Köprü-otoyol özelleştirmesi ne zaman?

18.11.2014 - 09:39 | Son Güncelleme :

Süreçte sona yaklaşılıyor

<ımg class="yeniImg" border="0" src="https://image.hurimg.com/i/hurriyet/75/0x0/66cf4fe3601c04688fbd61d2.jpg">

Türk Telekom'dan sonraki en yüksek özelleştirme olan köprü ve otoyollar için süreçte sona yaklaşılıyor.

Türk Telekom’dan sonraki en yüksek özelleştirme olan köprü ve otoyolların özelleştirilmesi için gereken yasal düzenleme tamamlanırken, özelleştirme çalışmaları kapsamında danışman seçilecek. dunya.com'dan Meltem Gündüz'ün haberine göre; Danışman ile özelleştirmenin modeline karar verilecek. Özelleştirme süreci 2015 yılının ilk aylarında başlayacak.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın “Fiyatı en az 7 milyar dolar olmalı” açıklamasının ardından ihalesi iptal edilen köprü ve otoyollar için süreç yeniden başladı. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB), özelleştirmenin modeline karar vermek üzere danışman seçecek. ÖİB yetkilileri, ilk ihalenin iptali sonrasında halka arzın ön plana çıktığını, ancak bunun yanı sıra yeniden işletme hakkı devri ya da köprü ve otoyolların gelirlerine göre gruplandırılarak özelleştirilmesinin de seçenekler arasında olduğunu aktardı. Hızla halka arz değerini tespit etme çalışması yapan ÖİB bürokratları, tespit edilecek rakamın Tayyip Erdoğan’ı tatmin etmesine çalışırken, bir yandan da özelleştirme sürecini başarısızlığa uğratmayacak yani piyasayı tatmin edecek bir rakamı yakalamak istiyor. TBMM’de kabul edilen bir torba kanunda köprü ve otoyolların halka arz yöntemiyle satışı için, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün ilgili otoyol ve tesislerinin bir şirket bünyesine aktarılması planlanıyor. Buna göre, Özelleştirme Kanunu çerçevesinde, hisse satış yönteminin uygulanmasına karar verilmesi durumunda karayolları; otoyollar ile bunlar üzerinde bulunan bakım ve işletme tesisleri ve varlıkların işletme haklarını hiçbir bedel almaksızın, 25 yıl süre ile ÖİB tarafından kurulacak anonim şirkete verecek.

İhale iptal edilmişti

BRENT PETROL FİYATLARINDAKİ SON DURUM İÇİN TIKLAYIN...

Türk Telekom’a verilen 6.55 milyar doların ardından Türkiye tarihinin en yüksek özelleştirmesi olan köprü ve otoyolların özelleştirme ihalesine en yüksek teklifi Koç ve Ülker gruplarının içinde olduğu konsorsiyum vermiş, ancak o dönem Başbakan olan Tayyip Erdoğan, değerin düşük kaldığı eleştirisini getirmiş ve ihale iptal edilmişti. İhalede en iyi teklifi 5,72 milyar dolar ile Koç Holding-Malezyalı UEM Group Berhad-Yıldız Holding şirketlerinden oluşan Gözde Girişim ortak girişim grubu vermişti. Tek paket halinde, işletme hakkının verilmesi yöntemiyle ve fiili teslim tarihinden itibaren 25 yıllık süre için gerçekleştirilen özelleştirme ihalesine Nurol Holding AŞ-MV Holding AŞ-Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AŞ-Kalyon İnşaat Sanayi ve Ticaret AŞ-Fernas İnşaat AŞ Ortak Girişim Grubu, Koç Holding AŞ-UEM Group Berhad - Gözde Girişim Sermayesi Yatırım Ortaklığı AŞ Ortak Girişim Grubu ve Autostrade Per I’Italia SPA-Doğuş Holding AŞ-Makyol İnşaat Sanayi Turizm ve Ticaret AŞ-Akfen Holding AŞ Ortak Girişim Grubu katılmıştı.

##$HABER_965528$##

İhale, “Edirne-İstanbul-Ankara Otoyolu, Pozantı-Tarsus-Mersin Otoyolu, Tarsus-Adana-Gaziantep Otoyolu, Toprakkale-İskenderun Otoyolu, Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu, İzmir-Çeşme Otoyolu, İzmi-Aydın Otoyolu, İzmir ve Ankara Çevre Otoyolu, Boğaziçi Köprüsü, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve Çevre Otoyolu, hizmet tesisleri, bakım ve işletme tesisleri, ücret toplama merkezleri ve diğer ilgili tesisler” kapsıyor.

Hedef 7 milyar dolarlık gelir

Otoyollar ve köprülerin özelleştirilmesiyle elde edilecek özelleştirme bedelinin yanı sıra, teknoloji transferi, verimlilik artışı, kaza oranlarında azalış, zaman ve yakıt tasarrufu, çevre kirliliğinin azaltılması gibi faydalar bekleniyor. Otoyol ve köprülerin yıllık geliri 600 milyon lira iken özelleştirme ihalelerinden toplamda 7 milyar dolarlık gelir elde edilebileceği hesaplanıyor.

2013 yılında 724 milyon TL’lik gelir

Türkiye’de 2013 yılında köprü ve otoyollardan 352 milyon 749 bin araç geçti, bu araçlardan toplam 724 milyon 913 bin 161 lira gelir elde edildi. Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinden 13 milyon 777 bin araç sayısı ile en çok araç ağustos ayında geçerken, bu araçlardan 20 milyon 76 bin lira gelir elde edildi. Köprülerden en az geçiş ise 10 milyon 994 bin araç sayısı ile ekim ayında olurken, bu araçlar da 13 milyon 875 bin lira gelir bıraktı. Otoyollardan ise en çok araç, 22 milyon 423 bin araç sayısı ile ağustos ayında geçiş yaparken, bu araçlardan da 50 milyon 472 bin 608 lira gelir sağlandı. En az araç geçişi ise 15 milyon 711 bin araç sayısı ile şubat ayında olurken, bu araçlardan 39 milyon 860 bin lira gelir elde edildi. Böylece Türkiye genelinde köprü ve otoyollardan 352 milyon 749 bin araç geçiş yaptı ve bu araçlardan 724 milyon 913 bin lira gelir elde edildi.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.