Geçiş ücretleri değişiyor!
Karayolları, trafiği böyle çözecek
<ımg hspace="10" vspace="5" align="right" src="https://image.hurimg.com/i/hurriyet/75/0x0/66cf6529601c04688fbde8cc.jpg">İstanbul başta olmak üzere büyükşehirlerde trafik sorunu giderek büyürken Karayolları Genel Müdürlüğü faturayı bu yolları kullananlara çıkardı.
ımg>Karayolları Genel Müdürlüğü’nün çalışmasına göre trafiğin yoğun olduğu yollardan daha yüksek geçiş ücreti alınacak. Karayolları Genel Müdürlüğü, İstanbul`da gerçekleştirilen 11`inci ‘Ulaştırma Şûrası` için bir çalışma yaptı. Habertürk`ten Olcay Aydilek`in haberine göre; yol, köprü ve otoyol yatırımlarının tek tek anlatıldığı çalışmada, yeni dönemde otoyol, köprü ve erişimkontrollü yolların ‘geçiş ücreti`nin belirlenmesinde uygulanacak ölçütlere de yer verildi. Çalışmada, “Hem bunların bakımonarım maliyetleri, hemyol kullanıcılarının konforu, hem de trafik yoğunluğunun düzenlenmesi amacıyla otoyol ücretlerini belirlemek için bir formülasyon yapıldı” denildi.
TAŞIT KREDİLERİNİ KIYASLAMAK İÇİN TIKLAYIN...
YENİ ÖLÇÜTLER
Çalışmada öne çıkan yeni ölçütler şunlar:
TRAFİK YOĞUNLUĞU: Geçiş ücretleri trafik yoğunluğuna göre belirlenecek. Trafiğin yoğun olduğu yolların geçiş ücreti yüksek olacak. Hizmet seviyesinin düşmesi engellenip, yol konforu artacak.
ÜFE DEĞERİ: Yolun hizmet seviyesi ve yıllık ÜFE değeri esas alınacak. Bu değerlere göre geçiş ücreti belirlenecek.
BÜYÜK ARACIN FATURASI DA BÜYÜK: Ücretlendirmede araç sınıfına dikkat edilecek. 5`inci sınıf treyler tipi bir aracın kilometre birim fiyatı, 1`inci sınıf binek aracın birim fiyatının köprülerde 8 katı, otoyolda 4 katı fazla olacak.
‘ZARAR VEREN MASRAFINI ÖDER’
Çalışmada, geçiş ücretlerindeki yeni formülasyonla birlikte gündeme gelen değişikliğe de dikkat çekilerek, Yola daha fazla zarar veren araçlar daha çok ödedikleri için bakım onarım maliyetlerini de o oranda karşılamış olmaktadır. Zira araç sınıflarının belirlenmesinde aracın yere değen aks sayısı dikkate alınmaktadır denildi. Çalışmada, Aracın yere değen aks sayısı ve aksların ara mesafesi dikkate alınarak ayırım yapılmakta. Bu sınıflandırma ilk zamanlarda 9 değişik kategoride yapılmaktaydı, şimdi bu 6 kategoriye indirilmiş durumdadır ifadesi kullanıldı.
ÖZELLEŞTİRME İÇİN YENİ ŞİRKET KURULDU
Çalışmada, mevcut otoyolların bakım, onarım ve işletmesinin imtiyaz sözleşmesi ile özel sektöre devredilmesi çalışmalarına da işaret edilerek, 17 Aralık 2012 tarihinde yapılan mevcut otoyolların 25 yıllık işletme hakkının devri ihalesi, Özelleştirme Yüksek Kurulu`nca iptal edilmiştir. Bu nedenle Karayolları Genel Müdürlüğü bünyesinde bir işletme şirketi kurularak hisse satışı ile özelleştirme yapılması çalışmalarına başlanmıştır bilgisine yer verildi. Otoyolların işletme hakkının devrini alan işletici ile yap-işlet-devret ihaleleri ile verilen işlerde işleticinin sorumluluk alanları ve işletme koşullarının Karayolları Genel Müdürlüğü`nce yazılı hale getirildiği kaydedilen çalışmada, Bu düzenleme yayımlanarak ilgili birimlere bildirilmiştir. Böylece işletici ile idare arasında ortaya çıkabilecek yanlış anlaşılmalar bertaraf edilmiş olacaktır. Aynı zamanda otoyol kullanıcısına verilecek hizmet standardında da kalitenin düşmesine engel olunacaktır denildi.