Kanal İstanbul için ‘geçiş hukuku’ şart

10.11.2014 - 09:26 | Son Güncelleme :

Kanal İstanbul için hukuki alt yapı oluşturulacak

<ımg class="yeniImg" border="0" src="https://image.hurimg.com/i/hurriyet/75/0x0/66cf50ab601c04688fbd6722.jpg">

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, ‘Kanal İstanbul’ için ihale hazırlıklarının başladığını açıkladı. Kanal için hukuki bir engel yok, ancak uzmanlara göre proje için iyi bir hukuki alt yapı oluşturulması da şart.


2011 yılında açıklanan ve bugüne kadar tartışmalara neden olan Kanal İstanbul projesi hızlandırıldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan geçtiğimiz günlerde, proje için ihale sürecinin yakında başlayacağını duyurdu. hurriyet.com.tr'den Gülistan Alagöz'ün haberine göre; Karadeniz ve Marmara’nın yapay bir boğazla bağlanacağı Kanal İstanbul projesinin uluslararası hukuki boyutu yeniden gündeme geldi. Peki uluslararası anlaşmalar Kanal İstanbul’u inşa etmeye engel mi? Kanal İstanbul’un Montrö Sözleşmesi’ne etkisi ne olur? Kanal’da kuralları kim, nasıl belirler? 

İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Uluslararası Hukuk Anabilim Dalı Üyesi ve Deniz Hukuk Araştırma Merkezi Müdürü  Yrd. Doç. Dr Dolunay Özbek, uluslararası hukuk anlamında Kanal İstanbul’un inşasını yasaklayan bir hüküm bulunmadığını söyledi. 1936’da imzalanan ve Boğaz’dan geçişi düzenleyen Montrö Sözleşmesi’nin Kanal projesine engel olmadığını belirten Özbek, kanal yapımı sonrası sözleşmede sorunlar yaşanabileceğine dikkat çekti. Montrö Sözleşmesi’nin uygulama alanının sadece İstanbul Boğazı değil, Karadeniz ve Ege Denizi arasındaki alan olduğunu belirten Özbek, “Kanal projesi bu rotanın sadece bir kısmını kapsıyor. Ticari gemileri Montrö’nün uygulanacağı alanın bir anlamda ortasına bırakmakta. Geçişin, Kanal harici kısmına Montrö’nün uygulanabilirliği genel olarak sorunlar yaratabileceği gibi, somut bir örnek alınacak ücretler hakkında verilebilir. Türkiye Montrö uyarınca geçen gemilerden vergi ve harçlar alıyor.  Bunlar Boğazlar’dan bir gidiş-dönüşe uygulanıyor.  Kanal İstanbul’u kullanan gemiler için harçlar, hem Kanal ücreti, hem de Montrö ücreti olarak mı belirlenecek? Ya da Montrö Sözleşmesi’nin Ek I’de açıkça belirttiği usulden ayrılarak bir tür “yarı-ücret” mi alınacak? Tüm bunlar Türkiye tarafından belirlenmek zorunda. Bu da çok taraflı bir sözleşme düzenlemesi getirilmiş bir alana Türkiye’nin tek taraflı olarak müdahale etmesinin hukuka aykırı olduğu ithamları ile tekrar yüz yüze kalmasına yol açacak. Ayrıca Türkiye’nin 1936 yılında kazandığı hakların sorgulanmasına yol açabilir” dedi.

PİYASALARDAKİ SON DURUM İÇİN TIKLAYIN...

Boğaz yasaklanamaz

Kanal İstanbul inşa edilse bile, İstanbul Boğazı’ndan geçişin hukuken yasaklanamayacağına vurgu yapan Özbek, “ Montrö Sözleşmesi feshedilse de Türkiye ticari gemi geçişlerini yasaklama yetkisine sahip değil. Öte yandan  Boğaz’daki riski ve trafiği azaltmak için yapılacak projede Kanal ücretini vermek isteyen ve aslında riskli olan firmalar yine Boğaz’ı seçecek. O zaman risk azalmayacak. Ücret alınmazsa da  bu projenin finansmanı nasıl sağlanacak” dedi. 

Savaş gemileri kanaldan geçer mi

BİLGİ Üniversite’nden Dr. Nilüfer Oral, “1936’da imzalanan Montrö anlaşmasıyla Boğaz’dan geçişe sınır geldi. Peki Kanal İstanbul’da bu durum ne olacak? Savaş gemileri geçiş yapacak mı gibi sorulara yanıt verecek çalışma gerekir” dedi.  Gemi ve tankerlere Kanal İstanbul’u kullanma zorunluluğu getiremeyeceğini belirten Oral, kanalın kullanımının teşvik edileceğini söyledi.  Kanal ile ilgili detayları belirleme hakkının Türkiye’de olduğunu belirten Oral, “ Geçiş sınırlarını ve ücreti belirleme yetkisi Türkiye’de. İyi bir hukuki alt yapı şart. Montrö Sözleşmesi korunmalı” dedi.

Kanal İstanbul özellikleri

KARADENİZ ile Akdeniz arasında alternatifsiz geçit İstanbul Boğazı’ndaki gemi trafiğini rahatlatmak için Karadeniz ile Marmara arasında yapay su yolu açılacak. Kanalın uzunluğu 40-45 kilometre; genişliği yüzeyde 145-150 metre, tabanda ise 125 metre olacak. Hafriyatın, havalimanı ve liman yapımında taşocaklarının ve kapatılan madenlerin doldurulması için kullanılacağı belirtiliyor.

Montrö Sözleşmesi

TÜRK Boğazlarından geçişlerin hukuki altyapısı 1936 Montrö Sözleşmesi ile belirlendi.  Ticari ve askeri gemilerin Boğazlardan geçişini düzenleyen sözleşme, Türkiye dahil bütün taraflar için önem taşıdığı gibi taraf olmayan ülkelere de uygulanıyor.  İstanbul Boğazı’ndan 1936’da, yılda ortalama 4 bin 700 gemi geçiyordu. Günümüzde 50 bini aştı. Petrol taşıması da 150 milyon tona yükseldi.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.