Zorunlu trafik sigortasında zam kapıda

04.01.2016 - 12:46 | Son Güncelleme :
Zorunlu trafik sigortasında zam kapıda | Ekonomi Haberleri

Zorunlu trafik sigortası primlerinde son yıllarda yaşanan artışlar vatandaşı isyan ettirirken, taksi, kamyon, otobüs, minibüs gibi araçlara ‘azami prim’ uygulaması getirildi. Böylece 24 saat trafikte olan taksinin yıl içinde yaptığı kaza sayısı ve hasar miktarına bakılmaksızın sigorta primi 5 bin 400 lirayla sınırlandırıldı.

Sigorta şirketleri, ticari araçlar nedeniyle ortaya çıkacak zararları karşılamak için vatandaşın  primlerini yükseltmeyi tartışırken, “Bu tıpkı kaçak elektrik kullananların fatura bedelini, dürüst vatandaşa ödetmeye benziyor” yorumlarına neden oldu. 

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) gibi esnaf temsilcisi kuruluşların hükümet üzerindeki baskısı sonucu Hazine, zorunlu trafik sigortasında 2014 yılında başlanan ‘serbest tarife’ uygulamasını ticari araçlar için bitirdi.

Haberin Devamı

PİYASALARDAKİ SON DURUM İÇİN TIKLAYIN... 

Hürriyet'ten Aysel Alp'in haberine göre; TOBB ve Türkiye Sigorta Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliğine gönderilen 27 Ekim 2015 tarihli yazıda, “Kamyon, kamyonet, minibüs, otobüs (sürücü dahil 18-30 koltuk), otobüs (sürücü dahil 31 ve üstü koltuk) ve taksi araç türleri için 28.10.2015 tarihinden itibaren düzenlenecek poliçelerde Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (Trafik sigortası) branşında ruhsat sahibi sigorta şirketleri tarafından belirlenecek azami brüt prim tutarlarının ekli tabloda yer alan prim tutarlarını geçemeyeceği karara bağlanmıştır. Bilgi edinilmesini rica ederim” denildi.  

VATANDAŞA SINIR YOK, TİCARİYE VAR

Yazıda, vergi ve komisyon dahil kamyonlar için azami prim tutarı 6 bin; kamyonetler için 2 bin; minibüs için 3 bin 300; otobüs 5700 (18-30 koltuk); otobüs (31 ve üzeri koltuk) 17 bin 700 ve taksiler için 5 bin 400 olarak belirlendiği bildirildi.

Sektör uzmanları, Hazine’nin bu yazısının sigorta primlerinin ‘serbestçe şirketler tarafından belirleneceğine’ dair yönetmeliğe aykırı olduğunu savundular. Ortaya çıkacak zararın, vatandaşın zorunlu trafik sigortası primlerini yükseltebileceğine dikkat çeken uzmanlar, “Sektörün 2015 yılını 3 milyar lira zararla kapatması öngörülüyor. Bu zararın bir şekilde telafi edilmesi gerektiği düşünülürse vatandaşın primlerinin artacağını söylemek yanlış olmaz. Bu kaçak elektrik kullananların bedelinin, dürüst vatandaşın faturasına yansıtılmasına benziyor ama şirketlerin de bu zararı bir şekilde bertaraf etmesi gerekiyor.

Haberin Devamı

Bu bir havuz sistemi. Havuzu primlerle doldurup hasarı da primlerden ödüyorsunuz. Havuzdaki primin hasarı karşılaması için önlemler almak zorundasınız” dediler. Bir taksinin işi gereği 24 saat trafikte olduğunu, değerinin iline göre 1 milyon liraya kadar çıktığını anlatan uzmanlar, “Ya da 45 kişilik bir otobüs her hava koşulunda yollarda. Ödeyeceği sigorta primi onun ticari gideri. O şahıslar, şirketler ticari faaliyette bulunurken zorunlu trafik sigortası primine sınırlama getiriliyor. Ama 30 bin liralık arabasıyla haftada bir kere trafiğe çıkan vatandaşın priminde üst sınır yok. Serbest tarifeye son verilmesiyle o ticarilerin yarattığı zararları bir şekilde vatandaş üstlenmek zorunda kalacak” dediler.

13 KAZA YAPMIŞ, EHLİYETİNE EL KONULSUN

Bir ticari aracın 2012’de 6, 2013’te 9 ve 2014’te 13 kaza yaptığını anlatan bir sektör yetkilisi, “Bu aracın her yıl kaza sayısı yüzde yüz artmış ama ödediği prim 5400 lira. Dolayısıyla sigorta sektörünün sadece hasar ödeme değil; riskleri azaltma ve önlem aldırma gibi işlevi de var. Nasıl alkollü sürücünün ehliyetine el konuyorsa, bu gibi riskli sürücülerin de belli bir süre trafikten men edilmeleri gerekir” yorumunu yaptı. 

SEKTÖR ZARAR REKORU KIRDI

Zorunlu trafik sigortasında sektörün 10 yılda 7 milyar lira zarar ettiğini belirten sektör yetkilileri, 2015 yılını ise 3 milyarlık rekor zararla kapattıkları tahmininde bulunarak, şirketlerin bu yükü taşıyamaz hale geldiğine dikkat çektiler.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.