2000 Yılı Boeing 777 Siparişleri Rekor Kırdı
Boeing`in 777 tipi yolcu uçağı siparişlerinin bu yılın sonu itibarıyla en az 113`e yükselmesi bekleniyor. Bunun para karşılığı 18 milyar dolar düzeyinde bir rekor anlamına geliyor ve 777`yi, Airbus Industrie tarafından üretilen eşdeğer modelin çok ötesine taşıyor.
Bu yıla ilişkin toplam gelecek haftalarda yetkililer tarafından ilan edilecek. Bu arada iki yeni 777 anlaşmasının daha imzalandığı bildiriliyor. Japon yetkilileri bu hafta itibarıyla 8 adet Boeing 777 siparişi vereceklerini bildirdi. Bu sipariş potansiyeli Boeing yöneticileri tarafından da doğrulandı. Los Angeles`da yerleşik International Lease Finance şirketi icra başkanı John Plueger, jet kiralayan şirketlerin daha önce açıklanan 33 uçak siparişinin de bu yılın sonuna kadar kesinlik kazanacağını belirtti. En geniş anlamda, Airbus, jet uçağı piyasasının bir başka kesiminde yılın en görünün başarısını elde ederken, gelecek yıl itibarıyla üretmeyi planladığı büyük çaplı A3XX için bir dizi anlaşma imzaladı. A3XX`in yolcu kapasitesi 555 - 650. Ancak Boeing 777 siparişlerindeki artış birçok alıcı ve piyasa uzmanları açısından en az bu kadar önemli görülüyor. 777, artırılmış menzil ve 365 kişilik bir yolcu kapasitesine sahip. Fiyatı 170 milyon dolar olan uçak, şu noktada, 416 yolcu kapasiteli Boeing 747 - 400` piyasadaki en büyük uçağın kapasitesine eşdeğer bir görünüm sergiliyor.
Boeing Başkanı Phil Condit 777`nin canlı satışlarını Boeing`in genel stratejik düşünce tarzının onaylandığını gösterdiğini söylüyor: Şirket havaylollarının giderek artan bir oranda orta büyüklükte uçak talep edeceini, zira bunların büyük jetlerden daha kolay doldurulduğunu ve büyük havaalanlarını pas geçerek, ikincil kentler arasında doğrudan hizmet verebileceği tahmininde bulunuyor. Condit, Kanıtların giderek daha da arttığına ve bizim doğru olan tarafa para koyduğumuza inanıyorum. Turnayı gözünden vurduk, dedi. Bazı anahtar müşteriler onun bu inancını destekliyor. Bu kişilerin arasında, Boeing ve Airbus`a 300 - 400 kişi kapasiteli uçak siparişleri veren American International Group`un bir birimi olan sigorta şirketi International Lease Finance`den Plueger de var. Plueger`e göre, Piyasanın bu kısmı Boeing için, A3XX`de Airbus için olduğu kadar güzel...Boeing daha çok (777) satar. Bu yıl aldığı 113 siparişle, Boeing 777 bir yılda en fazla satış yapan model oldu.
Daha ötede, toplam Boeing 777 sayısı 559 olacak. Boeing`in bu modeline karşı rekabet eden Airbus modeli ise şu ana dak 459 adet sattı. Bu kategorideki Airbus modelleri A340 jetinin bütün dört motorlu versiyonlarını ve bir de iki motorlu A330`u içeriyor. Bu uçaklar rekor yıl olan 1989`da 109 sipariş aldı. Havayolları ve kiralama şirketler bu yıl bu modellerden 33 adet ısmarladı. Airbus yetkilileri 777 modelinin Boeing`e geçenlerde gerçekleşen siparişler açısından iyi hizmet ettiğini kabul etti. 777, Boeing`in uzun zamandan bu yana ilk kez her yönüyle yeni olan bir ürünü, diyen John Leahy, Airbus`ın Fransa`nın Toulouse kentinde yerleşik satış bölümü başkan yardımcısı: Dolayısıyla, 777`nin diğerlerinden daha iyi satıyor olması sürpriz değil. Leahy rakip Airbus`ın uçaklarının söz konusu piyasada zaman açısından hala siparişlerin yarısını elinde tuttuğunu kabul ediyor. 777`nin giderek artan başarısı ise Boeing`in bir yerden kaybederken, bir yerden kazanması anlamına geldi.
Şirket yetkilileri, 747 - 400`lerden 40 adet siparişin geçen yıllarda havayolları tarafından iptal edildiğini ama 777 satışlarının giderek arttığını itiraf ediyor.
Bazı Boeing yetkilileri bu siparişlerin bir yerde kaybedilirken, diğer yerde kazanılması durumuna omuz silkiyor ve durumu havayollarının filo planlamaları sırasındaki küçük ayarlama değişikliklerine yorarken, aynı zamanda daha küçük ve büyük havalimanlarından uzakta durabilecek etkin ve verimli uçaklara olan talebi gösterdiğini söylüyor. Airbus bu teoriyi o kadar tutmuyor. Avrupalı imalatçılar, tarihin gördüğü en büyük jet uçağını, A3XX`i geliştirmek üzere 12 milyar dolar harcamaya hazır. Bunun bir nedeni, Tokyo ve New York gibi büyük havalimanı trafiğinin dramatik bir biçimde artacağı tahmini. Bu havalimanları uçuşlarla boğulurken, hatlardaki havayolları giderek daha da büyük çaplı jetler talep edecek. Tahminin ardında yatan düşünce bu.
Boeing ise sadece mevcut 747 - 400 modelinin ölçü ve menzilini artırmakla yetinmek istiyor. Yeni 747X versiyonu 440 - 520 adet yolcu taşıyabilecek. Boeing ticari jet birimi satışları icra başkan yardımcısı Seddik Belyamani, bu yılın tahmini 777 sipariş rekoruna ilişkin olarak, Fazla değil, çünkü o kadar çok satmadık, diyor. Gerçek şu ki, biz bunlardan rakibimize göre çok daha fazla sattık, diyen Belyamani, bu artışın, 777`in kapasitesinin daha fazla olmasından ve menzilinin de artırılmış olmasından kaynaklandığına işaret ediyor. Cuma günü itibarıyla eldeki 72 adet siparişin 41`i en yeni modellerden oluşuyor. Japan Airlines geçen hafta sipariş ilanını yaptı ve 8 adet 777`nin, daha önce McDonnell Douglas şirketinden alınan daha eski üç motorlu MD - 11 modellerini değiştireceğini belirtti. McDonnel Douglas 1997 yılında, Boeing tarafından satın alınmıştı. Çok yakında, Boeing 777`i satış sürecinin bir parçası olarak bütün o uçakları geriye satın almaya başladı. Ondan sonra, ABD uçak imalatçısı MD - 11`ları modifiye ettikten sonra kargo uçakları olarak yine satıyor. (FİNANSAL FORUM - THE WALL STREET JOURNAL)