Marketlerin damping kandırmacası

29.01.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

Kriz nedeniyle kâr marjları düşen büyük marketler pirinç, yağ, Coca Cola, deterjan ve çocuk bezinde zararına satışlara başladı. Bu yöntemin haksız rekabete yol açtığını ifade eden Metro Genel Müdürü Hakan Ergin, uygulama ile tüketicilerin aldatıldığı öne sürdü.


Yeni bir strateji belirleyen perakende sektörü, 5 ana üründe damping uygulayarak müşteri çekmeye çalışıyor. Uygulama ile zararın aksine kar etmeye başlayan büyük marketlerin, bakkallar ve küçük marketler karşısında haksız rekabete yol açtıkları bildirildi. Zararına satışları `yem` olarak kullanan marketlerin, diğer ürünlere uyguladığı yüksek fiyatlarla kara geçtikleri belirtildi. Önceleri sadece süpermarketlerde uygulanan bu yöntemin hızla büyük marketlere sıçradığını belirten Metro Grosmarket Genel Müdürü Hakan Ergin, bu marketlerin pirinç, yağ, Coca Cola, deterjan ve çocuk bezi gibi ürünlerde indirime gittiklerini söyledi. Ergin, `Tüketiciler bu ürünleri indirimli alıyorlar, ancak bunların dışındaki ürünleri pahalı aldıkları için, tasarruf değil zarar ediyorlar` dedi.


Perakende sektöründeki gelişmeleri değerlendiren Ergin, zararına satışların 1997 yılında ortaya çıktığını ve 2000 yılında hız kazandığını belirtti. Üst üste yaşanan krizler nedeniyle karları düşen büyük marketlerin marjlarını yükseltmek için zararına satış yaptıklarını kaydeden Ergin, `Çocuk bezi, yağ, Coca Cola, deterjan ve pirinç gibi ürünlerde indirime gidilerek zarardan kar ediliyor. Burada olan bakkal ve küçük marketlerle tüketicilere oluyor. Tüketiciler bu beş ürünü indirimli alıyor, ancak bunların dışında aldıkları ürünü pahalı aldıkları için, tasarruf değil zarar ediyorlar. Bu yöntemle tüketiciler de aldatılmış oluyor` diye konuştu.


Uygulama Fransa`da kaldırıldı:

Bu uygulamanın haksız rekabete yol açtığı ve tüketicileri aldattığı gerekçesiyle Fransa`da kaldırıldığını belirten Ergin, Türkiye`de ise bunu engelleyici bir yasanın olmadığını söyledi. Ergin, `Fransa`da bu uygulama Galan Kanunu ile sona erdirildi. Bu kanun sayesinde marketler net fiyatın altına satış yapamıyorlar. Sıfır marj koyabiliyor, ancak marjı 1`e çıkaramıyorlar. Kısacası zararına satış yapamıyorlar` dedi. Bu uygulama karşısında herhangi bir girişimde bulunulmadığını belirten Ergin, bakkalar ve küçük marketlerin kendilerinden hesap sormaya başladıklarını ifade etti.

Türkiye cazip değil
Türkiye`nin perakendecilik alanında cazip bir ülke olmadığını söyleyen Ergin, arazi fiyatlarının Doğu Bloku ülkelerinde 50 mark ile 50 dolar arasında değişirken, Türkiye`de ise bu fiyatın 250 dolar civarında olduğunu söyledi. Pahalı arsanın yatırımcıyı zorladığını kaydeden Ergin, `Türkiye`de arazinin yüzde 48`i devletin elinde. Zaten şehrin göbeğinde arsa bulup yatırım yapmak da çok zor. Bu nedenle marketlerin uzun vadede şehrin merkezine gelmeleri imkansız. Bu nedenle şehrin dışını tercih etmek zorunda kalacaklar` dedi.
Son zamanlarda büyük beklenti ile Türk pazarına giren marketlerin bekledikleri cirolara ulaşamadıklarını iddia eden Ergin, `Sektörün dünya çapında karlılık oranı büyük marketlerde yüzde 2 - 3 arasındadır. Yaygın olan ise yüzde 1`dir. Ama Türkiye`deki büyük marketler bu orana dahi yaklaşamamışlardır` dedi.



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.261 Değişim: -1,43% Hacim : 51.700 Mio.TL Son veri saati : 14:23
Düşük 9.260 19.11.2024 Yüksek 9.443
Açılış: 9.431
34,5957 Değişim: 0,15%
Düşük 34,4311 19.11.2024 Yüksek 34,7464
Açılış: 34,5438
36,5598 Değişim: -0,23%
Düşük 36,4470 19.11.2024 Yüksek 36,8101
Açılış: 36,6425
2.931,33 Değişim: 1,11%
Düşük 2.890,27 19.11.2024 Yüksek 2.932,67
Açılış: 2.899,29
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.