Ceza değil destek gerek!
2016 yılında ekonomiyi sırtlayan Türk otomotiv sektörü, yılın kendileri için en kritik son 2 ayında bir taraftan artan kurun şokunu, diğer taraftan da Maliye Bakanlığı’nın ÖTV’de yapmayı planladığı değişikliğin paniğini yaşıyor.
Hürriyet gazetesinin düzenlediği zirvede konuşan sektör temsilcileri, “Artık otomotive yönelik ÖTV artışı Maliye’nin gündeminden çıkmalı. Bu sektörün cezaya değil desteğe ihtiyacı var” çağrısını yaptı.
HÜRRİYET gazetesi, önceki akşam Genel Yayın Yönetmeni Sedat Ergin ve İcra Kurulu Başkanı Çağlar Göğüş’ün ev sahipliğinde ÖTV’ye yönelik değişikliklerin gündeme damgasını vurduğu bir dönemde otomotiv sektörünü dev bir zirvede bir araya getirdi. Uluslararası markaların Türkiye’deki temsilcilerinin ve üst düzey yöneticilerin yer aldığı zirvede gündem Maliye Bakanlığı’nın ÖTV sisteminde yapmayı planladığı değişiklikti. Otomotiv sektörünün tüm temsilcileri, Hürriyet gazetesinin bu konuda yayınladığı yazılar ve analizlerle sektöre çok büyük destek olduğunu belirtirken, artık her bütçe açığında otomotiv sektörüne yönelik bir vergi artışının gündemden çıkartılması gerektiği üzerinde duruldu.
ÜZÜCÜ VE DÜŞÜNDÜRÜCÜ
Türkiye’de ÖTV sisteminin Avrupa standartlarında bir yapıya kavuşması gerektiği ve bu konuda da emisyona dayalı vergilendirmenin doğru olacağını kaydeden sektör temsilcileri gecede özetle şu görüşleri aktardı:
“Bugün Türk otomotiv sektörü yarattığı katma değerle ekonomiyi sırtlamış durumda. Otomotiv, üretimde, ihracatta, istihdamda ve iç pazarda elde edilen rekorlarla büyümeye ve ekonomiye en fazla katkı sağlayan sektör. Yatırımlara bakıldığı zamanda otomotivin ilk sırada olduğu görülüyor. Türkiye’de dış ticaret fazlası veren 3-4 sektörden biri yine otomotiv. Böylesine stratejik öneme sahip bir sektör desteklenmesi gerekirken, daha önceki yıllarda olduğu gibi yeniden ÖTV artışı söylentileriyle karşı karşıya bırakılıyor. Hem de bunun sektör için en önemli aylar olan kasım ve aralıka denk gelmesi gerçekten çok üzücü ve düşündürücü.
VERGİ GELİRİ DE DÜŞER
Türkiye’de büyümenin yolu iç pazardan geçiyor. Yani içeride satışlarınız ne kadar güçlüyse, Türkiye’ye o kadar fazla yatırım gelir, bu da hem istihdamı hem de üretim ve ihracatı artırır. Vergilerle küçülen iç pazara sahip bir ülkeye ne yatırım gelir, ne de mevcut yatırımlar büyür. O yüzden hükümetin otomotiv sektörüne yönelik bir vergi hamlesinden artık vazgeçmesi gerek. ÖTV gündemden çıkarılmalı. İç ve dış gelişmelerden dolayı zaten Euro’nun hızlı değer artışı sektörü derinden etkilerken bir de bunun üzerine sektör için en kritik dönemde bu tip ÖTV söylentileri içinden çıkılmaz bir durum yaratıyor. Maliye ÖTV sisteminde çağdaş bir değişiklik yapsın ama bunu vergi artışı olarak yansıtmasın. Sonuçta kamuoyuna yansıyan bir ÖTV artışı durumunda Maliye’nin vergi geliri kaybının da yüzde 30’lara varan ölçüde düşeceği de göz önünde bulundurulmalıdır.”
DEV ZİRVEYE KİMLER KATILDI
Otomotiv Distribütörleri Derneği Başkanı Mustafa Bayraktar
ODD Genel Koordinatörü Hayri Erce
Doğuş Otomotiv CEO’su Ali Bilaloğlu
Borusan Otomotiv CEO’su Eşref Biryıldız
Anadolu Otomotiv Grubu Başkanı Bora Koçak
Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün
Toyota CEO’su Ali Haydar Bozkurt
Volkswagen Otomobil Genel Müdürü Vedat Uygun
Renault Mais Genel Müdürü Berk Çağdaş
Mercedes Pazarlama ve Satış Direktörü Şükrü Bekdikhan
Audi Genel Müdürü Gino Bottaro
Volkswagen Ticari Genel Müdür Kerem Güven
Nissan Genel Müdürü Sinan Özkök
Jaguar Land Rover Genel Müdürü Simay Alsan
Suzuki Genel Müdürü Ümit Karaarslan
Citroen Genel Müdürü Bahattin Tatoğlu
Skoda Genel Müdürü Tolga Senyücel
Mazda Genel Müdürü Nurkan Yurdakul
Hyundai Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Özyılmaz
Peugeot Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Akın
Lexus Türkiye Direktörü Selim Okutur
Toyota Pazarlama Müdürü Barış Erdim
Opel Dış İlişkiler Direktörü Sinan Ulusoy
Temsa Pazarlama Müdürü Aytuğ Bük