Dünya otomotivinde rolümüz büyüyor.

13.10.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :
TOFAŞ Grubu Başkanı Bülend Özaydınlı, ‘‘GM ile Fiat`ın hisse değişimi Tofaş Grubu şirketlerine önemli roller yükleyecek. Bizim Doblo, Ford Otosan`ın da yeni aracıyla birlikte Avrupa ticari araç üretiminde ağırlıklı konuma geleceğiz. Eşit rekabet ortamı yaratılırsa, dünya otomotivinde rolümüz daha da büyür’’ dedi.

KOÇ Holding Tofaş Grubu Başkanı Bülend Özaydınlı, dünya otomotiv sektöründe yaşanan evliliklerin Tofaş`a yeni roller verdiği söyledi. GM ile Fiat`ın hisse değişimi sonucunda ortaya çıkan ortaklığın Tofaş Grubu şirketlerine yeni boyutlar kazandırdığını belirten Özaydınlı, ‘‘Tofaş Grubu şirketleri bu oluşumlar içinde önemli roller alacaklar ve dünya otomotiv sektörüne hizmet veren üretim merkezleri haline gelecekler’’ dedi.

Özaydınlı, Tofaş tarafından sadece Türkiye`de üretilen Doblo`nun 7 yılda 5 milyar dolarlık bir ihracat hedefi olduğunu hatırlatarak, Koç`un diğer kuruluşu Ford Otosan`ın yeni aracının ihracatıyla birlikte, iki kardeş kuruluşun Avrupa hafif ticari araç pazarında ağırlıklı bir paya ulaşacağını da kaydetti. Özaydınlı, sorularımızı şöyle yanıtladı:


Paris Otomobil Fuarı`nda tanıtımı yapılan Doblo`nun üretimi, Tofaş`ı ‘‘üretim merkezi’’ olma hedefine yakınlaştıracak mı?

Doblo`nun dünyada sadece Türkiye`de üretilerek, Avrupa pazarına sunulacak olması önemsenmesi gereken bir gelişmedir. Benzer projelerin traktörde de gerçekleştirilmesine çalışıyoruz. Tofaş, Fiat`ın önemli üretim merkezlerinden birisi oldu. Doblo`daki başarı mutlaka yeni projelerin de Tofaş`da gerçekleştirilmesine neden olacak. Tofaş, Türkiye`ye otomotiv üretim merkezlerinden birisi olma yolunda bir kulvar açıyor.

Dünya otomotiv sektöründe yaşanan evlilikler, Türk otomotivine ve Tofaş`a nasıl yansıyacak?

Bu evliliklerin Türkiye`de de yansımaları olacaktır. Tofaş Grubu denince akla hemen otomobil geliyor. Ama 3 milyar dolarlık satışları olan bu grupta, 17 ayrı şirket bulunuyor. Tofaş Grubu`nda yeralan ana şirketlerde Koç Holding, Fiat Auto ile eşit hisseler ile ortak durumunda olduğundan ileriye dönük projeler Fiat ile birlikte belirleniyor. Geçtiğimiz dönemde GM ile Fiat Auto`nun hisse değişimi yoluyla ortaklığa gitmesi güçlü bir işbirliğine neden oldu. Ayrıca Fiat`ın traktör şirketi New Holland`ın Ford, International Harvester, Case gibi dünyanın büyük traktör şirketlerini bünyesine alması da ilginç bir durum ortaya çıkardı. Tüm bu gelişmeler Tofaş Grubu şirketlerimize yeni boyutlar kazandırıyor. Türkiye ekonomisinin rekabet üstünlüğünü sağlayabilmesi durumunda Tofaş Grubu şirketleri bu oluşumlar içinde önemli roller alacaklar ve dünya otomotiv sektörüne hizmet veren üretim merkezleri haline gelecekler.


Pazardaki rekabet koşullarını nasıl?


Kendi ülkesinde zayıf duruma düşürülen bir sanayiden ihracatta başarılı olmasını beklemek fazla iyimserlik olur. Bugün Türk üreticilerinin kontrolünde olmayan bazı ekonomik olaylar haksız rekabet yaratıyor. Bu nedenle otomobilde bu yıl ithal otoların payı yüzde 50`yi geçti. Serbest piyasa ekonomisinin kalesi batı ülkelerinde ise bu oran en fazla yüzde 17`dir. Sanayicinin kontrolü dışında Euro`nun değer kaybı ve TL`nin değer kazanması Avrupa otomotiv sanayicisine yüzde 25 oranında avantaj sağladı. Bu durum da iç piyasada ithalatçı lehine haksız rekabet ortamı yarıtırken, ihracatta rekabet gücünün zayıflamasına neden oldu. Rekabetin eşit koşullar içinde olması gerek. Türkiye üretmeden sadece dışarıdan borç alarak yaptığı ithalat ile refahını artıramaz.


LANCİA`YI GETİRMEK İÇİN GÖRÜŞME SÜRÜYOR.

Tofaş-Fiat ürün yelpazesini genişletmeye yönelik çalışmalar var mı?


Yeni modellerin üretimine yönelik çalışmalar devam ediyor. Hem ihracat amaçlı hem de iç piyasaya yönelik üretilecek araçlarla ilgili çalışmalarımız var. Bunun dışında, ürün yelpazesini zenginleştirmek için bazı Fiat ürünlerinin ithalatını düşünüyoruz. Yakın bir zamanda Punto`nun otomatik vitesli versiyonu ithal edilecek. Diğer Fiat ürünleriyle ilgili ise fiyat görüşmeleri devam ediyor. Fiat`ın Lancia gibi markalarının Türkiye`ye getirilmesiyle ilgili ise görüşmelerimiz sürüyor.


OTOMOBİL ÜRETİMİ 480 BİNİ BULUR..

Yıl sonunda toplam otomobil satışlarının ne olmasını bekliyorsunuz?

2000 sonunda satışların 480 bin adete ulaşacağını tahmin ediyoruz. Ancak asıl önemli olan gelecek yıl. 2001 yılında ekonomik ve siyasi istikrar devam eder ise satışlar 500 bin adeti geçer. Ancak, enflasyonu düşürmek için ekonomiyi soğutalım denir ve tüketimi düşürmek için önlemler alınırsa, otomobil satışları 99 yılı rakamlarına geriler. Ben, otomobil sektörünün geleceğini olumlu görüyorum.
(HÜRRİYET)

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.002 TL        
EURO
1.001 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.