Gökyüzünde Düello

03.11.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :

Yaklaşık 10.7 milyar dolarlık bir projeyi hayata geçiren Avrupa devi Airbus, yeni süperjumbo uçağı A3XX ile büyük bir atılım yapmayı planlıyor.


Airbus`ın yeni uçak projesi A3XX süperjumbo, şirketin ABD`li rakibi Boeing`i geçerek jet pazarında tartışılmaz güç haline gelip teknolojik üstünlüğü ele geçirmesinde önemli bir araç olabilir. Ancak, başarı için katedilmesi gereken çok riskli bir yol var. Boeing ise projenin abartıldığını düşünüyor ve ekonomik çıkarlarını dikkate alan şirketlerin Airbus`ın uçaklarını talep etmeyeceğini iddia ediyor. Airbus`ın Güney Fransa`daki Toulouse şehrinde bulunan merkezinde Avrupa`da bugüne kadar gerçekleştirilen en heyecan verici ve büyük sivil havacılık programı hızla son biçimini alıyor. A3XX süperjumboların inşası için resmi izinin yıl sonuna kadar verilmesi beklenmiyordu ancak, dış gövdenin maketi şimdiden tamamlandı ve 73 metre uzunluğundaki uçağın iç dizayn çalışmaları başladı.
Airbus Mühendislik ve Ürün Geliştirme Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Robert Lafontan, yaptığı açıklamada, Airbus`ın her zaman Boeing`i geçmek için çalıştığını, varolan teknolojileri kopya ederek bir yere varılamayacağını bildiklerini, dolayısıyla her zaman girişimci bir ruhla çalıştıklarını söylüyor. A3XX`in bu ruhun ürünü olduğunu belirtiyor.


32 ŞİRKETLE ANLAŞMA YAPILDI;

Potansiyel müşterileriyle yeni ürünün piyasalarda güçlü bir şekilde varolacağını göstermeye yetecek kadar çok anlaşma gerçekleştiren Airbus, 32 şirketin siparişlerini şimdiden garanti altına aldı. Bunlar arasında en önemlisi ise geçen ay Singapur Havayolları ile yapılan 10 uçaklık anlaşma oldu. Söz konusu anlaşmada daha ilerisi için 15 uçaklık bir opsiyon da yer aldı. Yeni Anlaşma, Singapur Havayolları`na, yapılacak indirimler göz ardı edildiğinde, liste fiyatları üzerinden 8.6 milyar dolara maloluyor.


A3XX, ABD devi Boeing ile Airbus arasındaki savaşta, jet pazarında üstünlüğün kime geçeceği noktasında belirleyici bir rol oynayacak. Projenin Airbus`ta havacılık teknolojisine ilişkin yeni standartlar oluşturacağı ve 96 bin kişilik bir istihdam yaratacağı tahmin ediliyor. Airbus`ın 10.7 milyar dolarlık yatırımın İngiltere, Fransa, Almanya ve İspanya tarafından düşük faizli kredilerle desteklenmesinin temel nedenlerinden birinin söz konusu istihdam olduğu düşünülüyor. Proje için 2.5 milyar dolar Avrupa ülkelerinden kredi olarak gelecek, risk paylaşan şirketlerden ise 3.1 milyar dolar alınacak ve Airbus`ın projeyi 5.1 milyar dolar katması gerekecek.


UÇAK BÜYÜK YOLCU KÜÇÜK;

Ancak, başarı sanılandan daha zor ve uzak görünüyor. Airbus`ın aldığı siparişlere rağmen bu ürün için gerçekleşen talebin gereğinden fazla abartıldığını düşünen Boeing Ticari Uçak Birimi Başkanı Alan Mulally, büyük uçak pazarı için uygun ekonomik temellerin bulunmadığına dikkat çekerek Büyük bir uçağınız olmasını istersiniz ama aynı zamanda bu uçağın dolmasını da istersiniz diyor.
Boeing`in Airbus`ın yeni girişimine yönelik karamsar yaklaşımı, rakibinin aksini ispatlamasını gerekli kılıyor. Çünkü, yeni proje, Airbus`ın teknolojik gelişim maliyetlerinin yarısına denk düşüyor ve ancak 250 uçak satıldığında şirket reel olarak kara geçmeye başlamış olacak. Boeing, projeyi büyük Avrupa vizyonu olarak nitelendiriyor ve Concorde gibi bir ticari anlam taşımadığını iddia ediyor.


A3XX`İN FARKI;

Airbus, A3XX uçaklarının Boeing 747-400`lerin işletme masraflarından yüzde 15 ila 20 daha az masraf yaratacağı konusunda şirketlere garanti verdi. A3XX`in Boeing 747-400`lerden yüzde 35 oranında daha fazla yolcu taşıyabileceğini, yani 416 değil 555 kişiye hizmet verebileceğini belirtti. Airbus ayrıca, A3XX`te yeterli koltuk satıldıktan sonra geriye 232 kâr koltuğu kaldığını, bu rakamın Boeing 747 - 400`lerde 123 olduğunu kaydetti. Yeni uçak, Boeing 747-400`lere oranla yüzde 10 daha fazla hız yapabilecek. A3XX`in teknolojik üstünlüğü ağırlığı azaltan yeni malzemelerden geliyor. Düşük ağırlık daha az yakıt harcaması sağlıyor ve işletme maliyetleri düşüyor. Airbus, A3XX`in yaklaşık 240 ton ağırlığıyla aynı boyutlardaki Boeing 747`lerden 10 ila 15 ton hafif olacağını iddia ediyor. (FİNANSAL FORUM)



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.002 TL        
EURO
1.001 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.