HÜRJET'te önemli değişiklik! Füze atma kabiliyeti geliyor

18.11.2024 - 12:25 | Son Güncelleme :
HÜRJET'te önemli değişiklik! Füze atma kabiliyeti geliyor | Genel Haberler

Türkiye'nin yerli ve milli üretimi olan HÜRJET'in ikinci prototipi uçuşunu gerçekleştirdi. Uçuştan daha önemli olan gelişmelerden biri de HÜRJET'in kanatlarına lançerlerin eklenmiş olmasıydı. Böylece HÜRJET, hava muharebelerinde füze atma kabiliyetine kavuşacak.

Türkiye’nin yerli/milli insanlı ve insansız hava araçları yolculuğu dolu dizgin devam ediyor. Jet eğitim uçağı HÜRJET’in geliştirme faaliyetleri de bu yolculuğun önemli kilometre taşlarından biri. TUSAŞ imzalı HÜRJET’in ikinci prototipi geçtiğimiz günlerde gökyüzüyle buluştu.

TRT Haber'in haberine göre bu uçuşta dikkat çekici detaylar da vardı. Örneğin yeni HÜRJET’te burun kısmı ilk platforma göre daha farklıydı. Hava alıklarında da değişiklikler vardı. Ayrıca kanatlara füze lançeri eklenmişti. Ki bu durum yeni prototiple birlikte mühimmat atış testlerinin de habercisi olarak yorumlandı.

Haberin Devamı

Savunma Sanayii Uzmanı Anıl Şahin ile HÜRJET’teki değişiklikleri ve bu dönüşümün ne anlama geldiğini konuştuk.

HÜRJET NE İŞE YARAYACAK?

Bu platformu en basit haliyle ‘Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı’ olarak tanımlamak mümkün. Buradan yola çıkıyor Şahin ve esasında iki farklı HÜRJET olacağından bahsediyor.

“Bunlardan ilki, savaş uçağı pilotlarımızın eğitiminde kullanılacak” diyor. Örneğin, KAAN ya da F-16 pilotu, önce sıralı uçaklarda eğitim alacak. Ardından HÜRJET’e geçecek. Bu platformda jet uçağı tecrübesi elde edecek ve sonunda KAAN veyahut F-16’ya geçiş yapacak.

Hafif Taarruz Uçağı olan HÜRJET’in ise hem yer hem de hava hedeflerine taarruz kabiliyetine sahip olacağına dikkat çekiyor Şahin. Bu versiyonun gelişmiş silah ve sensör sistemleriyle donatılacağını ekliyor. Ve buna AESA radarın da dahil olacağının altını çiziyor.

Her göreve KAAN ya da F-16 göndermek yerine HÜRJET’leri gönderebileceğimizi ekleyip, “Böylelikle hem uçuş maliyetinden hem de savaş uçaklarımızın gövde ömürlerinden tasarruf elde edeceğiz” bilgisini paylaşıyor.

Haberin Devamı

HÜRJET HANGİ FÜZELERİ ATABİLECEK?

İkinci prototipte en ilginç detaylardan biri de kanatlara takılan lançerler. Anıl Şahin, bu istasyonların havadan havaya füzenin yanı sıra ‘ACMI’ olarak adlandırılan muharebe eğitim podlarını taşıyacağını söylüyor.

Bu güncellemeyi ‘beklenen bir gelişme’ olarak niteleyip, devam ediyor:

“Kanatlara takılan lançerler hafif taarruz uçağı konfigürasyonu için kritik bir gelişme. Böylelikle kanat altı silah istasyonları işgal edilmeden, kanat uçlarında da havadan havaya füze taşınabilecek.

Türkiye, hava-hava muharebe kabiliyetlerini daha da artırabilmenin yollarını arıyor. HÜRJET’in maliyeti hava-hava muharebe, önleme ya da farklı görevler için sıkça kullandığımız F-16’lara göre bir hayli avantajlı. Her ne kadar onun seviyesinde bir uçak olmasa da ‘bir tık altı’ diyebileceğimiz bir konuma ulaşacak. Ki bu da onu pek çok farklı işte kullanmamız için yeter ve artar bile.”

HÜRJET HANGİ GÖREVLERDE KULLANILABİLİR?

HÜRJET’in hava-hava görevleri üzerinde dursak da aslında bu platformun giderek gelişeceğinden ve böylece Ankara’nın elini bir hayli kuvvetlendireceğinden bahsediyor Şahin.

Bu kısmı biraz daha açmasını istiyoruz… Esasında günümüz hava muharebelerinde 4 ana etken olduğunu söylüyor. Bunlar; AESA radar, hızlı ve uzun menzilli havadan havaya füze, düşük radar kesit alanı ve yüksek süratlere çıkabilen hava aracı.

“HÜRJET, gelişmiş AESA Radar ve hava-hava füzeleriyle donatılacak” diyor Anıl Şahin ve sözlerini şöyle tamamlıyor:

“Ayrıca, oldukça yüksek sürate de çıkabilecek. Dördüncü nesil savaş uçaklarına nazaran düşük radar ve kızılötesi ize sahip olacak. Dolayısıyla daha zor tespit edilecek. Bu da onu hava-hava muharebelerinde etkili bir oyuncu haline getirecek.

Özellikle dar alanlarda yapılacak hava-hava muharebelerinde HÜRJET oldukça etkin bir rol oynayacak. Karşıda 4.5 ya da 5. nesil uçak yoksa karşısına HÜRJET ile çıkabilme imkanımız olacak. Tüm bunları alt alta koyduğumuzda HÜRJET, Türkiye’nin gelecek planlarında kendi adına düşenleri fazlasıyla karşılayabilecek bir yolda. Umarım bu yol haritası sonuna kadar başarılı bir şekilde uygulanabilir.”


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.001 TL        
DOLAR
999 TL        
EURO
1.006 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.