Çimento Sektörü Darboğazda
Marmara depremi sonrasında önemli sıkıntı içine giren çimento sektörü zor durumda. İç piyasada yaşanan talep daralması ve kapasite düşmeleri nedeniyle sektörde yoğun bir rekabet yaşanıyor. Bursa Çimento A.Ş. Toplam Kalite ve Çevre Müdürü Mahmut Ağcabay, global krizin odak noktası haline gelen Uzakdoğu ülkelerindeki çimento üreticilerinin çok düşük fiyatlarla ihracat yapmaları neticesinde ihracat imkanlarınında kısıtlandığını söyledi. Ağcabay, İç piyasaya yönelen üreticiler, zaten deprem sonra yaşanan daralmayı daha da artırmışlardır dedi.
Artan stoklarla beraber cari ve yatırım harcamalarının devam etmesinin sektörde nakit sıkıntısını ortaya çıkardığını vurgulayan Ağcabay, Bu durumu ortadan kaldırmak isteyen şirketler, mesafe tanımaksızın yıkıcı boyutlara varan rekabete girmeleri büyük miktarlada fiyat düşmelerine neden olmuş ve zararına satışlar gerçekleştirmişlerdir diye konuştu.
SIKINTIYI İHRACATLA AŞTIK;
Bursa Çimento`nun da inşaat mevsiminin en yoğun olması gereken Ocak - Ağustos 2000 döneminde, bir önceki yıla nazaran iç piyasa çimento satışlarında yüzde 36 oranında azalma yaşadığını kaydeden Ağcabay, Geçen yılın aynı döneminde 855 bin 833 ton olan satışlar, bu yıl 313 bin 195 ton eksiği ile 542 bin 638 ton olarak gerçekleşmiştir. Ancak Bursa Çimento, söz konusu sıkıntıyı zamanında yapılan bağlantılar ve büyük gayretlerle gerçekleştirilen 330 bin 811 ton ihracatla dengelemeyi başarmıştır. Bu ihracat karşılığında ise 11 milyon 264 bin dolarlık döviz girdisi sağlanmıştır. Bursa çimento olarak 2000 yılı satış hedeflerimiz 1 milyon 250 bin ton iç, 400 bin ton ihracat olmak üzere toplam 1 milyon 650 bin tondur dedi.
Sektörde yaşanan krizin, 595 sayılı KHK ve Yönetmelik`te öngörülen Yapı Denetim Kuruluşları`nın bürokratlık ve mali engeller sebebi ile beklenen sayı ve zamanda oluşturulamamasının neticesinde son derece güç boyutlara ulaştığını kaydeden Ağcabay, 2000 yılı inşaat sezonu tamamen yitirilmiştir. Son çeyrekte bir canlanma görülse de sektörde asıl canlanmanın 2001 yılı ilkbaharından itibaren başlayabileceği ümit edilmektedir. Sektördeki kapasite fazlasının ihracat yönlendirilmesi büyük önem kazanmaktadır. Bursa Çimento, ulaşmış olduğu teknolojik düzey, kalite anlayışı ile aktif pazarlama politikaları, sadece geleneksel müşteri durumundaki geri kalmış ülkelerin değil, gelişmiş ülkelerin talep ettikleri yüksek kaliteli çimentoyu karşılar duruma gelmiştir diye konuştu. (FİNANSAL FORUM)