İşte otomotivde değişimin tablosu... Alman markalar Türkiye’deki pazar paylarını Çin’e kaptırmak üzere 

03.11.2024 - 21:58 | Son Güncelleme :
İşte otomotivde değişimin tablosu... Alman markalar Türkiye’deki pazar paylarını Çin’e kaptırmak üzere  | Ekonomi Haberleri

Türkiye’de otomotiv pazarı pandeminin ardından çok büyük değişimler yaşıyor. 2020’den 2024’e kadar olan süreçte 17 yeni marka daha oyuna katılırken; İtalyan, ABD’li ve Japonların pazar payı azaldı. Fransız, Çinli ve Güney Koreliler yükselişte. Pazar payları yüzde 13.6’ya ulaşan Çinliler birçok ülkeyi sollayarak Almanların ardından 3. sıraya yerleşti. Böyle devam ederse BYD ve Chery öncülüğündeki Çinliler, Alman markalara bir şok da Türkiye’de yaşatabilir.

Otomotiv sektörü Covid-19 pandemisinden sonra dünyada olduğu gibi Türkiye’de de çok büyük değişimler yaşadı. Tüketici alışkanlıkları değişirken; yazılım, teknoloji, alternatif yakıtlara araçlara geçiş ve ekonomik durgunluk gibi süreçleri iyi yöneten üreticiler pazar paylarını hızla arttırdı. Bu döneme uyum sağlamakta zorlanan üreticiler hızla pazar kaybetti. Dönüşümün en hızlı yaşandığı ülkelerden birisi olan Türkiye’de ise, otomotiv pazarında sadece dört yılda yaşanan değişim inanılmaz. Bu dönüşümü daha iyi anlatmak için 2020 yılı sonu ile 2024’ün ocak-eylül dönemine ait resmi otomobil ve hafif ticari araç verilerini karşılaştırdık.

Haberin Devamı

Hürriyet’in Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerinden derlediği bilgilere göre, 2020 yılında sadece 46 marka Türkiye’de araç satışı gerçekleştirirken 2024’ün 3. çeyreği itibarıyla buna 17 marka daha eklendi ve sayı 63’e yükseldi. 2020’de yolarda sadece 2 bin 797 olan elektrikli araç sayısı bugün 146 bin adede yükseldi. 33 bin adet olan hibrit sayısı 330 bin adede çıkarken dizeller yerinde saydı.

İLK 3’TE ARTIK İTALYA YOK

Bu dönemde, markaların bağlı olduğu ülkelere göre satış adetlerine bakıldığında da önemli değişimler dikkat çekti. Öyle ki, 2020 yılında Türkiye otomotiv pazarından en büyük payı yüzde 22.43’le Fransız, yüzde 19.79’la Alman ve yüzde 18.04’le İtalyanlar alıyordu. 2024’ün üçüncü çeyreği sonu itibarıyla ise Fransızlar yüzde 26.52 ile payını arttırıken, Almanların payı yüzde 18.77’ye geriledi, İtalyanların yerini ise yüzde 13.66 ile Çinliler aldı.

JAPONLAR TEK HANEYE İNDİ

Dört yılda Türkiye otomotiv pazarından en çok zemin kaybeden ülkeler İtalyan, ABD’li, Japon ve Alman üreticiler olurken; Fransızlar, Güney Koreliler ve Çinliler payını arttırdı. TOFAŞ’ın yerli üretim gücüyle 2020 yılında yıllık satışlarını 137 bin adede kadar çıkaran FIAT öncülüğündeki İtalyanların pazar payı, 2020’de yüzde 18.04 iken 2024’ün 3. çeyreği itibarıyle yüzde 12.25’e geriledi. Bu gerilemede Doblo ve Fiorino projelerinin bitmesi de etkili oldu. Aynı dönemde ABD’li üreticilerin pazar payı yüzde 11.96’dan yüzde 8.8’e, Japon üreticilerin pazar payı ise yüzde 11.15’ten yüzde 9.05’e kadar geriledi.

Haberin Devamı

TOGG İLE TÜRKİYE 2 PUAN ALDI

Pandemiden bu yana geride kalan dört yılda Türkiye de artık Togg markasıyla satışlara başladı. Ocak- Eylül 2024 döneminde 17 bin 49 adet T10X model SUV otomobilin teslimatını gerçekleştiren şirket, bu sonuçlarla otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarından yüzde 2, binek otomobil pazarından ise yüzde 2.5 pay aldı.

ÇİNLİ BYD TÜRKİYE’DE DE VW’Yİ GEÇEBİLECEK Mİ

Geçtiğimiz hafta dünya gündemine oturan Volkswagen krizinin arkasındaki sebeplerden birisi de Alman üreticinin Çin pazarında azalan satışlarıydı. Çinli BYD yıllar sonra Volkswagen’in pazar liderliğini elinden almış ve Wolfsburglu üretici en kârlı pazarında kan kaybetmeye devam etmişti. Türkiye’de ise en çok satan Alman marka olan Volkswagen öncülüğünde Alman markaların pazar payı 2020’den 2024 yılına kadar yaklaşık 1 puan gerileyerek yüzde 18.77 oldu. Bu sürede Çinli üreticilerin pazar payı yüzde 13.66’ya ulaştı. İlave gümrük vergileri olmasaydı yüzde 15’i aşacaktı. Söz konusu payı ile Güney Koreli, Japon, ABD’li ve İtalyan üreticileri sollayan Çinli üreticiler Almanların hemen ensesinde üçüncü sırada yer alıyor. Çinli BYD’nin Türkiye’ye yatırım kararı sonucunda agresif hedefleri göz önüne alındığında, Volkswagen liderliğindeki Alman üreticiler Türkiye’de de benzer kayıplarla karşı karşıya kalabilir.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.