Poşette ‘maliyet’ markete kaldı

01.01.2022 - 09:27 | Son Güncelleme :
Poşette ‘maliyet’ markete kaldı | Ekonomi Haberleri

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, 2022 yılında alınacak geri kazanım katılım payı tutarlarını güncelledi. Poşet başına devletin aldığı geri kazanım katılım payı miktarı 19 kuruştan, 25 kuruşa çıktı. Marketlerde satılan poşet ücreti değişmediğinden, 25 kuruşun tamamı devlete giderken, 20 ila 39 kuruş arasında değişen poşet maliyeti ile yüzde 18’lik KDV ödemesi de marketlere kaldı.

Hürriyet gazetesinden Aysel Alp'in haberine göre; Çevre Kanunu uyarınca, 1 Ocak 2019 tarihinden itibaren ücretli hale gelen market poşetlerinden alınacak geri kazanım payı her yıl yeniden değerleme oranında arttırılırken, bu yıl 25 kuruşluk satış fiyatının yükselmemesi için hem artış sınırlandırıldı hem de marketlerin aldığı pay sıfırlandı. Dünkü Resmi Gazete’de yayımlanan Geri Kazanım Payı Tebliği ile poşetlerden alınacak geri kazanım payı 19 kuruştan 25 kuruşa çıktı. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum’un açıklamaları doğrultusunda 2022 yılında da poşetler, marketlerde 25 kuruşa satılmaya devam edecek. Marketler, elde ettikleri 25 kuruşun tamamını devlete ödeyecek.

Haberin Devamı

Ancak, marketleri temsil eden perakende dernekleri marketlerin bir poşeti ortalama 39 kuruşa aldığını; yüzde 18 KDV ve geri kazanım payı ile birlikte devlete 28.81 kuruş ödeyeceklerini belirttiler.

BAKANLIKLA GÖRÜŞÜYORLAR

Böylece 67.81 kuruşluk maliyetin 25 kuruşunun tüketiciden alındığında marketlerin her bir poşet başına 42.81 kuruş zarar ettiğini ileri sürdüler. Dernekler, tebliğin değişmesi gerektiği konusunda bakanlıkla görüşmelere devam ettiklerini bildirdiler. Plastik üreticileri ise her bir poşetin maliyetinin ağırlığına göre 20 kuruş ile 40 kuruş arasında değiştiğini ifade etti. Hürriyet’e bilgi veren yetkililer ise marketlerin 2019 yılına kadar vatandaşa verdiği poşetten ücret almadığını, poşet maliyetini raf fiyatlarına yansıttığını vurguladı. Yetkililer, 2019’dan itibaren ücretli poşet uygulamasıyla marketlerin bu işten para kazanmaya başladığını, bu yıl 25 kuruşluk poşet fiyatının değişmemesi kararı alınınca marketlerin ‘maliyet bize kaldı’ diye itiraz ettiklerini söyledi.

Haberin Devamı

KULLANIM YÜZDE 75 AZALDI

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, 1 Ocak 2019 yılı öncesinde Türkiye’de yıllık 35 milyar adet market poşeti kullanıldığını, bunun da yıllık kişi başı 440 adet tüketim anlamına geldiğini duyurmuştu. Bakanlık verilerine göre ücretli poşet uygulamasından sonra plastik poşet kullanımı yüzde 75 azaldı. Buna göre kişi başı yıllık tüketim 440 adetten 110 adede, toplam tüketim de 35 milyardan 9 milyar adede düştü. Bakanlığın nihai hedefi kişi başı kullanım sayısını 40’a düşürmek olarak açıklandı.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.