Franchising`de Geleceğin Sektörleri
Franchising`de 2001 yılında hangi sektörler başı çekecek, hangileri doyma aşamasında? Ve yurtdışında şans yaratacak alanlar...
Pazarlama çalışmalarının yeni bölgelere yayılması konusunda en etkili çözüm olarak görülen franchising sistemi, hem franchisor`lere (franchise veren) hem de franchisee`lere (franchise alan) çeşitli avantajlar sunuyor. Franchising sistemiyle içiçe olan Ulusal Franchising Derneği Başkanı Mayir Saranga, Ulusal Girişim Konseyi Başkanı Baybars Altuntaş ve Ulusal Franchising Genel Sekreteri Osman Bilge bu avantajların neler olduğunu açıklıyor. 2001`de franchising sistemi içinde hangi sektörler hız kazanacak, yeni trendler neler? Türkiye`de gıda, kargo taşımacılığı, emlak hizmetleri, tekstil, kırtasiye, eğitim, inşaat sektöründe dış cephe yalıtımı, yayın pazarlama hizmetleri, iletişim ve bilgisayar hizmetleri, ev ve ofis hizmetleri alanında çeşitli franchise örnekleri bulunuyor. İşte 2001 yılının trendleri...
GIDA;
Mayir Saranga, Baybars Altuntaş ve Osman Bilge, gıdayı 2000 yılının yükselen trendi olarak gösteriyor. Aynı yükselişe 2001 yılında da devam edileceği düşünülen gıda sektörüne, yeni franchisor`ler ve franchisee`lerin girmesi bekleniyor. UFRAD Genel Sekreteri Osman Bilge, gıda sektöründe ses getirebilmek için farklılık yaratmak gerektiğine inanıyor. Böylece yöresel değerler kısa süre içinde yurt geneline yayılabiliyor. Ayrıca geçtiğimiz aylarda, yurtdışında franchise vermeyi destekleyen teşvik kararının alınmasıyla, ulusal tatlarımızın ülke dışında rekabet etme gücü artıyor. Bu yılın ilk aylarında Adanalı Mehmet Eke, gıda sektöründe farkılılık yaratacak bir atılım yaptı. Dürüm Truck adı altında mobil kebap franchise`ı vermeye başlayan Mehmet Eke, halen 3 franchisee`yle hizmet veriyor. Bir tırın içini restorana çeviren Eke, Adana kebabı ustasıyla birlikte franchise veriyor.
Franchisee, tırın içinde Adana kebabı satarken, belediyeden hareketli gördüğü yerler için izin alarak satışını birçok bölgede gerçekleştirebiliyor. Mobil gıda franchise`ına bir örnek de sosisli sandviçler için gelecek. 6 aydır altyapı çalışmaları içinde olan firma, bu aralar belediyelerden izin almak için uğraşıyor. Bunun dışında Ulusal Girişim Konseyi Başkanı Baybars Altuntaş, Çin, İtalya, Meksika gibi ülkelerin restoran zincirlerinin Türkiye`de ses getireceğini düşünüyor. Ayrıca son günlerde pastane ve cafe tarzındaki franchise sayısı da giderek artıyor. Bu konuda Bind Chocolate, Cafe Melange, Divan Pub, Duran Sandwiches, Edo Dondurma-Cafe, Emin Pasteneleri, Icemar, Karafırın, Mado ve Motta güçlü franchisor`ler olarak karşımıza çıkıyor.
