Akaryakıt şirketleri EPDK’ya koştu

06.08.2013 - 09:20 | Son Güncelleme :

Akaryakıt şirketlerinin üst düzey yöneticileri indirimin mümkün olmadığını anlattı

<ımg hspace="10" vspace="5" align="right" src="https://image.hurimg.com/i/hurriyet/75/0x0/66cf6658601c04688fbdf0f9.jpg">Benzin fiyatlarını yüksek bulan EPDK’nın, akaryakıt ve LPG dağıtım şirketlerine uyarı yazısı göndererek şirketlerden fiyatları indirmesini istemesi, sektörde bomba etkisi yarattı. Akaryakıt şirketlerinin üst düzey yöneticileri indirimin mümkün olmadığını anlattı.

Son dönemde rekor üstüne rekor kıran akaryakıt fiyatlarını mercek altına alan Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), Türkiye’deki fiyatlar ile “referans” olarak alınan “Akdeniz çanağı” ülkelerinin fiyatları karşılaştırdı. Türkiye’deki benzin, motorin ve LPG fiyatlarının ortalamanın üzerinde olduğunu tespit eden Kurum, şirketlere uyarı yazısı göndererek, indirim yapılmasını istedi.

DÖVİZ KURLARINDAKİ SON DURUM İÇİN TIKLAYIN...

Uyarı yazısını alan şirketlerin yöneticileri soluğu EPDK’da aldı. Fiyatı 4 lira 80 kuruş olan benzinde, bayi ve dağıtıcı payının 40 kuruş olduğunu söyleyen akaryakıt sektörü temsilcileri, “Marjlarımız zaten sınırlı. Akaryakıt fiyatındaki esas yük vergilerden oluşuyor. Bizim payımızdan 1 kuruşluk indirim bile ciddi ekonomik yükler doğuruyor. 10–15 kuruşluk dağıtıcı-bayii payında indirim mümkün değil” diye konuştu.

İNDİRİME GİDEMEYİZ

Sektör temsilcileri, şu değerlendir-meyi yaptı: “Vergilerden arındırılan fiyatlara baktığınızda bizim marjlarımız Avrupa ile uyumlu. Fiyatların ve ithalatın serbest olduğu bir piyasada bu tür müdaheleler serbest piyasa mantığıyla da çelişiyor. 35-40 kuruş payımız var. 4.80 lira benzin fiyatında, 40 kuruşta yapılacak indirim nihai tüketiciyi etkilemez bile. Ancak 1 kuruşluk indirimin bile bizim için yükü ağır olur.”

DUYAN EPDK’YA KOŞTU

Özellikle yabancı akaryakıt şirketlerinin üst düzey yöneticileri dün EPDK yetkilileriyle bir araya geldi. Şirket yetkilileri, Türkiye akaryakıt piyasasındaki ticari operasyonların, taşımacılık alanında olduğu gibi, kendine özgü maliyetleri olduğuna dikkat çektiler.

Sektörde kıyasıya bir rekabet bulunduğunu vurgulayan yetkililer, toptan satış yaparken, bayide satılandan çok ucuza satış yapılması gibi gerekçeler sundular. Görüştüğümüz bir sektör temsilcisi, EPDK tarafından kendilerine motorinde 50 kuruş, benzinde 40 kuruş civarına bir dağıtıcı-bayii payı olduğunu, bunun da Akdeniz fiyatlarına göre 10–15 kuruş fazlalık oluşturduğu bilgisinin verildiğini ifade ederken, bu kapsamda EPDK Tarifeler Daire Başkanlığı ile rakamlar üzerinde karşılıklı değerlendirme yapacaklarını belirttiler.

Yarısından fazlası vergi

· Türkiye’de akaryakıt fiyatlarının yarıdan fazlasını vergiler oluşturuyor.
· İstasyonda 4.94 liraya satılan bir litre benzinin 2.93 lirası vergiye (ÖTV+KDV) gidiyor.
· Rafineri şirketi 1.57 lira ve dağıtım şirketi de 0.44 lira pay alıyor.
· Sektör temsilcilerine göre pahalı akaryakıtın en önemli nedeni yüksek vergiler.
· EPDK’nın iki aya kadar tavan fiyat uygulama yetkisi bulunuyor.

Büyük buluşma bugün

EPDK, indirim istediği akaryakıt dağıtım firmaları ile bugün bir araya geliyor. Yetkililer, firmalara 7 Ağustos’a kadar süre verildiğini, bugünkü toplantının ardından Kurul’un durumu değerlendireceğini tavan fiyata karar vermesi halinde Kurul kararı gerekeceğini söylediler.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.002 TL        
EURO
1.001 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.