THY 7 bin kişi alacak
THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Aycı, önümüzdeki yıl 7 bin kişiyi istihdam etmeyi planladıklarını söyledi.
Türk Hava Yolları (THY)Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı, AA Finans Masası'nda açıklamalarda bulundu. THY'nin finansal sonuçlarına ilişkin soru üzerine Aycı, geçen yıl giderlerini yüzde 9 kıstıklarını, gider ve maliyet kompozisyonlarının, eşdeğer havayollarıyla karşılaştırıldığında iyi bir yerde bulunduğunu, bu yıl da bunu iyileştirmeye devam ettiklerini, 2017 yılında giderlerinde yüzde 6'lık iyileştirme yaptıklarını söyledi.
"2018 İÇİN YAKLAŞIK 7 BİN İSTİHDAMI ÖNGÖREBİLİRİZ"
Aycı, THY'nin uluslararası yolcu taşımacılığı, yolcu profili bakımından 6. sırada olduğunu dile getirerek, "Türkiye ekonomisi, uçak sayısı, pazar payı dünyada ilk 6'da değil ama demek ki uluslararası yolcunun en çok tercih ettiği, güvendiği ve uçtuğu hava yolu sıralamasında ilk 6'dayız. Bu geldiğimiz noktayı çok iyi ifade ediyor." diye konuştu.
Aycı, "2018'e dair istihdam olarak planlamamız şu anda ana kademede yaklaşık 3 bin, iştiraklerle bakıldığında 3 bin 500 çalışan. Ancak senenin iyi ve bu yıla benzer bir şekilde gitmesi halinde bunun 7 bin çalışana çıkabileceğini söyleyebilirim. Bunun yaklaşık yüzde 40'ı anonim ortaklığımız olur, yüzde 60-65'i iştiraklerimizde olur. 2018 için yaklaşık 7 bin istihdamı öngörebiliriz. Şaka yapmıyorum. 7 bin istihdam diyorum ve Türkiye'nin tek bir şirketinden bahsediyorum." bilgisini verdi.
"GAYRİMENKUL ŞİRKETİ 3. HAVALİMANINDAKİ İHTİYAÇLARIMIZ İÇİN KURULDU"
THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Aycı, THY'nin 50 bin lira nakit sermaye ile kurduğu THY Havaalanı Gayrimenkul Yatırım ve İşletme AŞ'ye ilişkin soru üzerine, konuya THY'nin vizyonu, ihtiyaçları doğrultusunda baktıklarını söyledi.
Üçüncü havalimanında yapacakları bazı işler olduğunu anlatan Aycı, değer zincirinde daha yukarı çıkmak istediklerini, THY'nin değişen dünyanın değişen zorunluluklarının farkında olduğunu, ihtiyaçlara göre yeni şirketler kurulabildiğini anlattı. Aycı, üçüncü havalimanındaki ihtiyaçlarına cevap vermek için bu şirketin kurulduğunu, çok yakında bölgede inşaatlarının görülebileceğini ifade etti.
Asya ve ABD'de yeni ortaklıklarının olup olmayacağına ilişkin soru üzerine Aycı, yeni havalimanına taşınırken birçok konuyu gözden geçirdiklerini belirterek, şöyle dedi:
"Taşınmak demek, 'neyi taşıyalım, neyi burada bırakalım' demek... Taşıyacaklarımızı veya burada bırakacaklarımızı da gözden geçiriyoruz. Olgunlaştığında yeni ortaklıklarımızı duyacaksınız. Yeni havalimanında yeni bazı adımlarımız olabilir. Bu yeni adımlarımızı da çok yakında, 2018 içerisinde belki duyabilirsiniz."
"YERLİ UÇAK MOTORU İMALİNDE ÖNCÜ OLMAK İSTERİZ"
Aycı, yerli uçak motoru üretimine ilişkin, "THY Teknik'i bu anlamda önemli bir oyuncu olarak görüyoruz ve bu konudaki gruplara destek verip Türkiye'de uçak motoru imal edilmesi noktasında öncü olmak isteriz" dedi.
