Çörtük, Sagra`yı Sabancı`ya sattı mı?
Kamuran Çörtük`ün geçen yıl Nestle`ye 80 milyon dolara satmadığı Sagra`yı 35 milyon dolara Kraftsa`ya sattığı iddia ediliyor.
Sagra, 1995 yılında, Ünal Sagra`dan Bayındır Grubu`na geçti. Müthiş bir reklam kampanyasıyla, Türkiye`nin dört bir yanından, Sagra`yı tanımayan kimse kalmamıştı. Satışlar da aynı oranda patladı. Ne var ki Sagra, Bayındır Grubu`ndaki krizden olumsuz etkilendi ve geçen yıl satışı gündeme geldi. Bayındır Grubu`nun patronu Kamuran Çörtük, bu karft şirketi almak için 80 milyon dolara talip olan Nestle`yi reddetmişti. Aradan bir yıl geçti. Bayındır Grubu`nda işler istenen düzeye gelemedi. Kriz, tam 180 bin (bakkallar dahil) satış noktasına ulaşmış bulunan Sagra`yı tehdit etmeye başladı. Ve çok gizli görüşmeler sonucunda, şirketin sahibi Kamuran Çörtük, geçen yıl 80 milyon dolara satmaya kıyamadığı Sagra`yı 35 milyon dolara Sabancı Grubu şirketlerinden Kraftsa`ya satma aşamasına geldi.
İki şirketi de yakından tanıyan, fakat isimlerini açıklamak istemeyen yöneticiler satışın kesin olarak gerçekleştiğini ve önümüzdeki bayramdan önce Sagra`nın mutlaka KraftSa bünyesine gireceğini söylüyorlar... Burada belirtmekte yarar var: Tüm ısrarlarımıza rağmen ne Sagra ne de Kraftsa cephesinden satış operasyonu hakkında herhangi bir bilgi alamadık. Görüşme yaptığımız isimler bize, satış hakkında herhangi bir bilgi vermediler fakat bu olayı da yalanlamadılar... İşte çok gizli yürütülen operasyonun ayrıntıları....
PAZAR KARIŞACAK:
Bilindiği gibi Kamuran Çörtük, Romanya`da zor duruma düşen bankasını kurtarabilmek için fınansman arayışına girdi. Sagra`nın satışı da bu arayışa bir çözüm olarak gündeme geldi. Zaten, şirket satılmadığı takdirde, Tatilya`da olduğu gibi, bankaların el koyması riski vardı. Böyle bir durumda da, Çörtük, Kraftsa`dan alacağı 35 milyon dolardan da olmuş olacaktı. Buraya kadar anlattıklarımız madalyonun sadece bir yüzü. Diğer yüzünde ise farklı bir tablo çıkıyor karşımıza... Sagra`ya uzun bir süredir taze para girişi gerçekleşmiyor. Bu yüzden de, şirketin Ordulu fındık üreticilerine birikmiş yüklü borcu bulunuyor. Fındık üreticileri, bu gidişle Sagra`ya fındık vermeyi kesebilirler. Zira Sagra, geçen bayram satışlarından elde edeceği gelirle Ordulu üreticilere borcunu ödeyeceğini taahhüt etmesine rağmen Sagra cephesinden herhangi bir ödeme yapılmış değil. Aksine fındık üreticileri hala oyalanıyor. İşte bu nedenlerle de, Çörtük`ün, Sagra`yı elinden çıkarmak istediği söyleniyor.
Peki Kraftsa, neden Sagra`yı bünyesine katmaya karar verdi? Sagra, içinde bulunduğu tüm olumsuzluklara rağmen, 2000 yılında 60 milyon dolar ciro gerçekleştirme başarısını göstermiş bir şirket. Bu da, Sagra`nın piyasada halen güçlü bir marka olduğunun açık bir kanıtı. Özellikle geçen bayramda gerçekleşen yüksek satış rakamları Sagra`nm yükselişte olduğunu gösteriyor. Öte taraftan, Sagra`nın elinde bugün Tadelle, Sarelle ve Sagra Special ve Goly gibi güçlü markalar da bulunuyor. Bunların arasından özellikle Tadelle, piyasada en çok tüketilen çikolata markalarından biri. Zaten kimine göre de Tadelle, bu satışın gerçekleşmesinde rol oynayan ürün. Zira Kraftsa, sadece bu marka için bile Sagra`yı almaya razı bir görüntü çiziyordu...
Kraftsa`ın Sagra`yı alması kuşkusuz piyasadaki dengeleri de büyük ölçüde etkileyecek. Bir kere, en basiti, Ülker ve Nestle, artık pazarda daha güçlü bir rakiple uğraşmak zorunda kalacak. Tabii ki, tersi durum da söz konusu.... Kraftsa, Sagra gibi bir şirketi arkasına alarak pazarda önemli bir atılım da gerçekleştirecek. Zaten görüştüğümüz pazar uzmanlarının da görüşü bu yönde. 1999 yılında çikalata pazarında yüzde 12,7`lik bir paya sahip olan Sagra`nın mevcut ürün gamına yeni eklemeler yaparak pazarda kolayca liderliğe oyna yapabileceğine dikkat çekiyorlar. Bu arada ismini vermek istemeyen bir yöneticiye göre ise Kraftsa, büyük oynayacak olmasının bir göstergesi olarak Ordu`daki mevcut fabrikaya ek olarak, İstanbul yakınlarında yeni bir fabrikayı daha faaliyete geçirmeye düşünüyormuş.
Merak edilen bir başka konu ise Sagra Special mağazalarının durumu. Bilindiği gibi, Sagra, 1986 yılından itibaren kendi perakende zincirini oluşturmaya başlamıştı. Verilen bayiliklerle de kısa zamanda 300`lü rakamlara ulaşıldı ve mağaza sayısı dikkate alındığında Türkiye`nin en büyük bayilik teşkilatlarından birine sahip oldu. öyle ki, toplam üretiminin bir dönem neredeyse yansı bu mağazalar kanalıyla pazarlanmaya başladı. Fakat özellikle, son birkaç yıldır bu mağazaların durumu hiç de iyi değil. Yatırımcılar para kazanamamaktan, merkezin ilgisizliğinden ve çözüm üretememesinden şikayet ediyorlar ve mağazalar birbiri ardına kapatılıyor. İşte bu yüzden de, Sagra`nın Kraftsa`ya satışına en çok sevinenlerden biri de Sagra Special mağazalarını işleten yatırımcılar ... Zira herkesin umudu güçlü bir destekle, mağazaların eski günlerine dönmemesi...