ABD ekonomisindeki yavaşlama e-ticareti vurdu
NAPM/Forrester raporunda, şirketlerin % 71’inin dolaylı satın alma faaliyetlerinde bulunduğu ortaya çıktı
E-ticararet konulu NAPM/Forrester raporunda 407 Amerikan şirketinin satınalma müdürleri ile yapılan anket sonucunda, şirketlerin %71’inin dolaylı satın alma faaliyetlerinde bulunduğu ortaya çıktı. Geçen çeyrek bu oran %61 dolayındaydı.
Direk satın alma konusunda ise, şirketlerden anca %6.3’ü online satın alma faaliyetlerinin kendi tedarik akışlarında büyü değişiklikler sağladığını belirtti. Diğer şirketler ise bu faaliyetin herhangi bir etkisi olmadığını bildirdi.
Ek olarak, ankete katılan şirketler, online satınalma işleminin kendilerine büyük tasarruflar sağlamadığını da söylediler. Rapor, şirketlerden sadece %26.1’i online satınalmanın tasarruf sağladığını saptadı. Geçen çeyrek bu rakam %26.6 idi.
Rapora göre, online satınalmaya geçişin önünde yedi adet engel bulunuyor. Bunlardan en önemliside ekonomide ki yavaşlamanın özellikle üretim sektörünü vurması. Dolayısıyla da, üretim sektöründe bir önceki çeyrek toplam satınalmaya göre %54 olan online satınalma hacminin, bu çeyrek %40 seviyelerine gerilemesi. Diğer bir sorunda, şirketlerin satınalma prosedürlerinini tedarikçi firmalarınki ile çoğunlukla uyumlu olmaması.
Tabii bunlara ek olarakta geçtiğimiz yıl başlayan internet sektöründe ki konsolidasyon akımlarının 2001’e de yansıması sayılabilir. Bazı online satınalma platformlarının geleceği konusunda şüpheler de, şirketlerin online tedarik uygulamalarına geçişini yavaşlatan sebepler arasında. Ankete katılan şirketler arasında yaygın olarak gözlenen bir kaygı da, internet sektöründe yaşanan yaprak dökümünden sonra kimlerin ayakta kalacağı.
Tüm bunlara rağmen, şirketlerin %88’i internetin ileride kendi satınalma prosedürleri ile ilgili olarak önemli bir rol üstleneceğini belirtiyor. Şirketlerin yarısından fazlası, kendilerinin online satınalma zincirinin başında olduklarını vurguluyor.
Ayrıca, internet üzerinden satınalma konusunda en iyimser olan şirketlerde normalde toptan satınalma yapanlar. Büyük şirketler arasında %51’i interneti önemserken, bu oran küçük şirketler arasında sadece %23.8. Servis sektöründe faaliyet gösteren şirketler arasında %32’si online satınlalma önemli derken, üretim şirketlerin ancak %24.9’u aynı kanıda.