Avrupa’ya açılan ilk kapı: Hollanda
Girişimcilerin yakın takibinde olan ve Avrupa markası olma yolunda ilk adım olarak gördükleri ülkelerin başında gelen Hollanda’ya 2016 yılının üçüncü çeyreğinde 12 Türk şirket yatırım yaptı. Bu yatırımlar sonucunda 250 kişiye istihdam sağlandı. Yatırımcıların Hollanda’yı tercih etmelerinin başlıca nedenleri arasında ülkenin sağladığı Ar-Ge teşviki ve düşük vergi oranları ilk sırada yer aldı.
Hollanda Dış Yatırım Ajansı (NFIA) tarafından açıklanan verilere göre, 2016 yılının üçüncü çeyreğinde toplam 30 milyon Euro yatırımla 12 Türk şirketi Hollanda’da faaliyetlerine başladı. Bu durum aynı zamanda 250 Hollandalı’ya ülkesinde istihdam imkânı sağladı. NFIA, 2015 yılında 12 milyon Euro yatırım ve 170 kişiye istihdam rakamlarının, 2016 yılı üçüncü çeyreğinde, bir önceki yıla oranla üç kat artığına dikkat çekti. NFIA, yılsonuna kadar bu rakamı 40 milyon Euro seviyelerine ulaştırarak toplam 350 kişiye istihdam sağlamayı hedeflediklerini açıkladı.
HOLLANDA’YA YATIRIM YAPAN ŞİRKETLER
Yazılım, taşımacılık, kimya, geri dönüşüm, ve ileri teknoloji gibi sektörlerin Avrupa genel merkezleri, satış ofisleri ve lojistik dağıtım merkezleri kurmak için ülkede yatırım yaptıklarını da açıklayan NFIA, Tommy Hilfiger, Diesel, Danone, Unilever, Nestle, Microsoft, Verizon, Wipro, Cisco, Intel, TATA, Google ve IBM gibi global markaların halen Hollanda’da faaliyetlerini sürdürdüklerini belirtti.
VERGİ AVANTAJLARI YATIRIMCIYI ÇEKİYOR
Avrupa ülkeleri arasında sekizinci olan Hollanda’nın, Türk girişimciler açısından altın değerinde bir ülke olduğunun altını çizen NFIA Ülke Müdürü Arife Karaosmanoğlu; “Günümüzde şirketler artık lokal olmakla yetinmiyor, dolayısıyla Hollanda bu yolda ilerlemek isteyen kurumlar için doğru bir yatırım merkezi. Üstelik Hollanda son derece rekabetçi bir mali ortam sunuyor. Düşük yasal kurumlar vergisi oranı, sürdürülebilir enerji için vergi indirimi programı, Ar-Ge teşviki, ithalatta KDV öteleme ya da Expat’lara özel vergi indirimi gibi yatırımcıyı çeken güçlü avantajları bulunuyor. Bunun yanı sıra Hollanda’da güçlü ve kaliteli bir eğitim sitemi var. Bu durum haliyle ekonomiyi de olumlu yönde etkiliyor. İstikrarlı makroekonomik bir çevreye de sahip olan Hollanda, yatırım anlamında diğer ülkelere kıyasla taşımacılık sektöründe özellikle büyük avantajlara sahip. Ülkenin etkin deniz, hava ve tren yoluna sahip olması hangi sektör olursa olsun Türk şirketleri için Hollanda’da dünya markası olma yolunda çok iyi bir sıçrama tahtası olabilir. Biz NFIA olarak, Hollanda Büyükelçilikleri, başkonsoloslukları, Hollanda hükümetini temsil eden diğer kurumlar ve paydaşlarla da işbirliği içerisinde ücretsiz olarak hizmet veriyoruz. Dolayısıyla yatırımı düşünen herkese kapımız açık” dedi.
NEDEN HOLLANDA?
Stratejik konum: Avrupa’nın en karlı tüketici pazarlarının yüzde 95’ine Amsterdam veya Rotterdam’dan en fazla 24 saat mesafede olması sayesinde Hollanda, Avrupa pazarları için mükemmel bir sıçrama tahtası.
GSYİH’in yarısı yabancı yatırımlardan: DHL’in Küresel Bağlantılılık Endeksi’nde 1 numara olan Hollanda, rekabetçi bir uluslararası ortama sahip olduğu gibi, 8 bini aşkın yabancı şirkete de ev sahipliği yapıyor. Hatta Hollanda’nın GSYİH’nın yüzde 50’si yabancı kaynaklardan geliyor.
Birinci sınıf deniz ve hava limanları: Dünyada genel lojistik performansı anlamında 2’inci sırada yer alan Hollanda’da, birinci sınıf limanlar ve havalimanları, geniş bir demir ve karayolu ağı ile Avrupa’nın kalite bakımından ikincisi olan geniş bant ağı bulunuyor.
İnovasyon ve Ar-Ge teşvikleri: Hollanda; yatırım dostu kurumsal gelir vergisi sitemi, işbirliğine açık vergi makamları, son derece cazip inovasyon ve Ar-Ge teşvikleri ile yüzde 20-25’lik rekabetçi kurumsal gelir vergisi oranıyla uluslararası şirketler için Avrupa’nın en cazip ülkeleri arasındadır.
Yetkin ve gelişmiş iş gücü: Hollanda’nın yüksek eğitimli iş gücü birçok yetkinlik alanında Avrupa’da üretkenliğin hızını belirliyor. Ayrıca Hollandalıların yüzde 90’ı, uluslararası iş dünyası, bilim ve teknolojinin ortak dili olan İngilizceye hâkim.
Hayalleri gerçeğe dönüştürüyor: Küresel İnovasyon Endeksi’nde 4’üncü sırada yer alan Hollanda’da ürünlerinizi test edebileceğiniz cazip bir pazar, rahat uyum sağlayan tüketiciler ve açık bir kültür bulunmakta. Yaratıcı yetenek bağlamında dünyanın en fazla kültürü bir arada bulunduran merkezlerinden biri olan Hollanda, en basit ifadeyle fikirleri hayata geçirmek için muhteşem bir yer.
Hızla büyüyen sektörler: Gücünü üstün araştırma enstitüleri ile akademi, endüstri ve devlet arasındaki kamu-özel sektör ortaklıklarından alan Hollanda; tarım-gıda, bilgi teknolojileri, kimyasal, yüksek teknoloji sistemleri, yaşam bilimleri, sağlık ve yaratıcılık gibi hızla büyüyen sektörlerinin gelişimini artırmak için sınır ötesine bakma konusunda zengin bir geleneğe sahip.
En mutlu 7’inci ülke: Dünya Mutluluk Raporu’na göre dünyadaki en mutlu 7’inci yer olan Hollanda’da hayat standardı yüksekken, yaşama maliyeti, başlıca Avrupa ülkelerinin çoğuna göre daha düşük.