Avrupa semalarında tehlike çanları
AB ülkeleri sivil ve askeri havacılık otoriteleri tarafından hazırlanan gizli bir rapora göre, hava trafiğinin gittikçe arttığı Avrupa semalarında bir an önce önlem alınmaması halinde büyük felaketler yaşanabilir.
İngiltere başta olmak üzere Avrupa Birliği üyesi ülkelerin en üst düzeydeki sivil ve askeri ve havacılık otoriteleri tarafından hazırlanan gizli rapora göre, her geçen gün trafiği daha da ağırlaşan Avrupa semalarında yeni büyük havacılık faciaları yaşanabilir. Bu durumu tespit ettikten sonra bütün AB ülkelerine `acil önlem alınması` tavsiyesinde bulunulan raporda, hava kontrollerini yapan kişilerin de kontrolün aşırı kalabalık yüzünden ellerinden kaçtığını açıkça itiraf ettiklerine dikkat çekildi. Bütün AB ülkelerinin ulaştırma bakanlarıyla Avrupa Komisyonu`na gönderilen raporda pek çok verimsiz ve dikkatsiz uygulamaya yer verilerek, havacılık alanında çalışan personel sayısının gereğinin çok altında olması ve zengin Avrupa ülkelerinin havacılığın daha güvenli hale gelmesi için yapmaları gereken altyapı yatırımlarını yapmamalarının önemine de işaret edildi. Pek çok noktada hala 50 yıl öncesinin uygulamalarının sürdüğü belirtilen raporun son halini almasının ardından, `Avrupa`da tek Gökyüzü` adıyla Avrupa Komisyonu`na ulaştırılacağı kaydedildi.
Havacılık sektörüne çekidüzen:
The Observer gazetesinin ele geçirdiği çeşitli ülkelerden pek çok sivil ve askeri havacılık uzmanın bir araya gelerek yazdıkları raporda yer alan bazı öneriler şunlar:
Yetkilerle donatılmış özel bir uçuş güvenliği birimi oluşturulmalı,
Uçuş kapasitesi artırılırken hazırlanacak güvenlik harekat planına uygun olarak artırılmalı,
Pilot ve kontrolörler için ceza getirmeyen bir beyan sistemi oluşturulmalı,
Yeni teknolojiye ve daha iyi bir altyapıya ulaşılabilmesi için daha çok kaynak ayrılmalı,
Askeri uçaklar sivil hava trafiğinin tamamen dışındaki bir bölgede tatbikat uçuşları yapmalı,
Çok daha fazla hava trafik kontrolörü göreve getirilmeli ve halen çalışmakta olanların hizmet içi eğitimlerine önem verilmeli.
Bu arada, British Airways`in (BA) geçtiğimiz haftalarda atlattığı büyük tehlikeye rağmen, kokpit kapısını uçuş boyunca kilitli tutma seçeneğini benimsemediği de açıklandı. İngiliz basınında yer alan haberlerde pek çok havayolu şirketiyle birlikte BA`nin de uçuş boyunca kokpit kapısını kilitli tutma eğilimi içinde bulunduğu öne sürülmüştü. (FİNANSAL FORUM)