Rekabet Kurulu`nun DEVLET açmazı

05.01.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

Rekabet Kurulu`nun üç yıllık faaliyetleri değerlendirilirken göze çarpan en önemli eksiklik Rekabet Hukuku`nun devlet eliyle yürütülen ekonomik faaliyetlere teşmil edilememiş olması. İlk başta Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş.`nin mutlak hakim konumuna rağmen, yıkıcı fiyat uygulaması nedeniyle üç özel şeker üreticisi teşebbüsün faaliyetlerini sona erdirerek piyasa dışına çıkması Rekabet Kanunu kapsamında bulunmamıştı. Bu karar tartışıladururken, özel hukuk hükümlerine tabi olan Türkiye Futbol Federasyonu`nun 1.Lig futbol karşılaşmalarının yayın haklarını spor kulüplerinden alarak bir televizyon kuruluşuna devretmesine ilişkin anlaşma da Rekabet Kanunu`nun kapsamında bulunmadı.


Hızlı tüketim ürünleri satan dünya devi özel şirketlerin Kurum faaliyetlerine başlamadan önceki dönemlerde pasif ticareti engelleyen davranışlarına, trilyon TL üzerinde ceza verildiği halde, Çaykur`un bu vakadan iki yıl sonrasına isabet eden aynı nitelikteki davranışları, Kanun`un ilk uygulama evresinde olunduğu gibi rasyonellikten uzak, eşitlik anlayışı ile bağdaşmaz mülahazalarla göz ardı edilebildi.

Milli Emlak Genel Müdürlüğü yan yana iki limanın birinden ciro üzerinden % 15 bedel alırken, diğerinden bu bedeli almıyor olması, Rekabet Kanunu`nun konusu kabul edilmedi. Belirli bir tarım ürününde satınalım karteli oluştuğu yönünde bir belge üzerine başlatılan önaraştırmada, belge üzerinde Tekel yazıyor olduğu halde, Tekel`in adresi bulunamadığı da belirtilerek, ihlalin varlığını gösterir başkaca bulguya ulaşılamadığı için Soruşturma açılmamasına karar verildi. Öyle gözüküyor ki, Rekabet Kurumu züccaciye dükkanına giren fil durumunda kalmamak için adresi bulunamadı gibi bir mazereti öne sürmeyi yeğledi.
Peki tüm bu çekingenlik ne için? Denizcilik Müsteşarlığı`nın kılavuzluk ve römorkaj hizmetleri alanında bir yönetmelikle kurduğu tekelin hakim durumunu kötüye kullanıldığı uygulamalarının Rekabet Kanunu`na göre incelenmesi Kurum`un mesleki dairelerince istendiği halde, Rekabet Kurulu tarafından konu niye göz ardı edilmeye çalışıldı? Bu örnekleri çoğaltmak -maalesef- mümkün.


Etkin rekabet, tüm aktörlerin eşit olarak tabi olacakları hukuki düzenlemeler neticesinde oluşacakken, bunu sağlamaya yönelik Rekabet Kanunu`nun seçici biçimde özel şirketlere uygulanması, Rekabet Hukuku`nun varlık gerekçesine aykırı bir yaklaşım. Ülkemizde mal ve hizmetlerin % 30`u Devlet eliyle üretildiği, GSMH`nın % 15`i kamu alım ve satımlarından oluştuğu halde Rekabet Kurumu`nun Devlet karşısında açmaza düşmesinin arkasında iki sebep aranmalı:

İlki, kaynak mevzuat olan AB hukukunda yer alan rekabet düzenlemelerinin sınırlı biçimde mevzuatımıza aktarılmış olduğu. Yani şirketler arası rekabet düzenlemeleri Roma Antlaşması`ndan aynen alınırken, devletin piyasalara türlü müdahalelerine ve kamu karakterli tekellere ilişkin hükümlerin 4054 sayılı Kanun kapsamına alınmamış olması;

İkincisi, Kanun`daki bu eksikliğin yarattığı kolaycılık olanağına kapılınarak eldeki hükümlerin dahi etkin biçimde işletilmemesi suretiyle devletin kollanması.
AB`nin de eleştirilerine hedef olan ilk sorun Kanun`da yapılacak değişiklik ile giderilebilecekken, ikincisi ancak özgüven kazanmak için düşünce yapısındaki değişiklikle giderilebilecek türde bir açmaz. (FİNANSAL FORUM)



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.