DaimlerChrysler Evliliği Krizde
Newsweek dergisi iki yıl önce gıptayla karşılanan DaimlerChrysler evliliğinde yaşanan sorunları ortaya koyarken, şirketin CEO`su Schrempp birleşmenin doğru olduğundan ve bu zor dönemin atlatılacağından emin gözüküyor.
Mercedes`in üreticisi Alman Daimler ile ABD`li ünlü otomotiv kuruluşu Chrysler 1998 yılında `eşitlerin evliliği` adı altında 36 milyar dolarlık birleşmelerini açıkladıklarında, bunun bir rüya evlilik olacağı düşünülmüştü. Mercedes Benz`i üreten Alman mühendislerin becerisiyle ABD`li Chrysler`in itici gücü olan piyasa uzmanlığı birleştiğinde ortaya mükemmel bir birliktelik çıkacaktı. Ancak aradan geçen iki yıl içinde şirket karının 7.5 milyar dolardan 5.5 milyar dolar civarına düşmesi, birleşmenin ardından Chrysler`in Daimler`e göre geri planda kalması ve yönetimde yanlış stratejiler eşitlerin birleşmesi kavramının sorgulanmasına yol açtı. Geçenlerde de, Daimler Chrysler`in üçüncü büyük hissedarı olan Kirk Kirkorian`ın, 1998`deki birleşme sırasında hissedarları yanılttığı için DaimlerChrysler`in İcra Kurulu Başkanı Jürgen Schrempp aleyhine 8 milyar dolarlık tazminat davası açması başlangıçtaki rüya evliliğin üzerinde kara bulutlar dolaştığının yeni bir kanıtını oluşturdu. Newsweek`in son sayısında DaimlerChrysler`le ilgili soruları yanıtlayan Schrempp, hissedarların boy hedefi haline gelmesine ve tüm sorunlara rağmen Mercedes ile Chrysler`in doğru bir evlilik yaptığını savunuyor ve bundan sonraki hedeflerini anlatıyor.
İşlerin aniden tersine dönmesinin nedeni sizce nedir?
Bu yıl içinde yaptığımız gözlemler ciddi bir performans sorunu yaşadığımızı gösterdi. Sonuçta, bu zor dönemi atlatabilecek beceri ve bilgiye sahip yeni bir yönetim oluşturmamız gerektiğini kararlaştırdık.
Yaptıklarınızı yeterli buluyor musunuz?
Dünyanın en dengeli otomotiv kuruluşunu oluşturmaya yönelik büyük stratejiyi uygulamaya koymak için elimden geleni yapıyorum. Hissedarların yararını gözeterek çalışıyorum ve üzerinde odaklandığım nokta da bu.
Alman yöneticileri daha erken görevlerinden uzaklaştırmanız gerekmiyor muydu?
Hayır sanmıyorum. Şubatta yeni plan.
Chrysler toparlanabilir mi?
Chrysler`deki mükemmel çalışanlar ve yeni yönetim sayesinde şubatta bir yeniden yapılandırma planı oluşturabileceğimizi düşünüyorum. Bu da Chrysler için bir dönüm noktası olacaktır.
İşçi çıkarmaya gerek kalmadan Chrysler`deki bu dönüşümü gerçekleştirebilecek misiniz?
Bu aşamada henüz bir şey söylemek için erken.
Modellerinizden memnun musunuz?
Bizler dünyada büyüme sürecinde olan her pazara girmeyi istedik; özellikle de Amerika kıtası, Avrupa ve Asya hedefimizdi. Ayırca küçük otomobillerden büyüklere, küçük kamyonlardan büyük kamyonlara kadar otomotiv endüstrisinin her alanında aktif olmayı amaçladık. Bu açıdan Mercedes ile Chrysler tam bir uyum oluşturuyorlar. Mitsubishi`yi de aramıza alarak bu tabloyu tamamladık.
Chrysler`de hata yaptınız mı?
Girişimci ve lider konumunda olan herhangi birisinin hiç hata yapmayacağına dair ısrar edeceğini düşünemiyorum.
Bu sizin en zor zamanınız mı?
40 yıldır bu şirketteyim. Zor zamanlar gördüğümü söyleyebilirim ve şu anda da gerçekten özel bir durum söz konusu. Ancak şirketimin performansı ve hissedarların karlarından sapma olmayacak.
Chrysler`i yanlış zamanda mı aldınız?
Zamanı her zaman belirleyemezsiniz. Eğer arkanıza yaslanıp, bir iki yıl bekleyecek olursanız başka birisi harekete geçer ve siz de yenilirsiniz.
Eski İcra Kurulu Başkanı Bob Eaton Chrysler`de sorunlar başlamadan önce mi ayrıldı? Sizi zor durumda bıraktığı söylenebilir mi?
Kimse kimseyi zor durumda bırakmadı. Her şey şeffaf bir ortamda gerçekleşti. Eşitlerin evliliği için gereken her tür ayrıntıya sahiptik. Bu nedenle, her iki taraf için de bunun adil bir anlaşma olduğunu inanıyorum. (FİNANSAL FORUM)