Demiryolu ile ihracatta yeni rota: İstanbul-Budapeşte

18.10.2024 - 11:02 | Son Güncelleme :
Demiryolu ile ihracatta yeni rota: İstanbul-Budapeşte | Genel Haberler

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, İstanbul-Budapeşte parkurunda faaliyet gösterecek ihracat treninin 4 gün sürecek seyahatinde toplam bin 549 kilometre yol kat edeceğini belirterek, “Ülkemizin uluslararası yük taşımacılığı yapan ilk özel demiryolu tren işletmecisi Pasifik Eurasia bundan sonra; aylık 60, yıllık 600 trenle, 22 bin tıra eşdeğer 600 milyon avro değerinde 750 bin ton ihracat yükü taşımayı planlıyor.” dedi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Pasifik Eurasia Demiryolu Tren İşletmeciliği İstanbul-Budapeşte İhracat Treni Uğurlama Töreni’ne katıldı. Bakan Uraloğlu, demiryollarını serbestleştirme sürecinin zorlu aşamalardan geçtiğini belirterek, “AK Parti Hükümetlerinin iktidara gelmesiyle başlayan serbestleşme çalışmaları ilk olarak 1 Mayıs 2013 tarihinde yayımlanan 6461 Sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkındaki Kanun ile yasal bir zemin buldu. Böylece TCDD Genel Müdürlüğü demiryolu altyapı işletmecisi, TCDD Taşımacılık A.Ş. ise demiryolu tren işletmecisi kuruluş olarak tanımlandı. Hiçbir eksikliğe ve olumsuzluğa mahal vermemek adına yapılan çalışmalar sonucunda TCDD Taşımacılık AŞ, 14 Haziran 2016 tarihinde tescil edildi ve 1 Ocak 2017 tarihinde fiilen faaliyetlerine başladı.” dedi.

Haberin Devamı

İHRACAT TRENİ TÜRKİYE PARKURUNDA 278 KİLOMETRE YOL KAT EDECEK

Bakan Uraloğlu, serbestleşme sürecinin ardından demiryolu taşımacılığında Türkiye’nin ilk özel sektör şirketlerini görmeye başladıklarını ifade ederek “Pasifik Eurasia, ülkemizin 3. ve ilk uluslararası yük taşımacılığı yapan demiryolu tren işletmecisi sertifikası alarak sektörün gelişimi için önemli bir mihenk taşı oldu. İstanbul- Budapeşte parkurunda faaliyet gösterecek ihracat treni; Türkiye parkurunda 278 kilometre, Bulgaristan parkurunda 406 kilometre, Romanya parkurunda 634 kilometre, Macaristan parkurunda da 231 kilometre olmak üzere toplam bin 549 kilometre yol kat edecek. Bu seyahatini ise 4 günde tamamlayacak. Tren hattında faaliyetlerine başlayan Pasifik Eurasia bundan sonra; aylık 60, yıllık 600 trenle, 22 bin adet tıra eşdeğer 600 milyon avro değerinde 750 bin ton ihracat yükü taşımayı planlıyor.” ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

 

“DEMİRYOLLARINI DEVLET POLİTİKASI OLARAK ELE ALDIK”

AK Parti hükümetleri öncesinde yarım yüzyıl boyunca demiryolu sektörünün unutulduğunu söyleyen Uraloğlu, “1951-2004 yılları arasında toplam 945 kilometre demiryolu yapılmış. Bu sektörün serbestleşmeye açılabilmesi için öncelikle birçok önlemin alınması, hukuki engelin aşılması ve güçlü bir demiryolu altyapısının tahsisi gerekiyordu. Bu noktada Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde demiryollarını devlet politikası olarak ele aldık ve öncelikli sektör olarak belirledik. 2003 yılında yaklaşık 11 bin kilometre olan demiryolu uzunluğumuza; 2 bin 250 kilometresi YHT ve hızlı tren hattı olmak üzere yaklaşık 3 bin kilometre ekledik. 13 bin 919 kilometreye yükselttik.” açıklamasında bulundu. 

“BU TARİHİ YOLDA İPEK YERİNE KONTEYNERLER TAŞINIYOR”

Bakan Uraloğlu, Asya ile Avrupa kıtaları arasında en kısa, en güvenli, en ekonomik ve iklimi en elverişli demiryolu koridoru olarak değerlendirilen İpek Demiryolu projesinin hayata geçmesine verdikleri önemi vurguladı. Uraloğlu, “Bakın, yüzyıllar önce ipekböceklerinden elde edilen ipek iplikleri, Çin'den Avrupa'ya uzanan İpek Yolu'nun en değerli yüküydü. Şimdi ise, bu tarihi yolda ipek yerine konteynerler taşınıyor. Bu konteynerlerin içinde ise sadece tüketim malları değil, yeni bir dünya düzeninin inşası için gerekli olan ham maddeler, hatta yeni umutlar bulunuyor. Bu kadim ticaret yoluna yeni bir soluk getiren, çelik atların yolu demiryolları, Çin ile Avrupa arasındaki Yeni İpek Yolu ve biz buna bugün İpek Demiryolu diyoruz.” ifadelerini kullandı. 

