Güney Kore`de Daewoo Motor Şirketine Çifte Kıskaç
-Sendika Daewoo`da Yeniden Yapılanmaya Razı Olmazsa, Bankalar, Şirkete Kredileri Kesecek
SEUL (A.A) - 04.11.2000 - Güney Kore`nin dünyaca ünlü, ancak, ağır borç yükü altındaki şirketi Daewoo Motor`da çalışanları temsil eden sendika, yeniden yapılanlamaya razı olmadığı takdirde, alacaklı bankalar, bu şirkete kredileri kesecek ve iflas gündeme gelebilecek. Daewoo şirketinin ana kreditörü Kore Kalkınma Bankası Direktörü Um Nak-yong, Güney Kore`nin üçüncü büyük otomotiv şirketi olan Daewoo Motor`un bir hafta içinde vadesi gelen 155 milyon dolar borç geri ödemesinde bulunması gerektiğini, acilen taze kredi bulamadığı takdirde iflasa sürükleneceğini bildirdi. Um, bu şartlar altında, kreditör bankalar yeni fonlar temin edemez dedi. Daewoo Motor şirketindeki çalışanları temsil eden sert, katı, taviz vermez tutumlu sendika, Amerikan otomotiv şirketi General Motors dahil, potansiyel yabancı yatırımcılarca talep edilen yeniden yapılanmaya karşı çıkıyor. Güney Kore`nin güçlü, önemli miktarlarda mali ve maddi kaynaklara sahip, katı, sert tutumlu işçi sendikaları, bu ülkedeki borç batağındaki şirketler, bankalar ve diğer işyerlerinin tasfiye edilerek ya da satılarak, yabancı yatırımcının ekonomiye güveninin yeniden tesisine yönelik çabalarının önündeki en büyük engeli oluşturuyor. Bu arada, kreditör bankaların, Samsung Motor`un kamyon imalat tesis ile zordaki diğer 51 şirketin tasfiye edileceği ya da satılacağını dün bildirmeleri üzerine düzenlenen protesto gösterisinde 500 kadar işçi yedi kamyonu ateşe verdi.
-BORÇLANMAYA DAYALI DENGESİZ BÜYÜMENİN SONUÇLARI...-
Daewoo ve Samsung holdinglerinin otomotiv ve diğer motorlu araç imal eden şirketleri, birimleri, Güney Kore`nin borçlanmaya dayalı, dengesiz, süratli büyümesinin olumsuz sonuçlarını gösteren sembollere dönüştü. Asya`da 1997`de patlak veren mali krizin ardından zora gren Güney Kore ekonomisinin köşe taşlarından olan Samsung Holdingi`ne bağlı binek otomobil şirketi, bu yılın başlarında Fransız sermayeli Renault SA`ya satıldı. Samsung`un kamyon imalatı biriminin de karsız olup, tasfiye edilmesiz gerektiği bildiriliyor. Daewoo şirketi de, yabancı yatırımcıya satılmadan önce kreditör bankaların acil fonlamalarıyla ayakta tutuluyor. Amerikan Ford Motor şirketinin Eylül ayında Daewoo şirketini satın almaktan vazgeçmesi üzerine, General Motors, alacaklı bankalarla devralım için müzakereleri başlattı. Ancak, Daewoo Motor`un iflasının ilanı halinde, GM`ye satışı müzakereleri zora girecek. Sendika ise Daewoo Motor`un yabancı yatırımcıya satışı halinde, kitlesel işten çıkarmalar olacağı endişesiyle, greve gitmekle tehdit etmişti. Daewoo Motor şirketi, Filipinler`den Polonya`ya uzanan tesislerinde yılda 2 milyon motorlu araç üretme kapasitesine sahip durumda.