5 milyarlık vergi yükü
1995 yılından sonra geçmiş yılların en kötü satış rakamları ile karşı karşıya kalan otomotiv sektörü bugünlerde gözünü kulağını Ankara’dan gelecek sevindirici habere çevirdi. Sektörü canlandırmak için 1600 cc’nin altındaki taşıtlarda yüzde 12 olan Ek Taşıt Alım Vergisi’ni 31 Aralık 2001’e kadar yüzde 6’ya indirecek olan kararname Bakanlar’ın imzasına açıldı. Ancak otomotivciler hükümetin kararının kendileri için yeterli olmadığını savunuyor. Sektör temsilcileri Ek Taşıt Alım Vergisi’nin yüzde 6’ya indirilmesi yerine sıfırlanmasını istiyor. Hükümete bu doğrultuda görüş bildiren otomotivciler, şimdi Maliye Bakanlığı’nın yeniden yapacağı değerlendirmeyi merakla bekliyor. Ek Taşıt Alım Vergisi sıfırlanırsa, otomobil alırken tüketicinin 1-2 milyar liralık bir avantajı olacak.
5 MİLYARLIK VERGİ YÜKÜ
Otomotivciler ve tüketiciler kararnemenin Resmi Gazete’de yayımlanmasını beklerken biz de sizi, fabrikadan veya gümrükten çıkan bir otomobil ile akaryakıta ödenen paranın ne kadarının vergi olarak devletin kasasına gittiği konusunda bilgilendirelim.
Türk halkı perakende fiyatı 12 milyar lira değerindeki bir ithal otomobile, üzerine konan Taşıt Alım Vergisi, Ek Taşıt Alım Vergisi, Çevre Kirliliği Fonu, Eğitime katkı Payı gibi vergilerden dolayı 17 milyara biniyor. Aynı şekilde perakende fiyatı aslında 8 milyar olan yerli otomobili ise 12 milyara alıyor. Otomobil üzerindeki yaklaşık yüzde 50’ye varan vergi oranı, Avrupa’da yüzde 16’lara kadar düşüyor. Almanya’da toplam vergi yükü yüzde 16.2, İspanya’da 23.5 ve Fransa’da yüzde 20.8 olarak belirlenmiş.
DEPOLAR BENZİNE HASRET
Devletin otomobil üzerinde uyguladığı yüksek vergi oranları aynı şekilde akaryat üzerinde de var. Rafineri tavan fiyatı 336 bin 539 lira olan süper benzinin perakende satış fiyatı 1 milyon 178 bin lirayı buluyor. Devletin, benzine rafineri tavan fiyatı üzerinden uyguladığı vergi oranı yüzde 209. Şehiriçinde 100 km’de 9.4 litre benzin harcayan otomobiliyle haftada 100 kilometre yol yapan bir çalışanın aylık masrafı 67 milyon lirayı buluyor. Yaptığı 67 milyon liralık yol masrafının 32 milyon lirasını devletin aldığı vergi ve çeşitli fonlar oluşturuyor. 40 lt’lik deponun tüketiciye maliyeti 47 milyon lira olurken, devletin bunun üzerinden aldığı vergi 22 milyon 500 bin lirayı buluyor.
Kutu kutu kutu kutu
‘Vergiler yüzde 25’e düşmeli’
Otomotiv Sanayi Derneği Başkanı Ali İhsan İlkbahar, hükümetin kararının hayal kırıklığı yarattığını belirterek, “Alınacak bu kararla stoklar erimez” dedi. Türkiye’de satılan otomobilin fiyatının yarıya yakınının vergilerin oluşturduğunu söyleyen Ilkbahar, sözlerine şöyle devam etti: “Bu yüzden Ek Taşıt Alım Vergisi’nin yüzde 6’ya indirilmesi satışları artımak için yeterli değil. Ankara’ya, vergi yükünün yılsonuna kadar yüzde 40’a, 2002 yılında da yüzde 25’e indirilmesi talebinde bulunduk.”
Devlet vergi hedefini tutturamayacak
Otomotiv sektöründeki durgunluk, vergi gelirlerini de olumsuz yönde etkiledi. Otomobil satışlarındaki büyük düşüş sonucunda 2001 yılı bütçesinde 431 trilyon lira gelir beklenen Taşıt Alım Vergisi’nde 8 aylık tahsilat 162 trilyon 539 milyar lirada kaldı. Yılın üçte ikilik bölümünde, 1 yıl için öngörülen verginin sadece yüzde 37.7’si geldi. Mevcut trendin aynen devamı halinde yıl sonunda sadece 216.7 trilyon liralık bir Taşıt Alım Vergisi geliri elde edileceği de gözler önüne serildi. 2001 yılında 610 trilyon lira olarak hedeflenen Taşıt alım Vergisi hedefi, 179 trilyon lira aşağıya çekilerek Haziran ayında 431 trilyona düşürülmüştü.
Devletin aldığı vergiler
KDV
1600 cc’lik otoda yüzde 26- Ek Taşıt Alım Vergisi yüzde 12
1600 cc-2000 cc’de yüzde 40- Ek Taşıt Alım Vergisi yüzde 18
2001 cc’de yüzde 40- Ek Taşıt Alım Vergisi yüzde 24
Çevre Koruma Vergisi- Taşıt alım Vergisinin yüzde 25’i
8 yıllık kesintisiz eğitime destek: 33 milyon lira
Yıllık vergi: Otomobilin yaşına ve kilosuna göre yılda 2 kere alınıyor.
Plaka-ruhsat sigorta gideri var.