AVRUPA-ÇİN ARASINDA 1.9 MİLYON TEU YÜK TAŞINDI

2023 yılında Çin-Avrupa arasında gerçekleşen 9 bin 340 tren seferi ve Avrupa – Çin arasında gerçekleşen 8 bin 180 tren seferi ile 1.9 milyon TEU yük taşındığını söyleyen Uraloğlu, “Bu sayı her geçen yıl artmaya devam ediyor ve bu noktada Asya ve Avrupa arasında köprü görevi gören ülkemizin coğrafi konumunun sağladığı fırsatların ekonomik ve ticari avantajlara dönüşebilmesi için demiryollarında yeni bir çağ başlattık.” diye konuştu. Demiryolu taşımacılığından daha çok pay alabilmek için 30 Ekim 2017’de faaliyete başlayan Bakü - Tiflis - Kars Demiryolu Hattı’nın demiryolu taşımacılığına yeni bir yön verdiğini kaydeden Bakan Uraloğlu, “Çin-Türkiye arasında yaklaşık 8 bin 693 kilometrelik mesafe dikkate alındığında bu hat üzerinden konteynerler Çin'den Türkiye'ye 12 günde, Marmaray Tüp Geçiti’ni de kullanarak Çin'den Avrupa'ya ise 18 günde ulaşıyor. Çin-Türkiye-Avrupa arasında ilk tren 2019 yılı Ekim ayında Çin'den yola çıkıp, Çekya'nın Prag şehrine 18 günde ulaşmıştır.” şeklinde konuştu.

Haberin Devamı

 

BTK DEMİRYOLU HATTI İLE 1 MİLYON 502 BİN TONUN ÜSTÜNDE YÜK TAŞINDI

Bakan Uraloğlu, transit tren sonrasında Türkiye-Çin arasında blok tren konteyner taşımalarının Türkiye’nin farklı noktalarından devam ettiğini kaydederek “BTK Demiryolu Hattı kullanılarak açılışından bugüne kadar toplam 67 bin 281 TEU ve konvansiyonel taşımalar da dahil olmak üzere toplam 1 milyon 502 bin tonun üstünde yük taşınmıştır. Bu miktarların önümüzdeki süreçte daha da artacağına inanıyoruz.” şeklinde konuştu. Orta Koridor ve BTK Hattı üzerinden Çin-Türkiye-Avrupa arasında düzenli seferleri devam eden blok konteyner trenlerinde hedeflerinin orta vadede yıllık 200 blok tren, uzun vadede ise yıllık bin 500 blok tren işletmek olduğunu kaydeden Uraloğlu, “Çin-Türkiye arasındaki toplam taşıma süresini 12 günden 10 güne düşürmektir.” dedi. 

TÜRKİYE’NİN DEMİRYOLU AĞI 28 BİN 590 KİLOMETREYE ÇIKACAK

Bakan Uraloğlu, Kalkınma Yolu Projesi’nin en önemli güzergâhlarından birisi olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden geçecek demiryolu projesine uluslararası kredi kuruluşlarından yoğun ilgi olduğunu ifade ederek “Özellikle Dünya Bankası’nın yakın bir ilgisi var. İnşallah 2025 yılının ilk aylarında bu projenin yapım sürecine başlanması hususunda somut adımlar atacağımıza inanıyorum.” ifadelerini kullandı. Türkiye’nin demiryolu ağını 2028'de 17 bin 287 kilometreye, 2053'te ise 28 bin 590 kilometreye çıkarmayı hedeflediklerini belirten Uraloğlu, “Ayrıca ulaştırma ve lojistik ana planımız doğrultusunda karayolu yolcu ve yük taşımacılığı payını yüzde 72’den yüzde 57’ye düşürürken, demiryolu yük taşımacılığı payını yüzde 5’ten yüzde 22’ye çıkarmayı planlıyoruz. Demiryollarıyla yıllık ortalama 32 milyon ton olan yük taşımacılığını 448 milyon tona yükseltmeyi hedefliyoruz.” diye konuştu.

Özel sektör şirketlerinin de artık demiryolu tren işletmecesi olarak faaliyet göstermeye başlamalarını memnuniyetle karşıladıklarını söyleyen Bakan Uraloğlu sözlerine şu şekilde devam etti:

“Bakanlık ve ilgili genel müdürlükler olarak da adil rekabet koşulları ve sağlıklı işleyen bir yapıda demiryolu pazarının oluşması için çalışıyoruz. Ancak bu noktada artık her şeyi devletten beklemeyeceğiz. Bundan sonra demiryolları sektörünün büyütülmesinde özel demiryolu tren işletmecileri de sorumluluk alacak. Hep birlikte sektörümüzü daha güçlü bir yapıya kavuşturacağız. Pasifik Eurasia’nın ilk İstanbul-Budepeşte seferinin daha nice seferler için bir başlangıç olmasını diliyorum.”


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.003 TL        
EURO
1.001 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.