet Genel Müdürlüğü`nde görevli tüm emniyet görevlileri, branşlarının farklı olmasına bakılmaksızın, kamu güvenliğiyle vatandaşın mal ve can güvenliğini sağlama görevleri gereği, trafikteki tüm kural ihlallerine müdahale etmelidir. Kayıt, tescil gibi büro işlerinde çalışan trafik polislerinin de denetim hizmetine alınması ve bu işlerin sivil personelle yapılması ve dolayısıyla trafik güvenliğini artırıcı önemli bir girişim olacaktır. (YENİ BİNYIL)