Elektrikte ‘fahiş’ faturaya son!
EPDK, elektrik abonelerine son aylarda gelen yüksek fatura sorununu çözmek için Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği’nde değişikliğe gidiyor
<ımg hspace="10" vspace="5" align="right" src="http://i.bigpara.com/i/55big/elektrik-fatura.jpg">Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), elektrik abonelerine son aylarda gelen yüksek fatura sorununu çözmek için Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği’nde değişikliğe gidiyor.
ımg>Yeni hazırlanan taslağa göre, elektrik dağıtım şirketleri abonelerine önceki faturalarının çok üzerinde yüksek fatura gönderemeyecek. Abone yüksek faturaya itiraz ederse, sadece önceki fatura tutarını ödeyecek. İlgili dağıtım şirketi, fatura farkını ispat edecek. Ayrıca, yeni düzenlemeye göre aboneler geçmiş 1 yıla yönelik fatura tutarlarını, son faturalarında görebilecek.
Kamunun elindeki elektrik dağıtım şirketlerinin tamamı, özelleştirme yoluyla özel şirketlere devredildi. Zaman Gazetesi`nin haberine göre; geçen yıl, bazı dağıtım bölgelerinde, elektrik kesintisi, arıza, sokak aydınlatmaları konularındaki abone şikayetleri Enerji Yönetimi’ne ulaşmıştı. Bunun üzerine harekete geçen Enerji Yönetimi, elektrik dağıtım şirketleriyle bir araya gelerek abone şikayetlerinin dikkate alınmasını ve hızlı çözülmesini istemişti.
SON 18 YILLIK ENFLASYON RAKAMLARI İÇİN TIKLAYIN...
Son aylarda ise elektrik abonelerinin en çok şikayet ettiği konuların başında, yüksek faturalar geliyor. EPDK, şikayetlerin artması üzerine ‘Tüketici Hakları Yönetmeliği’nde kritik bazı düzenlemeler yapmak üzere harekete geçti. Yürürlükteki yönetmeliğe, yeni hazırlanan taslak ile önemli eklemeler yapıldı. Buna göre, abonelerin en çok şikayet ettiği ‘yüksek fatura’ sorunu çözüme kavuşturuluyor.
EPDK kaynakları, yüksek fatura konusuna açıklık getirdi: “Bir elektrik abonesinin, tüketimine göre (yazlık ve kışlık tüketimlerini ve faturasını artıracak kombi, klima gibi unsurlar da hesaba katılarak) ödemek zorunda olduğu aylık faturaları dikkate alınacak. Örneğin, abonenin, aylık faturası 100 TL. Aboneye, herhangi bir ay sıra dışı ve ‘fahiş’ sayılabilecek (örneğin 150-200 TL gibi yüzde 50 ya da yüzde 100 artışlık) bir fatura geldi. Abone, faturaya itiraz edecek. Aboneye hizmet veren elektrik dağıtım şirketi, en geç 1 ay içinde itirazı sonuçlandıracak. Tüketici, itirazı sonuçlanıncaya kadar yalnızca daha önceki düzenli faturasına konu olan tutarı ödeyecek. Abone, bu durumda 100 TL ödeyecek. Dağıtım şirketi tüketimi kanıtlarsa abone, (50 TL ya da 100 TL’lik) faturasından kalan farkı da elektrik dağıtım şirketine yatıracak.
EPDK, çalışmalarda son aşamaya gelinen ‘Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği’nde, yüksek faturalar dışında, abonelere yönelik önemli değişikliklere de yer veriyor.
Elektrik faturalarına getirilen iki önemli değişiklik şöyle:
Dağıtım şirketleri abonelerine hâlâ geriye dönük daha uzun süreli fatura gönderebiliyor. Elektrik dağıtım şirketleri, haklı gerekçe ile herhangi bir aboneye geriye dönük en fazla 1 yıllık fatura gönderebilecek.
Aboneler, geçmiş 1 yıllık elektrik tüketimlerini faturalarında görebilecek. Böylece aboneler, ‘serbest tüketici’ statüsüne kavuşup kavuşmadığını da faturası üzerinden anlık olarak takip edecek. Serbest tüketici, elektrik ihtiyacını bölge sınırlaması olmaksızın (bulunduğu il ya da ilçe dışındaki) herhangi bir tedarikçiden temin edebiliyor.
Yeni sayaç takılması veya daha hassas ölçüm nedeniyle faturalarda bir farklılık olabilir. Bu nedenle faturasının yüksek geldiğini düşünen tüketiciler, sayaçlarını kontrol ettirmeli. Sayaç okumalarında yapılan yanlışlıklarla ilgili ise aboneler fatura geldiği anda incelemeli ve şüpheli durum var ise, fatura üzerindeki tüketim değeri ile sayaç üzerindeki tüketim değerini karşılaştırılmalı. Tüketiciler, farklılık tespiti durumunda ilgili dağıtım şirketine başvurabilirler. Ayrıca Kurul’un tüketici şikayetleri birimine de konu iletilebilir.