Havada sigorta düğümü Papa dönünce çözülecek

25.09.2001 - 09:14 | Son Güncelleme :

Savaş riski ile birlikte, uçakların savaş-terör güvencesi 50 milyon dolara indirildi. Bazı ülkelerden ‘‘1 milyar dolar güvencesi olmayan gelmesin’’ mesajları verildi. Bunun üzerine havacılık sektörü karıştı. Karışıklık 27 Eylül`de Papa`nın Orta Asya gezisinden dönmesi ile çözülecek. Sigortacılar, bu tarihten sonraki gelişmelere göre strateji belirleyecek.

Artan savaş riskiyle birlikte, uluslararası sigorta reasürans kuruluşları, uçuş başına verilen ‘‘savaş ve terör güvencesi’’ sigorta bedelini 50 milyon dolara kadar düşürdü. Avrupa Birliği (AB) başta olmak üzere, birçok ülke ‘‘1 milyar dolarlık güvencesi olmayan uçağı kabul etmeyiz’’ mesajı verince, havacılık sektöründe sigorta paniği çıktı. Türkiye`deki özel sektör havayolu şirketleri ile Türk Hava Yolları`nı (THY) da yakından ilgilendiren bu gelişmede asıl düğüm Papa II`nci Jean Paul`ün Orta Asya gezisinden Vatikan`a dönüşüyle çözülecek.

27 Eylül`de Papa`nın dönmesinin ardından başlaması muhtemel bir askeri harekatı dikkate alan uluslararası sigorta şirketleri, savaş ve terör konusundaki yeni stratejilerini, riskli bölgelerini ve sigorta primlerini 28 Eylül`den itibaren yeniden gözden geçirecek.

Uluslararası sigorta şirketlerinin savaş ve terör riskine karşı dünyadaki tüm uçak şirketlerinin poliçeleri iptal etmesiyle başlayan havadaki karmaşa da, devletlerin kendi havayollarının sorumluluğunu üstlenmesiyle geçici olarak çözümleniyor. Avrupa Birliği hükümetleri biraraya gelerek açıkta kalan sigorta güvencesini hükümetler olarak karşılama kararı aldı. Federal Almanya Hükümeti de, geçici olarak Alman uçak şirketlerinin uçaklarına sigorta garantisi verdi.

50 MİLYON DOLAR SINIRI

Uçakların sorumluluk sigortası çok büyük rakamlara ulaştığı için sigorta şirketleri normal zamanlarda bunu bütün havacılık sigorta şirketlerinin tamamı paylaşıyor. Ancak dün gece yarısından itibaren savaş rizikoları ve terör olaylarından dolayı üçüncü şahıslara gelecek olan zararlar 50 milyon dolarla kısıtlandı. Uluslararası sigorta şirketleri artık savaş rizikosuna karşı savaş primi ödense de geçici bir süre için uçaklara sorumluluk sigortası yapmama kararı aldı. Dolayısıyla bir devlet ‘‘hava sahama 1 milyar dolar sigorta teminatı olmayan uçak giremez’’ dediği anda, bunun garantisini uçakların ait olduğu devlet vermek durumunda. Bu yüzden Almanya başta olmak üzere bazı devletler kendi uçakları için bu teminatı kendileri verdiğini açıkladı.

Her uçağın mutlaka bir gövde poliçesi var. Bu, uçağın kendisine gelecek maddi zararı kapsıyor. Bir de uçağın herhangi bir şekilde kendi zarara uğradığı veya düştüğü zaman başkalarına vereceği zararı kapsayan üçüncü şahıs mesuliyeti var. Bu yıllık yapılıyor. Burada bir değişiklik sözkonusu değil, poliçe bitmeden iptal edilmiyor. Ayrıca uçaklarda iki de ek teminat var. Sigortayı reasüre eden şirketler, bu ek teminatları bir haftalık ihbar süresi verilerek iptal etme hakkına sahip. Ek teminatların biri terörizm ve uçak kaçırma teminatı. İkincisi de terörizm ve uçak kaçırmadan dolayı üçüncü şahıslara vereceği zarar teminatı. Dünyadaki reasürans şirketleri bu ek teminatları iptal ediyor. Bu sigortanın iptali kanunen uçakların uçmasını engellemiyor. Ancak dünyada havacılığı organize eden Sivil Havacılık Kuruluşu, ek teminat olmasına rağmen uçak kaçırma ve terörizmin yolculara ve karşı tarafa vereceği zararı kapsayan bu sigortayı mutlaka istiyor.

Uluslararası reasürans şirketleri, 750 milyon dolarla 1 milyar dolar arasında değişen bu teminatın ancak 50 milyon dolarlık bölümünü karşılamayı üstleniyor. Açıkta kalan bölümü ise devletler kendileri üstlenmeye başladı. Bu durumun 28 Eylül`e kadar böyle süreceği ve daha sonra muhtemel bir harekatın boyutlarına göre reasürans şirketlerinin durumu yeniden gözden geçireceği belirtiliyor.



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.002 TL        
EURO
1.001 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.