"THY İÇİN DAHA AVANTAJLI OLAN TEKLİF DEĞİŞİK PARAMETRELERDEN İNCELENDİ"
THY'nin 10 yıldır ikram ortaklığı yaptığı Avusturyalı Do&Co firmasıyla üçüncü havalimanında yollarını ayırıp Singapurlu SATS Investment ile çalışacakları yönündeki soruya ilişkin de Aycı, şu görüşleri dile getirdi:
"Bu sürece bir yıldan fazla süredir konuşarak gelindi. Olgunlaşınca yönetim kurulu seviyesinde teklifler alınıp değerlendirildi. Teklifler neticesinde THY vizyonuyla ölçüşen ve THY için daha avantajlı olan teklif değişik parametrelerden incelendi. Açık ve şeffaf bir şekilde karar ortaya çıktı. Bu konu şu anda sabit bir yola girdi. Artık sessizlik dönemi... Çünkü bu sürecin yönetilmesi gerekiyor."
İlker Aycı, THY ve Do&Co'nun birbirine katkı sağladığını vurgulayarak, "2018'de onlarla olan sözleşmemiz devam ediyor. Tek dileğim aynı kaliteyle görevlerine devam etmeleri, demotive olmamaları ve yolcumuzu da, bizi de üzmemeleri... Onların da gelecek referansı için önemli bir imtihandır bu. Bizim için de önemli bir imtihandır. Birlikte iyi yönetmemiz gerekiyor." ifadelerini kullandı.
"NAKİT DEĞERLERİMİZ 2,8 MİLYAR OLDU"
İlker Aycı, yakıtta maliyetteki volatiliteyi yönetebildiklerini belirterek, yakıt maliyetini bu yıl iyi yönettiklerini, yakıt maliyetinin toplamın içinde yüzde 27-28'lerde olduğunu bildirdi.
Yakıt maliyetini ve borçları yönettiklerini vurgulayan Aycı, şunları kaydetti:
"Borçlanmamızın önemli bir kısmı uzun vadeli. Kısa vadeli borçların oranı bilançomuzda çok düşük, çok minimal... Öz sermayemizi güçlü tutmaya devam ediyoruz. Bugün 5,3 milyar dolar öz sermayeye ulaştık. Toplam aktif değerimiz 18 milyar doları geçti. Nakit değerlerimiz 2,8 milyar oldu. Şirketimizin daima güvenli bölgede ve finansal olarak güçlü tutulmasına değer verdik. Büyüme stratejimizi oluştururken borç-öz sermaye dengemizi her zaman optimal düzeyde tutmayı de elimizdeki en önemli yönetim prensiplerinden birisi olarak uyguluyoruz.
Japon yeninde bir miktar açığımız var. Onun dışında hiçbir para birimi noktasında sıkıntıda değiliz. Çok önemli ölçüde, gelirlerimizin büyük bir bölümü dolar... Yaklaşık yüzde 50 civarı dolar, yüzde 30 civarı euro, yüzde 20'si TL ve diğer para birimleri... Dünyada bu kadar geniş alanda operasyon yaptığımız için riski de bu anlamda dağıtabiliyoruz, çeşitlendirebiliyoruz. Çok akıllı bir biçimde, 2 yıl önce eurodan dolara dönerek döviz değişimlerinin yapabileceği tahribatları minimuma indirdik."
Aycı, Japon yenindeki açıklarının da Osaka hattını kapatmalarından kaynaklandığını bildirdi.
"AMERİKA YOLCUMUZUN YÜZDE 80'İ TRANSİT GELİYOR"
Aycı, mart ayında getirilen uçaklardaki elektronik cihaz yasağına değinerek, şunları kaydetti:
"Mart ayında hiç beklenmedik bir şekilde laptop, cihaz yasağı geldi. Biz çok hızlı ve proaktif bir cevap verdik. Önce başarılı bir şekilde cihazları paketleyerek taşımaya başladık. 80 binin üstündeki cihazı 103 günde taşıdık ve bunlara zarar getirmeden yolcularımızı memnun ederek kendilerine teslim ettik. Aynı şekilde uçak içerisinde 'free wi-fi' ve business'a laptop verdik. Yeter ki misafirlerimiz bundan mutlu olsunlar. Şunu bilsinler; biz sizin mutluluğunuz, konforunuz ve güvenliğiniz için elimizden gelen ne varsa düşüneceğiz, üreteceğiz ve size sunacağız.