PERAKENDE;
1998-1999 yılları arasında hem franchisor hem de franchisee bakımından en çok perakende sektörünün hareketlilik gösterdiğini belirten UFRAD Genel Başkanı Mayir Saranga, franchising`de tüketim alışkanlığı yüksek sektörlerde gelişmeler olacağını belirtiyor. Tüketim alışkanlığının en çok perakendecilik sektöründe olduğunu belirten Saranga, 1999 yılında yaklaşık 10 franchisor`ün sektöre girmesi ve franchisee sayısının bin civarında artmasının, sektörün hareketliliğini gösterdiğini belirtiyor. Ayrıca, Benan, Premaman, Chicco ve Mothercare gibi bebek eşyaları ve malzemeleri pazarlayan firmaların da franchise sistemi içindeki yerini güçlendireceği düşünülüyor. Mayir Saranga ayrıca Migros ve Makro gibi zincirlerin bakkallara yönelik geliştirdiği projelere değiniyor. Klasik tarzda işletilen bakkalların projeler sayesinde nasıl hizmet vermesi gerektiğini öğrendiğini ve belli bir marka kazandığını vurgulayan Mayir Saranga, Migrosun Bakkalım projesinin tipik bir franchising örneği olduğunu belirtiyor ve bu projelerin 2000`li yıllarda daha da artacağını söylüyor.
BİLİŞİM;
Bilişim sektörüne en çok Baybars Altuntaş prim veriyor. 2001 yılında özellikle internet web tasarımcılığının gündeme geleceğini belirten Altuntaş, web tasarım işinde, franchising sistemine düşük maliyetlerle dahil olunabildiğini belirtiyor. Buna karşılık franchisee, yaratıcı ve konuya hakimse, kısa sürede kendini gösterebilme şansını elde ediyor. Kanada kökenli ve dünya çapında pek çok merkezi olan Worldsites Network`ün eylül ayında Türkiye`de master franchise vermesi, Türkiye`nin bu konudaki önemini gün ışığına çıkarıyor. Bunun dışında Escort Computer`in Escortland adı altında oluşturduğu bilgisayar pazarları da 2001 yılında ses getireceğe benziyor. Tüm bilgisayar markalarının bir tek mağazada toplandığı Escortland`lerde her türlü toplama bilgisayar oluşturabilme imkanı da elde ediliyor. Böylece toplama bilgisayar alanında, bir tür markalaşmaya gidilmiş olunuyor. UFRAD Başkanı Mayir Saranga, Escortland tarzındaki projelerin geçtiğimiz yıllarda da takip edildiğini, 2001 yılından sonra özgün projelerle birlikte takibin artacağını belirtiyor.
HİZMET;
Hizmet sektörü de 2001 yılının lokomotifleri arasında görülüyor. UFRAD Genel Sekreteri Osman Bilge, hizmet sektöründe kalitenin önemli nokta olması ve iyi kalitenin maliyetleri artırması sonucunda, maliyeti düşük franchising sisteminin ön plana çıkacağına değiniyor. Hizmet sektöründe yeterli franchisor ve franchisee`lerin olmaması, sektörün lokomotifleşmesinde rol oynuyor. Osman Bilge, iş dünyasına hizmet veren kuruluşların franchising sisteminde öncelikli olarak yer alacağını düşünüyor.
Osman Bilge`nin bahsettiği iş dünyasına hizmet konusunda, zararlılarla mücadele ve çevre sağlılığı alanında dünyanın büyük zinciri olan Truly Nolen, nisan ayından itibaren Türkiye`de de faaliyet göstermeye başladı. 33 ülkede hizmet veren Truly Nolen dünya genelinde Coca Cola, United Airlines, Peugeot, Pepsi ve Nestle gibi kuruluşlara hizmet veriyor. 2001 yılının başında franchise vererek tüm Türkiye`de hizmet vermeye başlayacak kuruluş, Türkiye`de McDonald`s, Gima, Süzer Plaza, Borsa Lokantaları, Uno gibi ünlü şirketler ve plazalara hizmet veriyor. İşyerlerine hizmet veren dev franchise kuruluşlarından STFA OGDEN ve Service Master da temizlik ve güvenlik ve çevre bakımı alanında dikkat çekiyor. Mayir Saranga, Franchise 2000 Fuarı sırasında edindiği izlenimlere göre emlak sektöründe de hareketlilik yaşanacağını belirtiyor. Emlak sektöründe hizmet kalitesinin ön plana çıkması, sektörün lokomotifleşmesinde önemli bir etken. (PARA)