Bir efsanenin sonu mu, yoksa
Hayır, 90 yıllık Converse iflas etmedi... Converse Türkiye distribütörü Conteks`in patronu ve genel müdürü, olayın içyüzünü Para`ya anlattı.
Converse`i tanımayan yoktur. O tam tamına 90 yıla damgasını vuran bir marka. özellikle de 1980`li yılının efsanevi spor ayakkabısı. Basketbol sporunun ilk resmi sponsoru. Birçok neslin birlikta büyüdüğü bir dünya devi. Ancak geçen hafta gazeteler bu devin yıkıldığını ve iflas ettiğini anons ediyordu. Yayımlanan bu haber, bütün Converse tutkunlarının deyim yerindeyse sükutu hayale uğrattı. Habere göre dünyaca ünlü spor malzemeleri üreticisi Converse, yüklü miktardakiborçlarını ödeyemediğinden dolayı iflas başvurusunda bulunmuştu. Yani Converse iflas etmişti. Bundan böyle Converse üretilmeyecek ve efsane tarihe gömülecekti. Eminiz ki birçok kişinin bu habere ilk tepkisi Duydunuz mu? Converse iflas etmiş? şeklinde oldu.
Elbette ki bu şaşkınlık bir devin bir anda yıkılacağına inanamamaktan kaynaklanıyordu. Ancak söz konusu haberde yer alan bir çelişki merakımızı daha da arttırdı. Çünkü yazının başlığı Converse iflas etti şeklindeydi. Oysa firmanın basın açıklamasında konkordato istemiyle ABD Ticaret Mahkemesi`ne başvurulduğu açıklanmıştı. Olayın içyüzünü aydınlatmak amacıyla Converse`in Türkiye distribütörlüğünü HrtBrürüten Conteks firmasının GenelMüdürü Sedat Çulhacı ve yönetim kurulu başkanı Kerim Göz alan ile görüştük.
IFLAS DEĞİL KONKORDATO:
Hikaye bir ABD haber ajansımın , Converse Inc.USA`in 22 Ocak 2001`deki basın açıklamasındaki konkordato istemini, Converse iflas istedi şeklinde ağır ve yanlış bir yorumla sunmasıyla başlıyor. Tabi ki bu haberin ilk kaynağı olan ajanstan yapılan eksik bilgilendirme neticesinde Türkiye`deki bansın kuruluşları da açıklamadan bir gün sonra Converse tarihe karıştı gibi ifadelerle haberi yayınlıyor. Bu gelişmelerin kendilerini rahatsız ettiğini belirten Sedat Çulhacı, Her şey ilk haber kaynağının yorumunun çok ağır olması yüzünden bu boyutlara vardı diyor. Çulhacı, Converse tarafından yapılan basın açıklamasının kesinlikle iflas anlamına gelmediğinin altını çiziyor ve ekliyor:
Converse markası ile ayakkabı ve tekstil üreticisi ve de isim hakkı sahibi olan Converse Inc.USA iflas etmemiştir. Bir süredir içinde bulunduğu finansal krizden çıkabilmek ve bundan sonraki operasyonlarına sağlıklı bir yapıda devam edebilmek için kendi isteğiyle ABD Ticaret Mahkemesi`ne konkordato başvurusu yapmıştır.
ALAN MEMNUN, VEREN MEMNUN:
Kerim Gözalan ise haber kaynağı tarafından atlanan tek hususun bu olmadığına dikkat çekiyor: ABD Ticaret Mahkemesi`ne verilen konkordato başvuru dosyasında hangi önlemlerin alınacağı, reorganizasyonun nasıl yapılacağı, operasyonlarının nasıl devam edeceği açık ve somut bir biçimde yer alıyor. Gözalan`a göre buradaki en hassas nokta ise alacaklı bankanın da konkordato konusunda Converse Inc.USA firmasıyla hemfikir olması. Gözalan, Aynca Converse firmasına yeniden finansman yaratılacağı bu bankanın yazılı beyanıyla güvenceye alınmıştır diyor. Her iki yönetici de bu hatanın kötü niyetle yapılmadığını, ancak iflasla konkorclatonun farklı anlamlar taşıdığına dikkat çekiyor. Çünkü ABD ticaret kanunlarına göre konkordato kapsamındaki şirket işlerini sürdürebiliyor ve mal varlıklarına sahip olmaya devam edebiliyor. Ayrıca Federal Mahkeme`nin gözetim ve tavsiyeleri doğrultusunda reorganizasyonunu yapabiliyor. Hem alacaklı bankanın hem de Converse Ine.USA finansmanının ortak isteği de zaten bu.
CONTEKS 13 BÖLGEYE CONVERSE IHRAÇ EDIYOR:
Tabii ki bu durumun ülkemizdeki Converse distribütörünü nasıl etkileyeceği de bir başka merak konusu. Conteks firması 15 yıldır Converse markasının Türkiye distribütörlüğünü ve lisansörlüğünü yürütüyor. Avrupa`daki distribütörler de dahil olmak üzere tam 13 ülkeye kendi üretimi olan Converse tekstil ürünlerini ihraç ediyor. Firmanın 2000 yılındaki ihracatı 1 milyon dolar civarında gerçekleşti. 2001 yılı hedefı ise bu rakamı 22.5 milyon dolara yükseltmek. Conteks`in bu yılki en önemli yatırımı ise ABD`nin bir numaralı bayan spor ayakkabı markası Skechers`ın distribütörlüğünü almak. Skechers firma sının, ünlü pop yıldızı Britney Spears ile 60 milyon dolarlık bir sponsorluk anlaşması yapması da Conteks firmasının yüzünü güldürüyor. Converse ile birlikte dünyaca ünlü birçok kış ve spor markasının da distribütörlüğünü yürüten firma, bu şekilde satış rakamlarının ikiye katlamayı planlıyor.
MÜŞTERILER: BATAN BIR MARKAYLA NE YAPACAĞlZ?
Ancak iflas haberinin yayınlanmasının ardından ilginç gelişmeler yaşanmış. özellikle de Converse tarihe karıştı haberinden sonra, Conteks firmasından Converse marka ürünleri alan toptancı ve perakendeci mağazalar haklı bir endişeye kapılmışlar. Çulhacı, haberin yayınlanmasından itibaren müşterilerin sürekli olarak kendilerini aradığım ve Batan bir markayla ne yapacağız? diye sorduklarını belirtiyor. Çulhacı`ya göre bu sorunun cevabı çok basit: Ortada ne batan bir marka ne de buna benzer bir durum var. ABD`dekiana şirkette birtakım ciddi finansal sıkıntılarının olduğu bir gerçek ve yapılan basın açıklamasında da bu sıkıntılar ve çözümleri açıkça ortaya konmuştur.
Converse, Conteks firması dahil dünyadaki tüm ülke distribütörleriyle çalışmaya, mallarını ithal etmeye ve kendilerine ait bölgelerde satışlarına devam ediyor. Bundan sonra yaşanabilecek en kötü durumun ne olacağı sorusuna ise Çulha şu cevabı veriyor: Geçtiğimiz yıllarda buna benzer uluslararası markaya sahip olan ana şirketlerde de bu tip mali krizler yaşanmıştı. Ancak bu markalar daha sonra başka şirketler tarafından satın alınmış ve daha kuvvetli olarak varolmaya devam etmişlerdir. Converse ile de olabilecek en kötü durum budur. Ama ne olursa olsun 90 yıllık bir marka bir şekilde şu andaki veya başka bir ana şirketle varolmayı sürdürecektir. Zaten bizim anlaşmamız da şirketle değil markayla olduğu için sorun yoktur.