Sayıştay, bu kuralı Devlet Demiryolları için bozdu

05.01.2015 - 10:13 | Son Güncelleme :

Devlet Demiryolları için hazırladığı raporda firma isimlerini gizledi.

<ımg class="yeniImg" border="0" src="https://image.hurimg.com/i/hurriyet/75/0x0/66cf4c50601c04688fbd4867.jpg">

Kamu ihalelerine ilişkin hazırladığı raporlarda bugüne kadar firmaların isimlerini açık bir şekilde yazan Sayıştay, bu kuralı Devlet Demiryolları için hazırladığı 347 sayfalık raporda bozarak firma isimlerini gizledi. Sayıştay’dan bir yetkili kararla ilgili, “Firmalar üzerinden tartışma olmasını istemedik” açıklamasını yaptı.

TÜRKİYE’nin son dönemdeki en büyük projelerini gerçekleştiren Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nın (TCDD) 2013 yılı çalışmalarında belirlenen mevzuata aykırılıklar 374 sayfaya zor sığdı. Sayıştay denetçilerinin TCDD ihaleleriyle ilgili belirlediği ve Ulaştırma Bakanlığı’ndan da gerekirse soruşturmasını istediği mevzuata aykırılıklar arasında, “ihalesi yapılan demiryolunun köylerden, değerli tarım arazilerinden, hatta diğer demiryolu hatlarının bazı bölümlerinden geçtiğinin belirlenmesi”, “ihale bedelini belirleyen yaklaşık maliyetin piyasa araştırması yerine ihaleyi kazanan firmadan alınan fiyatla yapılması“ ve “ödeneğinin yüzde 96’sı harcanan işte sadece yüzde 13 ilerleme sağlanması” da yer alıyor.

DHMİ RAPORUNDA VAR

hurriyet.com.tr'den Hacer Boyacıoğlu'nun haberine göre; Sayıştay’ın raporunda dikkat çeken en önemli husus hiçbir firma ismine yer verilmemesi oldu. Sayıştay raporlarında geleneksel olarak incelemeye tabii tutulan ihalelerde işi yürüten firmaların isimleri açık bir şekilde yazılıyordu. Örneğin yine 2013 yılı için açıklanan Devlet Hava Meydanları İşletmeleri’ne (DHMİ) ait raporda firma isimleri açık olarak yer alıyor. Ancak bu kural TCDD için hazırlanan raporda bozuldu ve firmaların isimleri gizlendi.

DÖVİZ KURLARINDAKİ SON DURUM İÇİN TIKLAYIN...

FİRMA ÜZERİNDEN TARTIŞMA

Sayıştay Rapor Değerlendirme Kurulu’nun aldığı karar çerçevesinde böyle bir yola gidildiği belirtilirken, bilgi veren bir yetkili “Amacımız firmalar üzerinden bir tartışma olması değil. Biz idarenin yaptığı iş ve işlemlerdeki eksiklikleri vurguluyoruz. Bu nedenle de firma isimlerinin olmaması yönünde kararlar alabiliyoruz. TCDD’de de bu kural uygulandı”  dedi. Sayıştay denetçilerinin firma isimlerini gizlediği TCDD 2013 çalışmaları raporunda dikkat çeken detayları ise yanda sıraladık.

BİR GECEDE İŞ YÜZDE 20 ARTTI

SAYIŞTAY raporunda dikkat çeken ilk ihale şöyle: “TCDD’nin altyapı ve tren işletmeciliğine ilişkin eğitim ve danışmanlık hizmeti alımı için açtığı ihalede, ihalenin ortalama bedelini belirleyecek fiyat araştırması sadece bir firmadan görüş alınarak yapıldı. İhaleyi de, söz konusu fiyat bilgisini veren firmanın kazandığı ortaya çıktı. Üstelik ihale için sadece 2 teklif alınmış ve diğer firma farklı gerekçelerle teklifi değerlendirilmeden elenmişti.  İhaleyi kazanan firmayla 6 milyon TL’lik sözleşme imzalandı. Bedeli 6.6 milyon TL’nin altında hesaplandığı için ihale, Kamu İhale Yasası kapsamına alınmadı; bir başka deyişle istisna kapsamında kaldı. Ancak sözleşmenin imzalanmasından kısa bir süre sonra yüzde 20 iş artışı yapıldı ve işin bedeli 7 milyon TL’ye çıkarıldı.” Sayıştay denetçileri, bu ihalenin Ulaştırma Bakanlığı tarafından incelenmesini talep etti.”

DİĞER HATLA ÇAKIŞINCA 2.2 MİLYAR TL’YE ÇIKTI

SAYIŞTAY denetçilerine göre TCDD’nin yaptığı bir diğer tartışmalı ihale de, Ankara-Sivas hızlı tren demiryolu hattının, Yerköy-Sivas kesimi oldu. Bu ihale de 840 milyon TL’ye bir firmaya verildi. Ancak sözleşme imzalandıktan sonra, tünel boyundan hat uzunluğuna kadar birçok detayı değişti. Bu değişikliklerin nedenleri, “yapılacak bazı kesimlerinin diğer hatlarla çakışması, fay hattına çok yakın olması, köylerin taşınma zorunluluğunun ortaya çıkması, verimli arazi ve topraklardan geçmesi” olarak sıralandı. Projenin 840 milyon TL’ye tamamlanamayacağı anlaşılınca tasfiyeye karar verildi, ikinci ihalede maliyet 2.2 milyar TL oldu.

Yüzde 96’lIk harcamaya yüzde 13’lük yapım

TCDD tarafından 393.2 milyon TL’ye ihale edilen Bursa-Yenişehir hattında da tartışmalı işlemler bulundu. Sayıştay raporuna göre, sözleşmenin imzalanmasından sonra 75 km’lik hattın 50 km’lik kısmında güzergah değişikliği yapıldı. Bu değişikliklerin nedenleri arasında projenin çok değerli tarım arazilerinden geçmesi ve Bursa’nın içme suyu şebekesi planlarını etkilemesi de yer aldı. Ancak sözleşme bedelinin yüzde 96’sı kadar harcama yapıldıktan sonra fiziki gerçekleşmenin yüzde 13 düzeyinde kaldığı belirlendi. 75 kilometrelik yolun daha 10 kilometresine ulaşılmadan sözleşme bedeline ulaşılması nedeniyle iş tasfiye sürecine girdi.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.