Tüm yerliler artık 'hibrit'

21.02.2022 - 09:23 | Son Güncelleme :
Tüm yerliler artık 'hibrit' | Ekonomi Haberleri

Türkiye’de otomobil üretimi yapan Hyundai, Renault ve Toyota’nın ardından Fiat markası da hibrit üretmeye başladığını duyurdu. Böylece ülkemizde üretilen hibrit otomobil sayısı 6’ya ulaşırken, tüm yerli üreticiler ürün gamına hibrit eklemiş oldu. Uzmanlar ise daha az karbon salınımı gerçekleştiren hibrit araçların kapsamlı teşviklerle desteklenmesi gerektiğini belirtiyor.

Hürriyet gazetesinden Taylan Özgür Dil'in haberine göre; geleneksel otomotiv üreticilerinin küresel karbon azaltımı politikalarında benzinli ve elektrikli motorun bir arada çalıştığı “hibrit” araçlar önemli rol oynuyor. Kimi markalar hibrit yerine doğrudan elektrikliye geçerken, birçok üretici sıfır emisyona ulaşmada hibrit teknolojisini önemli bir basamak olarak görüyor. Tabiki bu stratejide, dönüşümün, tüm dünyada, Avrupa kadar hızlı gerçekleşmeyeceği gerçeğinin de payı var. Türkiye’de otomobil fabrikası bulunan markaların ortak stratejisi ise Fiat’ın yaptığı son duyuruyla birlikte artık tamamen netleşti. Ülkemizde otomobil üretimi gerçekleştiren Hyundai, Renault ve Toyota’nın ardından son olarak Fiat da hibrit motorlu modelini duyurdu. Böylece, Türkiye’de üretilen hibrit otomobillerin sayısı 6’ya çıktı ve tüm yerli otomobil üreticileri ürün gamına hibrit eklemiş oldu.

Haberin Devamı

YERLİ HİBRİT SERÜVENİ

Türkiye’nin hibrit yolculuğu 2016 yılında, Japon üretici Toyota’nın C-HR Hybrid’i üretilmesiyle başladı. Marka, halihazırda C-HR ve Corolla modellerinin 1.8 litre Hybrid versiyonlarını ülkemizde üretmeye devam ediyor. Renault da Clio’nun hibrit versiyonu 1.6 litrelik motora sahip Clio E-Tech’in üretimini 2020 yılından beri Bursa’da gerçekleştiriyor. Hyundai’nin ülkemizde ürettiği i20 ve Bayon modellerinde de 1.0 litrelik motor hacmine sahip 48v ‘hafif hibrit’ teknolojisi bulunuyor. Türkiye’nin hibrit yolculuğunun en yeni üyesi ise Egea... Fiat’tan yapılan açıklamada, Egea Hybrid’in kaputunun altında 1.5 litrelik 4 silindirli turbo benzinli FireFly motor ile 48 volt bataryaya sahip 15 kW’lık elektrik motorunun yer alacağı bildirildi. Station Wagon hariç tüm gövde tiplerinde, otomatik vitesle satışa sunulacak hibrit versiyon Nisan ayında yollara çıkacak.

Haberin Devamı

YÜZDE 20 DAHA PAHALI

Hibrit üretim üssü olan ülkemizde daha az karbon salınımı yapan hibrit modellerin satış adetleri ise halen sınırlı. Bunun en büyük sebebi hibrit araçların benzinli veya dizel araçlara göre ortalama yüzde 20 daha yüksek maliyetlerle üretilmesi. Türkiye’de hibrit araçlar için bir vergi teşviki var ancak kapsamı oldukça dar. Sektör temsilcileri sık sık mevcut vergi sisteminin çevre politikaları gözetilerek yeniden düzenlenmesi gerektiğini söylese de henüz atılmış bir adım yok. Mevcut sisteme göre, 1.8 litre motor hacmini aşmayıp elektrik motoru 50 kW (68 HP) üstünde güç sağlayan modeller az da olsa ÖTV teşvikinden faydalanabiliyor. Ülkemizde üretilen modeller arasında bu teşvikten yalnızca Toyota’nın C-HR ve Corolla modelleri faydalanabiliyor. 

2021’DE 50 BİN SATILDI

OTOMOTİV Distribütörleri Derneği’nin (ODD) açıkladığı verilere göre, 2021 yılında hibrit otomobil satışları bir önceki yıla göre yüzde 105.1 artarak 49 bin 493’e ulaştı. 2020 yılında satılan hibrit araç sayısı 24 bin 131 adetti. Yine 2021 yılında hibrit araçların toplam satışlar içerisindeki payı yüzde 8.8’e ulaştı. 2022 yılında ise hibrit araç satışlarının ikiye katlanması bekleniyor.

‘TEŞVİKLER BÜTÜN SEKTÖRE YAYILMALI’

TÜRKİYE’de üretilen hibritlerin iç pazarda daha çok satılması için sektör temsilcileri vergi konusunda adımlar atılmasını bekliyor. Hatta bu yüzden ülkemizde üretilmesine rağmen yalnızca ihraç edilen bir hibrit otomobil bile var. Renault’un hibrit teknolojisine sahip Clio E-Tech modeli Bursa’da üretiliyor ve sadece ihraç ediliyor. Modelin ÖTV teşvikinden yararlanmasıyla ilgili yetkililerce girişimler sürüyor. Geçtiğimiz günlerde Dacia Jogger’ın dünya lansmanı kapsamında bir araya geldiğimiz Renault Mais Genel Müdürü Berk Çağdaş, konuyla ilgili olarak, “Türkiye’de ürettiğimiz Clio hibritle alakalı oldukça fazla girişimde bulunduk. Çünkü, orada bir teşvike ihtiyacımız var. Ülkemizde hali hazırda o klasmana tek bir bir marka girdiği için verilen teşvikin bütün sektöre yayılmasıyla ilgili destek taleplerimizi yetkililere ilettik. Örnekler göstererek girişimlerde bulunduk. Hükümetimizin değerlendirdiğini düşünüyorum” demişti.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.