Bu konuda müsterih olun. Bunu çok da büyütmeyin. Hayatın tabii akışına aykırı olan tüm yasaklar er ya da geç yaşayamayıp yok olup gideceklerdir. 103 gün dayanabildi. Ondan sonra vize meselesi geldi. Sürekli bir şey geliyor. Hiç moralinizi bozmayın, enseyi karartmayın. Her birinin bir çözümü var. Amerika yolcumuzun yüzde 80'i transit geliyor. Neye üzülüyorsunuz? Geriye kalan yüzde 20 de zaten çoğunlukla uzun vadeli vize alıyor. Zaten transitteki büyümemizle vize alamadığı için gelemediği yolcu fazlasıyla telafi oluyor."
"BU YIL AMACIMIZ 69 MİLYON YOLCU TAŞIMAK"
İlker Aycı, yeni dönemde daha fazla destinasyon açacaklarını, üçüncü havalimanının açılması ile daha da derinleşip güçleneceklerini söyledi.
Üçüncü havalimanının Türkiye'nin mega projesi, İstanbul'un doğal hub olma özelliğini en iyi kavrayan vizyon projesi olduğunu belirten Aycı, sözlerini şöyle sürdürdü:
"İstanbul'dan dar gövde uçakla uçuş mesafesinde 60 başkente uçabilirsiniz. Bu çok önemli bir avantaj. Bu avantajı bugün değerlendiren THY, Türk havacılığı, Türk ulaştırma sektörü, dünyada bir başarı hikayesi yazdı. THY ile birlikte bu büyümenin daha profesyonelce yönetilmesi gerektiği anlaşıldı ve üçüncü havalimanına büyük bir ihtiyaç duyuldu.
Bizim bu yıl amacımız 69 milyon yolcu taşımak. Üçüncü havalimanı açıldığı zaman kapasite sorunlarımız bittiği andan itibaren THY'nin yıllık 100 milyon yolcuya ulaşabilmesi çok kısa sürede olur. Rakamları bu şekilde verip, rakipleri de çok gaza getirmek istemiyorum. Bunu küçük harflerle söylemiş olalım. Rakipler çok gaza gelmesinler, biz bu şekilde devam edelim."
"ŞİRKETİMİZİN BU YILKİ EBITDAR'I YÜZDE 25 OLACAK"
Kargoda da büyümeye devam edeceklerini, 50'li rakamlarla başladıkları yılı 72 nokta ile tamamlayacaklarını bildiren Aycı, daha fazla noktayı birbirine bağlayacaklarını, dünya hava kargo piyasasından daha fazla pay alacaklarını aktararak, "Yeni havalimanı ile birlikte ufkumuz 2023'te dünyanın 5 büyük hava kargo şirketinden biri olmak. Bütün bunlar bizim büyüme alanlarımızı gösteriyor" dedi.
Aycı, THY'nin Borsa'daki değerinin normal olup olmadığı yönündeki soruyu, şöyle yanıtladı:
"Ben bu şirketi yöneten adam olarak daha değerli bir şirket olduğumuzu düşünüyorum. Ama Türkiye ekonomisi ve şirketleri, dünyada biraz böyle algılanıyor, kağıt üzerinde olduğumuzdan daha değerliyiz hep... Türkiye ekonomisi de kağıt üzerinde beklenenden daha fazla getirileri olan bir ekonomi... Tüm rasyolarımızı iyileştirmeye çalışıyoruz. Varlıklarımızı 18 milyar dolara getirdik. Şirketimizin bu yılki EBITDAR'ının yüzde 25 olacağını söyleyebilirim. Diğer bazı rasyolarımızı da iyileştirmeliyiz. Bunu iyileştirdiğimiz zaman THY daha da yatırım yapılabilir şirket notu alarak, hem Borsa değerini artıracaktır hem de yatırımcıların daha iyi görebildiği, algılayabildiği bir yere gelecektir."
Etiketler
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN