Bütün servisler kaldırılıyor

06.11.2014 - 17:25 | Son Güncelleme :

9 maddeden çıkan enerji tasarrufu

<ımg class="yeniImg" border="0" src="https://image.hurimg.com/i/hurriyet/75/0x0/66cf50e1601c04688fbd6868.jpg">

Metro, tren gibi raylı sistem hattındaki okul, üniversite, işyeri servisleri kaldırılacak; vatandaş toplu taşıma araçlarına yönlendirilecek. Servis aracı kullanıcılarına toplu taşıma bileti ve/veya ücretsiz veya indirimli kart verilecek. Yakıtı az, emisyonu düşük arabalar ile elektriği en az tüketen buzdolabı, çamaşır makinesi, elektrik süpürgesinin vergisi de düşecek. İşte milyonlarca vatandaşı yakından ilgilendiren adımlar...


Başbakan Davutoğlu'nun bugün açıkladığı 'Öncelikli Dönüşüm Programı'nda kritik eylemler yer aldı. hurriyet.com.tr'den Aysel Alp'ın haberine göre; 9 Başlıkta açıklanan eylem planlarından Enerji Verimliliğinin Geliştirilmesi Programında milyonlarca vatandaşı ilgilendiren adımlara yer verildi.

Bir yıl içinde atılacak bu adımlardan dikkat çeken başlıklar şöyle:

Okul servisine son!

2014-2018 döneminde Büyükşehirlerde servis araçları kapasite, güzergâh ve araç teknolojileri açısından yeniden değerlendirilecek. Öncelikle mevcut raylı sistem hatları üzerindeki işyerleri, üniversite ve okullarda semt servisi uygulaması kaldırılacak. Yolcuların yüksek kapasiteli toplu taşıma sistemlerine yönlendirilmesi için tedbirler alınacak. Servis kullanan öğrenci, işçi, memurlara toplu taşıma bileti ve/veya kartlarının ücretsiz veya indirimli verilmesi uygulaması getirilecek.

20 yıla mı olur 30 yıla mı? 

Servislerin kaldırılması konusunda hurriyet.com.tr’ye açıklamalarda bulunan İstanbul Ticaret Odası Yönetim Kurulu üyesi Hakan Orduhan hükümetin servislerin kaldırılması planından dolayı endişeli olmadıklarını söyledi. Orduhan, “Bunlar konulmuş hedeflerdir. Servislerin kalkması gerektiğini biz de söylüyoruz. Fakat servislerin kaldırılması konusunda endişeli değiliz” dedi. Orduhan endişeli olmamalarının nedenini ise şöyle açıkladı: “Bu uygulamaya ne zaman geçilir bilinmez. 20 yıl sonra mı olur 30 yıl sonra mı olur? Evet servis İstanbul gibi bir kent için ayıptır. Fakat toplu taşıma şu anda yaygın değil. Siz oturmalı olarak çalışacak bir metro ağı yaparsınız, o zaman bu uygulama gerçekleşebilir” dedi. Sadece İstanbul’un servis ekonomisinin yılda 1.5 milyar dolarlık bir ekonomi yarattığını ifade eden Orduhan, “O zaman biz de paralel taşımacılık yaparız” diye konuştu. Paralel taşımacılıktan kasıt anahatlara giden toplu taşıma araçlarından sonra insanları evlerinin bulunduğu alanlara taşımak…

Taksim'e Kızılay'a giriş paralı olacak

Eylem planına göre kent merkezlerine otomobil girişi sınırlandırılacak. Büyükşehirlerde kent merkezine araç girişini ücretlendiren pilot Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) uygulaması başlatılacak. Yeni metro, tren gibi raylı sistem istasyon projeleri tasarlanırken 'otoparklar' zorunlu hale gelecek. Otopark ücreti ile ulaşım ücreti ilişkilendirilerek otopark ile toplu taşıma sistem entegrasyonu sağlanacak.

‘Kademeli olarak azalacak'

Gürsel Turizm Yönetim Kurulu Üyesi Hürer Gündüz ise, kademeli olarak servis taşımacılığında bir azalma olmasının mümkün olduğunu kaydetti. Gündüz, İstanbul’da servis taşımacılığı yapan 55 bin araç olduğunu ifade etti. Söz konusu araçların 15 bin kadar öğrenci taşımacılığı yaptığını kaydeden Gündüz konuşmasının devamında “2023 Ulaşım Master Planı’na uygun olarak servis taşımacılığı kademeli olarak azaltılacak zaten. Bizler de bunu biliyoruz ve planlamalarımızı buna göre yapıyoruz. Yurtdışına hizmet ihracı yapmaya başladık. Ancak öğrenci taşımacılığında servisi kaldırmak mümkün değil”
 Böylece toplu taşıma sistemlerinin kent çeperindeki durak ve istasyonlarda 'Park Et-Devam Et' uygulamaları yaygınlaştırılacak. 

Trafik lambaları akıllanacak

Kentlerde akıllı sinyalizasyon sistemleri yaygınlaştırılacak. Bunun için enerji verimliliği yüksek ve iklime duyarlı kentsel ulaşım stratejileri hazırlanacak. Böylece Büyükşehirlerde toplu taşımayı, yakıt sarfiyatını ve enerji verimliliğini öncelikle gözeten ulaşım ana planları ve uygulamaları yürürlüğe konulacak. 

Kaza ve acil durum yönetim sistemi, dinamik trafik sinyalizasyon sistemi, yeşil dalga sistemi, yol sensörleri, değişken mesaj sistemi, trafik yoğunluk haritası, web/mobil bilgi sistemi vb. AUS uygulamaları yaygınlaştırılacak.

Çevreyi kirletmeyen, az yakıt tüketen arabadan vergi

Enerji verimliliği yüksek, emisyon oranı düşük taşıtlara vergi avantajı getirilecek. Yakıt pilli, elektrikli ve hibrit araçlar için vergi farklılaştırması yapılacak. Yani yeni nesil araçların vergisi diğerlerine göre düşürülecek. 

Kamu kurum ve kuruluşlarının verimi yüksek araç filoları oluşturmalarına yönelik teşvik edici yöntem ve mekanizmalar geliştirilecek. Hem özel hem kamuda yeni araç alımlarında ve kiralamalarında enerji verimliliği ve tasarrufu artırıcı vergilendirme yapılacak. 

Alternatif yakıtlı araç kullanımı artırılacak.CNG, güneş enerjisi vb. alternatif yakıtlar ile çalışan taşıtların kullanımı teşvik edilecek. Özellikle tarım alanında; tarım, hayvan ve atık temelli gazlarla üretilen alternatif enerji kaynaklarıyla çalışan taşıt motorları geliştirilecek.Yakılmasıyla çevreye olumsuz etki oluşturmayan uygun atık maddelerden enerji sağlanmasıyla ilgili çalışmalar yürütülecek.

Enerjiyi en az tüketen buzdolabının vergisi düşecek

Plana göre enerjiyi verimli tüketen ürünlerle verimsiz tüketen ürünlerin vergileri farklılaşacak. Buna göre buzdolabı, çamaşır makinesi, ütü, elektrik süpürgesi, saç kurutma makinesi gibi ürünlerin satışından alınan Özel Tüketim Vergisi, elektrik tüketimine bağlı olarak farklılaşacak. Elektriği az tüketenin vergisi de az olacak.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.002 TL        
EURO
1.001 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.