Bizim sistemimizde iş yapana ceza var

31.08.2001 - 08:44 | Son Güncelleme :

Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) Üyesi Erdal Batmaz, son zamanlarda bürokratlarda ortaya çıktığı ileri sürülen imza korkusunun ardında kalan nedenleri irdeledi. `Bürokrasiyle bürokratı karıştırmamak lazım. Türkiye`de bu yapılıyor` diyen Batmaz, sorunların siyasiler tarafından çözülebileceğini belirtti. Türkiye`de cadı avına çıkmanın moda olduğunu savunan Batmaz, şunları söyledi:

İş yapmayan tertemiz

Bizim sistemimizde iş yapmayan değil iş yapan cezalandırılır. Her iktidar kendisinden öncekileri görevden almak için bir müfettiş raporu ortaya sürmüştür. Bu raporların hepsi önce Danıştay 2. Dairesi`ne, ardından da mahkemelere gider. Bu şartlar altında bürokrat niye iş yapsın? İş yapmamanın bir bedeli yoktur. Türkiye`de bir bürokrat hiçbir iş yapmadan otursun, tertemiz görevinde kalır. Siyasi irade o kişiyi iş yapmıyor diye görevinden alamaz.

Başımızdaki kılıç

Bürokratın başında sürekli bir kılıç dolaşır; sola gider TCK 230`a, sağa gider TCK 240`a çarpar. Biri görevi suiistimal, diğeri görevi ihmaldir. Bu o kadar lastikli yoruma açıktır ki, bürokratın karşısına bir soruşturmada en azından 230. madde çıkar. Türkiye`de belli bir yere gelip de, son 10 yılda soruşturma geçirmeyen kaç bürokrat var? Asgari yüzde 75-80`i, son 10 yılda mahkemelik olmuştur. Bunların hepsi mi hırsızdır?

Koalisyon fırtınası

Bürokrat yarın problem yaşamayacağını hissederse, iş yapar. Bürokratlara yönelik eleştiri ve suçlamaların en yoğun olduğu dönemler, genellikle koalisyon dönemleridir. Sürekli hükümetlerin ve siyasal tercihlerin değiştiği bir ortamda, bürokrat rahat hareket edemez. Türkiye`de bürokrasinin sahip olması gereken güvenceler, dekokratikleşme adı altında çıkarılan yasa ve kampanyalarla ortadan kaldırıldı. Nerede de o Memurin Muhakematı Kanunu? Sorumlu noktadaki bir bürokratin en ufak bir müfettiş raporu ile ağır ceza mahkemesinin önüne çıkarılması kaçınılmazdır.

Aklan da gel mantığı

Türkiye`de yargılansın aklansın gelsin mantığı çok yanlıştır. Bir kere bu yargılanmanın kendisi bizatihi bir cezadır. Ağır cezadaki bir mahkeme asgari üç yılda biter, iki duruşma arası asgari 3-4 aydır. Bürokratin, ailesinin, uğrayacağı zararın bedeli de tazmin edilmez. Maaşını belli ölçülerde alır, sosyal hayatı sarsılır ve toplumda bürokrat üzerindeki gölge bir türlü kalkmaz. Mahkemeye gitmesi haber olur, beraat etmesi haber olmaz.

Bürokratın tercih koyacağı yerler vardır. Yanlış bir kanaat daha var; Denetim elemanlarının her raporu kesin doğru sayılır. Bu raporlar hakkında karar vermek durumunda olan ister bakan, ister müsteşar, ister SPK gibi kuruluşlar olsun, ille de icraya koymak zorundalarmış gibi bir düşünce hakim. Eğer öyle olsaydı yönetim kademelerine ihtiyaç kalmazdı. Her gelen raporu `gereği yerine getirilmek üzere` ilgili makamlara göndereceksem, benim havale memurluğundan ne farkım kalır?

İmza korkusu

Türkiye`de siyasilerin aklanması parmakla olurken, bürokratın aklanması hep uzun süreli mahkemelerde oldu. Bürokrat bunun sonucunu göze alamadığı için ya da icratı yapmasına onay veren siyasiler kendisini korumadığı için, iş yapmaktan çekiniyorlar.

Kamu bankasındakiler

Kamu bankaları açısından çok güncel bir konuya bakalım; Türkiye`de son iki üç yıldır bankacının kredi vermesi, ya da bankacının verdiği kredinin batması suç olmuştur. Her yılı bir krizle geçen Türkiye`de bir bankanın verdiği kredilerin yüzde yüzünün batmayacağını söyleyebilir miyiz? 60-70 yıldır krediler batmıyordu da, sadece bugün mü bu krediler batmaya başladı.

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.002 TL        
EURO
1.001 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.